Maroon 5 - It Won't Be Soon Before Long (2007)

Label: A&M Octone

1. If I Never See Your Face Again (3:20)
  2. Makes Me Wonder (3:31)
  3. Little Of Your Time (2:17)
  4. Wake Up Call (3:21)
  5. Won't Go Home Without You (3:51)
  6. Nothing Lasts Forever (3:07)
  7. Can't Stop (2:32)
  8. Goodnight Goodnight (4:03)
  9. Not Falling Apart (4:03)
  10. Kiwi (3:34)
  11. Better That We Break (3:06)
  12. Back At Your Door (3:47)
  13. Until You're Over Me * (3:15)
  14. Infatuation * (4:25)
  15. Losing My Mind * (3:21)
  16. Figure It Out * (2:59)
  17. Miss You Love You * (3:11)
  18. Story * (4:33)
  19. Wake Up Call [Mark Ronson Remix] * (3:13)

met Mary J. Blige

20. The Way I Was * (4:20)
  21. Story * (4:27)
  22. Won't Go Home Without You [Acoustic] * (4:06)
avatar van Justinx
Maroon 5. Het is de afgelopen paar jaar een fenomeen geworden in muziekland. Ze scoorde veel hits als Harder to Breath en This Love. Ik heb weinig zo erg genoten van een debuutalbum als die van Maroon 5's Songs About Jane. Helemaal grijsgedraaid heb ik het. Ik heb het album dan ook bekroond met 4,5 sterren voor dit prachtige album. Sinds die tijd heb ik een zwak gehad voor Maroon 5 en ik kon dan ook niet wachten op deze nieuwe It Won't Be Soon Before Long. We hebben er maar liefst vijf jaar op moeten wachten en de verwachtingen waren dan bij iedereen ook hoog - misschien te hoog. En toegegeven waren mijn verwachtingen ook best wel hoog. Het blijft toch altijd de ''moeilijke tweede'' zoals vaak gezegd wordt. Het deed me dan ook wel een beetje pijn om te horen dat de heren van Maroon 5 voor een hele andere aanpak hebben gekozen voor It Won't Be Soon Before Long. Toen Adam Levine voor het eerst sprak over het album hield ik mijn hart vast. Zijn woorden over het album ,,It's going to be ''sexier and stronger" gaining inspiration from iconic 80s artists such as Prince, Shabba Ranks, Michael Jackson and Talking Heads" waren nu ook niet bepaald gerustellend. Toen ik dan ook voor het eerst de single Makes Me Wonder hoorde moest ik toegegeven toch even slikken. De jaren '70 en '80 waren prominent aanwezig met de funky gitaarrifjes. Alleen de stem van Levine deed nog enigszins denken aan Songs About Jane - vertrouwd en vriendelijk. Toch moest ik het album aangeschaffen, want nieuwsgierig was ik toegegeven wel een beetje geworden na die best wel lekkere en funky single. Mijn eerste luisterbeurt deed mij vrij weinig en had niet meteen het pakkende effect dat Songs About Jane een kleine twee jaar geleden wel had. Het was pijnlijk te lezen dat iemand ook de vergelijking trekt met Justin Timberlake, al helemaal omdat hij misschien wel gelijk had. Timberlake's muziek kan mij niet zo aanspreken. Gelukkig vallen de gelijkenissen nog aardig te overzien. Het heeft inderdaad wat weg van de zanger, maar gelukkig laat Maroon 5 zien dat de band ook haar eigen invloeden nog steeds laat horen. Na wat meer luisterbeurten van It Won't Be Soon Before Long begon de muziek toch wat meer door te dringen. Ik neurie al zacht mee en kan veel nummers erg waarderen. Makes Me Wonder vertegenwoordigt heus niet de hele cd - het gaat best nog wel lekker veel kanten op. Wat te denken van de geweldige gitaaruitspatting halverwege het nummer Kiwi? Prachtig en erg leuk voor de afwisseling. Het deed me nog het meest denken aan Make It Soon van A-ha's laatste plaat Analogue, maar dat terzijde.

Tegenwoordig vlieg ik door de nummers heen en het lijkt maar een trip van luttele minuten - hoewel de cd toch zorgt voor bijna drie kwartier aan muziek. Dat is een goed teken zou ik zeggen, maar of dit nu mijn droomalbum zou worden... Ik denk het niet. Maroon 5 weet wel beter denk ik. Zouden ze nog teruggrijpen naar hun oude sound? Ach het zou mij niet zoveel uitmaken. Ik kan namelijk erg genieten van beide albums. Toch is het debuutalbum Songs About Jane iets lekkerder dan deze It Won't Be Soon Before Long, maar dat neemt niet weg dat ik het beoordeel met een dikke 4*. Ik zeg; well done.