The Delines - The Imperial (2019)

Roots
Label: D├ęcor

1. Cheer Up Charley (3:26)
  2. The Imperial (5:23)
  3. Where Are You Sonny? (3:58)
  4. Let's Be Us Again (4:00)
  5. Roll Back My Life (3:30)
  6. Eddie & Polly (4:05)
  7. Holly the Hustle (5:46)
  8. That Old Haunted Place (3:05)
  9. He Don't Burn for Me (5:13)
  10. Waiting on the Blue (3:03)
avatar van Poles Apart
Online te vinden, zowel op CD als LP (eBay bijv. nieuw), "Extras from the Imperial Sessions".

avatar van Anthony72
heb hem zelf besteld bij Rough Trade.

avatar van Manfield
Prachtig hoor!

Anthony72 schreef:
heb hem zelf besteld bij Rough Trade.

Ik ook, op transparant vinyl. Koop niet gauw nieuw vinyl, maar over deze aankoop geen seconde getwijfeld.

avatar van Wallie1985
Top bedankt voor de tips, van het weekend maar even eentje op de kop proberen te tikken.

avatar van Broem
Werkelijk een fantastisch album waarin alles samenkomt wat mij zo trekt in muziek. Fraaie stem, mooi gemusiceerd, prachtige productie en fijne liedjes. Ben erg gecharmeerd van de band. Altijd knap dat je goed kunt horen waar ze (volgens mij) hun inspiratie vandaan hebben gehaald maar voldoende authentiek klinken om een eigen geluid te laten horen. Ook hier de mooie limited edition op vinyl in bestelling staan. Kijk er nu al naar uit om dit via mijn draaitafel te luisteren. Het zijn van die kleine dingen die deze muziekliefhebber nog blij kunnen maken als ‘n klein kind. Ach ja...

avatar van Zwaagje
Broem schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan; staat hier op repeat. Ik geef het een 4.0*, maar is vast een groei briljantje. Het stemgeluid van de zangeres is een mooie mix van Gretchen Peters en Amanda Pearcy; als je überhaupt al moet vergelijken . De band heeft een mooi eigen geluid.

avatar van Bartjeking
Prachtig! Kop telefoon op en de beelden komen vanzelf binnen. Zag dat ze in mei ook nog Eindhoven aandoen. Deze keer wil ik het voor geen goud missen! Blij dat ze weer terug zijn.

Waar besteld, jpc?

avatar van Broem
Yep. Kreeg nog een kortingscode van 10 procent. Gelijk maar een fikse bestelling gedaan

Valt mij op bij JPC dat, als je een fikse bestelling in je winkelmandje een aantal dagen laat staan je een kortingscode krijgt om je blijkbaar over de streep te trekken je bestelling alsnog te doen. Nu een paar keer meegemaakt. Nice to know

Bartjeking schreef:

Dat is interessant. Ga ik meteen sjekken

avatar van Joshua68
6 mei Mijnheer Frits!

Joshua68 schreef:
6 mei Mijnheer Frits!

voor 10,28 euro...nah. Ik ben er bij

avatar van Lambchop
aERodynamIC schreef:

Het succes van een huppelende Kacey kan deze deur wellicht niet openen? Ik geef het op (ik blijf vergelijken met Lambchop, zo!).

Riep je?

avatar van Rudi S
Prachtig album, die zou in 2018 makkelijk mijn jaar top 10 gehaald hebben.
En Amy Boone nog een tje

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
review on: De krenten uit de pop: The Delines - The Imperial - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nog indrukwekkender dan het debuut deze prachtplaat van The Delines voor de kleine uurtjes (en alle uurtjes ervoor en erna)

The Delines debuteerden alweer bijna vijf jaar geleden met het fraaie Colfax, maar overtreffen dit debuut op alle fronten met het werkelijk prachtige The Imperial. De instrumentatie is warm, gloedvol en soulvol, de verhalen van Willy Vlautin zijn mooi en indringend en de zang van Amy Boone is wonderschoon en staat garant voor kippenvel. De ene na de andere prachtsong trekt voorbij en ze worden alleen maar mooier. Laat maar komen die voorspelde horrorwinter; met de warmbloedige klanken van The Delines uit de speakers blijft het ook bij -20 lekker warm. Een hele mooie start van het muziekjaar 2019.

Colfax van de Amerikaanse band The Delines was alweer bijna vijf jaar geleden een plaat die misschien niet direct een onuitwisbare indruk maakte, maar vervolgens bij iedere luisterbeurt beter en interessanter werd.

Mijn aandacht werd vijf jaar geleden in eerste instantie getrokken door de bijdragen van Richmond Fontaine voorman en schrijver Willy Vlautin. De Amerikaanse (gelegenheids?) band bestond verder uit leden van The Decemberists en Minus 5, maar de meeste aandacht werd getrokken door de van The Damnations TX (on)bekende zangeres Amy Boone.

The Delines maakten uiteindelijk diepe indruk met warme klanken, mooie (grotendeels door Willy Vlautin geschreven) verhalen en met name de prachtstem van Amy Boone. Het bleek een stem die alle kant op kon, want op Colfax maakte de band uit Portland, Oregon, zowel uitstapjes richting de singer-songwriter muziek uit de jaren 70 (Carole King, maar vooral Rickie Lee Jones) en lome alt-country (van Cowboy Junkies tot 10,000 Maniacs) als richting lome nachtclub jazz en soul.

Het is helaas lang stil geweest rond The Delines, maar met The Imperial is de band eindelijk terug. Zangeres Amy Boon moest jaren revalideren na een ernstig ongeluk, maar is gelukkig weer op de been. Op The Imperial trekken The Delines de lijn van de verrassend goede voorganger door.

De band tekent wederom voor warmbloedige klanken vol invloeden uit de alt-country, maar invloeden uit de countrysoul en pure soul hebben aan terrein gewonnen op de tweede plaat van de band (het tussendoortje Scenic Sessions uit 2015 niet meegeteld). Het zijn invloeden die meer dan uitstekend passen bij de stem van Amy Boone, die op The Imperial nog veel meer indruk maakt dan op de vorige plaat van de band.

In muzikaal opzicht slaat The Imperial als een warme deken om je heen, waarna de warme en doorleefde vocalen van Amy Boone de verleiding compleet maken. Hier blijft het niet bij, want ook op The Imperial krijgen de songs van The Delines een extra dimensie door de prachtige verhalen van Willy Vlautin, die van alle songs op de plaat een miniboek heeft gemaakt.

The Imperial is een ingetogen plaat vol subtiele klanken en al even subtiele zang. Amy Boone zingt op de nieuwe plaat van de band uit Portland, Oregon, vaak fluisterzacht, maar kan ook imponeren met een heerlijk soulvolle strot. De fraaie instrumentatie draait hier prachtig omheen en streelt het oor met onder andere prachtig gitaar- en toetsenwerk. Ook de productie van de gelouterde John Askew (Laura Veirs, Neko Case), die ook het debuut van de band produceerde, is prachtig.

The Imperial is de perfecte plaat voor de kleine uurtjes, maar ook op alle andere momenten van de dag verleidt de band met boegbeeld Amy Boone genadeloos. Het is pas een van de eerste serieuze releases van 2019, maar het is direct een hele mooie. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Tja, het is fraai, dat klopt ja. En sommige nummers hebben ook net dat stukje extra, maar ik hoor ook nummers die me te perfect, te braaf of te smooth (weet het niet exact te benoemen) klinken. Daar heb ik dan net wat te weinig mee. De veelal jubelende kritieken kan ik dan ook niet helemaal volgen.
Zeker, het is kwaliteit, maar voor mij zeker geen hors-categorie. Er is geen nummer dat door merg en been gaat, wel een vereiste voor mij om tot die categorie te behoren. Daarvoor is het allemaal nét niet... Vergelijkingen met Fleetwood Mac volg ik overigens enigszins. Ik denk niet dat Kacey Musgraves (die werd ook al menig maal genoemd hierboven) enige invloed heeft op de verkoopcijfers van dit album. Staat er te ver vanaf. Fraai, maar niet meer dan dat. Voor mij dan...

avatar van dix
dix
philtuper schreef:
Er is geen nummer dat door merg en been gaat...

Met betrekking tot The Imperial kan ik (nog) niet oordelen, maar ken je het titelnummer van de voorganger? Het kan zijn dat je daar naar op zoek bent.

avatar van philtuper
dix schreef:

Ja, dat album heb ik in huis maar ik heb min of meer hetzelfde met dat album als wat ik met deze heb. Mooi, fraai zelfs maar als geheel raakt het me niet vol genoeg. Maar dat is ook smaak denk ik.

Fedorr
Genietbaar album met sfeervolle arrangementen. Piano, blazers en orgel is wel mijn ding, maar vocalen zijn hier ook bijpassend in het geheel.

avatar van Anthony72
Zelden zo verliefd geworden op een plaat als nu bij deze. Ik heb hem zeker al 20 keer beluisterd en hij verveelt nog geen moment. Kan niet wachten tot ze in mei Rotterdam aandoen.

avatar van Germ
Wat een prachtige stem heeft deze zangeres, inderdaad om verliefd op te worden.
Zelden zo geroerd bij een eerste beluistering.

Ook de teksten zijn fantastisch. Het zijn kleine verhaaltjes, heel beeldend. Het doet mij af en toe denken aan Warren Zevon.

Schitterend!

avatar van Poles Apart
Vandaag is de Rough Trade Exclusive LP gearriveerd, ga er vanavond eens rustig voor zitten. Dan gaan ook de extra tracks beluisterd worden. Zag al een tijdje naar de release van dit album uit en het heeft me behoorlijk bij de lurven gegrepen. En nu geen digitale versie, maar fraai transparant vinyl.

avatar van Broem
Ook hier licht verslaafd aan het album. Vooral die stem vol met soulgeluid en dat countryrandje in de muziek maakt het tot een klein feestje. Codax ook met veel plezier geluisterd. Dit zijn echter nog fijnere liedjes waarin een hoop leed wordt beschreven...mooie teksten dus. Tickets voor mei inmiddels binnen. Ben benieuwd. 5* potentie

Broem schreef:
Codax ook met veel plezier geluisterd.

Kan me niet herinneren ooit naar Codax te hebben geluisterd, tenzij het geluid van inschenken

Imo is Codax meer iets om te drinken

Mjuman schreef:

Imo is Codax meer iets om te drinken

Haha, die ziet er lekker uit. Uiteraard moet dat The Delines - Colfax (2014) zijn. En dat zonder gedronken te hebben

avatar van Lambchop
Lekker album maar wel een verlengde van de vorige, is niet erg maar die stem ken ik nu wel na aantal jaar ofzo

avatar van Venceremos
Sfeervolle plaat voor de late uurtjes maar ook wel erg netjes; als ik The Delines hoor, hoop ik vaak dat Willy Vlautin gaat zingen.

Mjuman schreef:
Denk ik dichterbij in tijd kom ik uit bij The Apartments of Timber Timbre.

Dat is toch veel donkerder? Dit album is bijna lichtvoetig te noemen vergeleken met de cabin-in-the-woods muziek van Taylor Kirk cs.

avatar van Bill Evans
Venceremos schreef:

Dat heb ik dus ook, al denk ik wel dat een vrouwenstem wellicht beter bij de muziek van The Delines past. Richmond Fontaine is toch wat rauwer qua geluid.

Ik heb ook gewoon minder met vrouwenstemmen; er zijn er maar een paar die me echt weten te raken. Nee, vooralsnog ben ik niet kapot van dit album, of de voorganger. De ingrediënten zijn wel allemaal aanwezig, maar er is een wat flauwe hap van gemaakt.

avatar van Don Cappuccino
De titeltrack nodigt in ieder geval uit om de gehele plaat te gaan beluisteren. Prachtige vocalen vooral!