De Staat - Bubble Gum (2019)

Label: Caroline

1. KITTY KITTY (5:55)
  2. Fake It Till You Make It (4:07)
  3. Mona Lisa (5:08)
  4. I'm Out of Your Mind (3:11)
  5. Pikachu (4:18)
  6. Phoenix (4:44)
  7. Level Up (4:40)
  8. Me Time (4:28)
  9. Tie Me Down (4:29)

met LUWTEN

10. I Wrote That Code (4:30)
  11. Luther (6:54)
Pump up the Volume zong MARRS al in de jaren '80.

Opener KITTY KITTY doet me daar gek genoeg aan denken. En dat volume mag zeker omhoog als het om De Staat gaat wat mij betreft.

Fake It Till You Make It is zo pakkend als het maar zijn kan en ik besef gelijk hoe origineel ik deze band toch vind. En dat gezegd hebbende is nu ook wel duidelijk dat De Staat een geheel eigen stijl heeft en deze toch weer een beetje weet uit te bouwen zoals op dit nummer.

Dat vind ik dan weer wat minder van Mona Lisa. Origineel zeker, en die eigen stijl horen we terug, maar hier heb ik een beetje het gevoel dat ze het succes van vorige hit-nummers proberen te herhalen. Maar ja, als het lekker klinkt dan heb ik er geen moeite mee. Want lekker is dit zeker!

I’m Out of Your Mind beukt lekker weg, iets wat wel aan de mannen toevertrouwd kan worden. Verrassend. Welnee, maar wat maakt het uit.

ik ben niet van de Pikachu generatie. Overigens niet de reden dat ik dit nummer een beetje te lomp vind. Het zorgt er zeker voor dat mijn voetjes flink gaan bewegen, maar het is wel een beetje van dik hout zaagt men planken (Hey, noem ik nu een andere band uit Nederland? Geen vergelijking hoor!).

Zie ginds komt de Phoenix. En dan opeens blijft een lief klein liedje over. Zouden ze een beetje naar James Blake en consorten hebben geluisterd de laatste tijd?

Level Up stoomt lekker door en komt rustig tot een einde.

Me Time kent weer wat meer gekkigheid. De Staat is er dol op blijkt wel weer. Ook dit nummer beukt best lekker, maar nergens wordt het echt hard of zo. Het lijkt zo simpel en toch is het zo catchy als de pest. A little Me Time zeker weten. De volumeknop gaat gewoon nog een beetje hoger. Dat ook dit een vrij lomp nummer is maakt niet uit.

Tie Me Down is in samenwerking met Luwten, ook al zo'n fijn talent van eigen bodem. Muzikaal gezien merk ik niet veel van haar inbreng. Het draait voornamelijk om haar vocalen en het heeft zeker toegevoegde waarde. Fijn nummer. What the fuck did you just grab me?

I Wrote That Code heeft wel een beetje een jaren '80 geluid, maar dan erg goed vertaald naar 2019. Catchy en wederom eentje waar je niet op stil kunt blijven zitten.

Afsluiter Luther is het langste nummer van het album en tikt bijna tegen de zeven minuten aan. Het komt wat traag op gang en komt voor mijn gevoel eigenlijk helemaal niet goed van de grond. Kan ook aan mij liggen. Dit doet me vrij weinig in elk geval.

Ik snap het als mensen zeggen dat De Staat niet hun ding is. Te veel gericht op het effect wellicht. Maar niks mis met volksmennerij, want dat is waar de band goed in is. Ik vind de band origineel en dat waardeer ik en daarbij weten ze me meestal enorm te pakken. Even wat anders dan het misschien wat 'zouteloze folk-gedreutel' waar ik ook heel graag naar mag luisteren zullen we maar zeggen. De Staat heerst nog steeds met hun Bubble Gum!

avatar van dafit
Uit Popcorn #26, mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

De Staat verkent al jaren de grenzen van de rockmuziek en gaat daar op Bubble Gum vrolijk mee door. De Nijmeegse band maakt op deze vijfde plaat nog meer gebruik van knarsende elektronica en groots klinkende synthesizers en het resultaat is opwindend.

Naast de uitstekende singles - het spannende KITTY KITTY, het stuiterende Mona Lisa en het dreigende én fraai gezongen Phoenix - zoekt de band ook op andere nummers het avontuur. In Me Time lijkt het zelfs alsof De Staat binnen komt marcheren op een Thunderdome-feest. Gaat dit te ver? Zeker, maar af en toe moet je uit de bocht vliegen als je grenzen wilt verleggen. En reken maar dat deze beuker het goed gaat doen bij optredens.

Helaas zijn er ook enkele missers: het wat irritante Pikachu en de wat zuigende lange afsluiter Luther. Daar staan dan weer Tie Me Down - een fraai duet met Luwten - en het hard rockende I'm Out Of Your Mind tegenover. Genoeg sterk materiaal om de komende maanden heel wat zalen en festivals plat te spelen. Gaat de Popprijs 2019 naar De Staat? Helemaal geen gekke voorspelling.

avatar van WoNa
De Staat volgend sinds 2009, diverse shows gezien en de groei dus van relatief dichtbij meegemaakt. Ieder album tot op heden vond ik beter dan het vorige en dat is met Bubble Gum nog steeds zo. Bij de eerste beluistering had ik dat idee niet. Mijn idee was dat De Staat, op zeer succesvolle wijze een doodlopende straat was ingelopen. Die doodlopende straat blijkt echter een cul-de-sac. Zo'n Engelse buitenwijk straat met een lus die weer terug leidt naar de hoofdstraat.

De Staat bouwt een aantal bekende thema's nog groter, breder en dieper uit tot bijna buitenmenselijke proporties. Tegelijkertijd betreedt de band een aantal nieuwe paden. Neem 'Phoenix', 'Tie Me Down' en 'Luther'. Zachter, maar niet minder indrukwekkend. Het verschaft Bubble Gum en De Staat een nieuwe vorm van diepgang en paden om te verkennen in de toekomst.

Daarnaast staan er nummers op die inmiddels bekend voorkomen, maar naarmate ik Bubble Gum vaker speelde, hoorde ik nieuwe elementen en hoeveel "nuance" De Staat kan leggen in het hogere hak- en beukwerk. Hoeveel melodie er in een aantal van die nummers zit. Dat aspect van De Staat wordt steeds sterker. Hiphop ritmes, (hard)rock en metal versmelten met popelementen als alle kleuren van een toverbal en veel harder dan Bubble Gum.

De Staat mag dan ooit Torre Florim geweest zijn en daarna kwam er een band bij, die band is er nog steeds en wordt steeds beter. De invloed van de overige vier is overduidelijk aanwezig. De arrangementen, de samenzang, het komt ook voort uit de inventiviteit van de andere vier. Zoveel geluidjes, fantastische ritmes, rarigheid en ultieme strakheid. De Staat herbergt het allemaal.

Ja, Bubble Gum is hun beste tot nu toe. Weer beter, weer groter.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG. Om met De Staat zelf te spreken: Read this blog!"

avatar van Rick T
1,5
Misschien is dit niet helemaal mijn stijl en kan ik dus beter geen cijfer geven, maar ik heb wel de tijd genomen om het hele album te luisteren. Twee keer zelfs, om te luisteren of ik iets over het hoofd had euhhh gehoord.

Ik vind dit dus echt 3x niks. Als liefhebber van zowel rock als techno/oldschool kan dit me echt op beiden vlakken niet bekoren. Misschien moet ik het allemaal met een knipoog nemen, en zal het op de festivals deze zomer lekker werken in de springtenten, maar als album vind ik het echt een aanfluiting.

Ik heb constant het gevoel dat ik naar The Bloodhound Gang of, erger nog, Right Said Fred zit te luisteren. Vooral bij Pikachu komt dit gevoel erg naar boven. De iets 'epischer' opgezette nummers klinken mij qua synths en gitaren maar dun in de oren. Waar ik me ook aan irriteer, maar dat is een persoonlijk smaak kwaaltje, is dat duidelijke Nederlandse accent in de zang.

Me Time was een nummer waar ik dan naar uitkeek, omdat het dus gabberelementen met rock mixed. Ik vind het echter klinken alsof iemand constant een ballon leeg laat naast mijn oor, gecombineerd met wat chiptunes en wat scheten. Er is ook weinig cohesie tussen de nummers, maar dat krijg je natuurlijk met zo een eclectisch album.

Ik geef 1,5 ster omdat het achteraf mijn genre niet is en een 1 is dan misschien iets te rigoureus. Maar dit album slaagde er voor 0% in om me wel aan hun zijde te krijgen. Maar goed, met 70 pils in een tent op Lowlands zal het ongetwijfeld zijn purpose serven.