Het Zesde Metaal - Het Beste Metaal (2018)

België
Label: Unday

1. Ier Bie Oes (5:42)
  2. Dag Zonder Schoenen (3:33)
  3. Gie, den Otto en Ik (3:48)
  4. Nie Voe Kinders (3:27)
  5. Calais (4:58)
  10. Ip Min Knieën (4:44)
  11. Liefde (4:17)
  12. Ik Haat U Nie (4:22)
  13. Naar de Wuppe (3:51)
  14. Keuning van de Jacht (3:02)
  15. Peis Je Nog aan Mie (5:17)
  16. Bouwt Ip Mie (4:57)
  17. Paradis [Live] (4:07)
  18. Niets Doen Is Geen Optie [Live] (4:05)
  19. Achter Zoveel Jaar (4:18)
  20. Daar Gaat Ze [Live] (5:24)

met Koen Wauters

21. Benauwd [Live] (5:59)
  22. In Vlaamse Velden [Live] (3:28)

met Ypriana

23. Arrie [Live] (4:14)
  24. Onderbemand [Live] (3:39)
  25. Spelen in Berlin (4:34)
  26. Naar de Wuppe [Live] (5:32)

met Brihang

27. Levensgewaarlijk Gewond (4:02)
  28. Genezen (3:46)
  29. Zet Mie Af (5:27)
  30. Boze Wolven (3:47)
  31. Dien Blik [Live] (3:49)
avatar van CWTAB
Leuk overzicht, de eerste 17 nummers werden gekozen door de fans uit de 4 studioalbums. (De vroegste inzenders worden ook bedankt in het boekje bij de cd, waaronder ondergetekende ?). Op de 2de cd nog wat favoriete van de band, Ploegsteert is wat ondervertegenwoordigd terwijl Nie voe kinders met 8 van de 10 nummers rijkelijk vertegenwoordigd is.

Nog wat live nummers (Niets doen is geen optie komt van de cd Live in de jet studio bij Zeg alles af voor Morgen, Arrie komt van de live in Brugge ep) Spelen in Berlin is live in Ieper met de Koninklijke Harmonie, Dien Blik is een Eels cover (that look that you gave that guy) vanop Stubru. Daar Gaat Ze is een duet met Koen Wauters op de Radio 1 Sessies. Leuk ook om de Gorki/Pixies medley Boze Wolven in een studio versie te hebben.

Levensgevaarlijk gewond is gebaseerd op een schilderij (blijkbaar een outtake van hun Radio 1 Kleur in E-mineur opname.

Tamelijk compleet overzicht al mis ik persoonlijk Min Tempel (RSD Will Oldham cover) en de solo versie van Onderbemand met Dani Heylen voor Buddywerking en de puike cover van Warhaus' Memory (Heuheuhen) maar dit zijn details...

avatar van Johnny Marr
Nu al een verzamelaar? Serieus? Valt me tegen van de heren. Ik had dit totaal (nog) niet zien aankomen eerlijk gezegd.

Het enige waardoor dit een beetje interessant lijkt is de tweede cd met liveversies en B-kantjes/covers, maar toch kan ik me niet van het gevoel ontdoen dat een verzamelaar nog wat te vroeg komt.

avatar van Bartjeking
Ben ik het helemaal mee eens. Mag namelijk hopen dat de heren er niet binnenkort de brui aangeven. Fantastische band. 'Daar gaat ze' is eigenlijk gewoon een goed nummer he? Vind dit een erg fijne versie.

avatar van CWTAB
Ik denk niet dat ze er de brui gaan aangeven, 2 weken geleden speelden ze in hun huidige toernee nog 2 nieuwe nummers om af te sluiten (Ouder Komen & Verheven boven alles vrouwen). Ik meen te hebben gelezen dat het idee van de best of er kwam omdat het nog een tijd zou duren vooraleer er een nieuwe cd zou komen...

Wat maak je er dan van... (ze spelen nu ook levensgevaarlijk gewond live dusja)

avatar van Johnny Marr
Bartjeking schreef:

Tjah, ik krijg een beetje jeuk van Clouseau... Maar ik moet toegeven, deze cover is natuurlijk veeeel en veel beter dan het origineel. Maar toch, de compositie spreekt me niet echt aan.

avatar van Snosky
CWTAB schreef:

Wat maak je er dan van... (ze spelen nu ook levensgevaarlijk gewond live dusja)

Na concert in Waregem deze zomer eens gevraagd aan Wannes. Blijkbaar dit jaar/ begin volgend jaar nieuwe EP op komst en eind volgend jaar plannen voor nieuw album. Ik vermoed dus niet dat ze er binnenkort mee stoppen.

Goeie verzamelaar trouwens dit!

avatar van ArthurDZ
Bericht over de nieuwe EP van Wannes en co. verplaatst naar Het Zesde Metaal

Mooie tekst aanpassingen in "Daar gaat ze" !