Beirut - Gallipoli (2019)

Folk
Label: 4AD

1. When I Die (3:16)
  2. Gallipoli (4:06)
  3. Varieties of Exile (5:27)
  4. On Mainau Island (2:13)
  5. I Giardini (3:43)
  6. Gauze Für Zah (6:04)
  7. Corfu (2:35)
  8. Landslide (3:30)
  9. Family Curse (3:23)
  10. Light in the Atoll (3:59)
  11. We Never Lived Here (4:12)
  12. Fin (2:03)

avatar van E-Clect-Eddy
Degene die dat tourschema in elkaar gedraaid heeft zal nog wel de nodige kritiek krijgen, tenzij Beirut een privevliegtuig of helicopter heeft. Het gaat kris kras door Europa zo te zien gegarandeerd elke dag 5 a 6 uur in de bus.

Gallipoli - de strijkers en blazers klinken of ze weggelopen zijn bij een groep mariachi's

Titeltrack treint alvast lekker melancholisch voort, mooi.

Hier is ook Landslide te vinden nu.

Gulag Orkestar was in 2006 een heerlijke kennismaking met Zach Condon, ofwel Beirut. Het had iets verfrissends en paste zeker qua opvallende zang helemaal in mijn voorkeursstraatje.
Een jaar later was het wederom raak met The Flying Club Cup.

En eigenlijk was alles wat daarna verscheen (inclusief EP's) meer dan de moeite waard, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar nauwelijks nog naar luister, in tegenstelling tot de eerste twee albums.

De titeltrack Gallipoli wist mijn aandacht in elk geval voldoende te vangen om toch wel uit te kijken naar de release van dit vijfde album alweer. Deze keer klokt het niet een half uur zoals de vorige twee, maar drie kwartier. Genoeg om te blijven boeien. Te veel Beirut is en blijft ook wel weer een soort opgave.

Gallipoli blijkt een uitstekend album, maar weet me niet echt te verrassen. De sound is inmiddels zo herkenbaar. En gek genoeg weet het me vooralsnog ook nog niet helemaal in een enorme hoera stemming te brengen, iets wat ik vooraf wel verwacht had. Misschien toch een beetje Beirut-verzadiging?! Het zou kunnen natuurlijk. Of misschien moet ik dit gewoon echt heel veel gaan draaien. Het kan ook liggen aan het feit dat ik er wat vullers op ontwaar. Niet alles is even schitterend als de titeltrack of I Giardini (prachtnummer!).

Het is zeker een mooie aanvulling op al zijn voorgaande albums, maar de nieuwigheid is er een beetje vanaf en daarmee ook de betovering. Desondanks is het zeker wel genieten en blijft Beirut een bijzonder apart geluid hebben waar je wat mee hebt of niet.

Ik moet bij de zang zo vaak aan Morrissey van The Smiths denken. Al is de gedachte vreemd om die melancholische stem aan de heerlijke zomerse sound van Beirut te koppelen.

avatar van Venceremos
Terwijl balkan muziek meestal bekend staat juist melancholisch van aard te zijn.

avatar van aerobag
Lekker albumpje hoor, hier ga ik nog vaker naar luisteren.

deric raven schreef:

Bij Beirut merk ik soms dat ik de denkfout maak dat ik naar Jens Lekman zit te luisteren, een soort country-side Jens Lekman dan.

Die ken ik dan weer niet, ga ik binnenkort naar op zoek. Was tot gisteren ook niet bekend met Beirut.

avatar van repelstefan
Best een beetje tegenvallend eerlijk gezegd. Er gebeurt heel veel, maar tegelijkertijd ook niets. Dat gevoel heb ik wel vaker bij Beirut gehad overigens. Of althans, dan is er niets dat me echt pakt of blijft hangen. Op Gallipolli is het vooral een hoop middelmaat. Niet heel slecht maar ook nergens echt goed.

coldwarkids
Zeer tegenvallend! Zeker na zijn beste album No No No valt deze in het niets. Jammer!

avatar van Tony-J
Ik snap de reactie’s niet.. schitterend album!

avatar van frolunda
Mijn eerste kennismaking met het Amerikaanse Beirut en hoewel ik zeker niet onverdeeld enthousiast ben over Gallipoli intrigeert de plaat mij ook wel en zal ik hem zeker nog vaker een kans gaan geven.
In eerste instantie kwam de band op mij over op een soort Oost-Europese variant op Calexico maar daarmee zou ik het album en ook de groep wat te kort doen.
Beirut is meer een folk band die op zeer subtiele wijze invloeden uit de zigeuner en aanverwante genres in hun muziek heeft geïntegreerd en zodoende met een erg originele en sfeervolle sound op de proppen komt.Omdat vervolgens te vertalen in sterke nummers lukt Beirut hier echter niet altijd op Gallipoli.Sommige songs zijn slechts aardige aanzetten en andere verzanden in een richtingloos geheel.En dan is daar nog de zang (gelukkig wordt er in lang niet alle nummers gezongen) van, ik neem aan Zach Condon.Geen al te sterke of mooie stem en daarnaast klinkt ie me veel te plechtig (ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven) en hindert daardoor de sound eerder dan dat het een toegevoegde waarde is.
Gelukkig is Beirut echter af en toe ook in staat om die minpunten te omzeilen en dat levert dan prachtige songs als Landslide,We Never Lived Here en het titelnummer op.Een geheel geslaagd album vind ik Gallipoli dan misschien niet maar,mede door het hoge originaliteitsgehalte is het me wel een voldoende waard.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Een album waar ik erg naar uitkeek, maar dat erg tegenvalt. De titeltrack was nog wel zo mooi: indiepop-lieveling Zach Gordon haalde weer zijn Farfisa-orgel van stal en de trompetten schitterden als vanouds. Hoewel het nieuwe album beter is dan voorganger No No No, komt Beirut niet in de buurt van de zo avontuurlijke debuutplaat Gulag Orkestar en het uitstekende daaropvolgende The Flying Club Cup. Vooral in de vrij ongeïnspireerde tweede helft zakt Gallipoli als een pudding in elkaar. Gelukkig zijn er een paar uitschieters waarop de band de oude magie hervindt:
- Het melancholische en zeer dynamische Varieties of Exile, waarin een prachtig zingende Gordon aanvankelijk slechts wordt begeleid door ukelele. Pas in de laatste minuut wordt fraaie percussie toegevoegd en klinken weer die trompetten.
- De fraaie opener When I Die waarin de trompetten schallen alsof ze in een leegstaande kerk zijn opgenomen en steeds verder aanzwellen. Even voelt het alsof het al zomer is.

avatar van LittleBox
Reacties zijn overwegend matig positief, lees ik. Ik laat een tegengeluid horen: een schitterend album dat me in tegenstelling tot de andere albums (die ik allemaal meerdere kansen heb gegeven) echt raakt. Melodieën, zanglijnen, sfeer: allemaal raak. Wat minder chansonnier maar dichtbij de folk van pakweg Fanfarlo en daar houd ik van. Even wat livemateriaal op YouTube gezocht en dat bevestigt mijn gevoel. Heerlijk.

avatar van AOVV
Gallipoli is de titel van alweer het vijfde volwaardige album van Beirut, de band van Zach Condon. En verrassend kunnen we het niet noemen, wat we te horen krijgen. Beirut gaat door op het elan dat zo'n 12 à 13 jaar geleden werd ingezet met debuut Gulag Orkestar, en dat heeft z'n voor- en nadelen. Voordeel is dat je ondertussen wel weet wat je krijgt, en als je dit soort muziek graag hoort (en tot die groep behoor ik zeer zeker), is het gewoon fijn dat de band om de paar jaar met wat nieuws komt. Nadeel is misschien wel dat er langzamerhand sleet komt op de formule. De eerste platen vind ik nog steeds fantastisch, en The Rip Tide was ook zeer genietbaar, maar No No No vond ik eerlijk gezegd een bescheiden sof.

Mijn indruk van dit nieuwe album is wel wat beter, vooral over de eerste drie songs, Il Giardini en het karakteristieke Landslide ben ik zeer te spreken. Varieties of Exile spant de kroon; het is telkens heerlijk wegdromen tijdens die song.

Voor het overige is het degelijk, maar daarmee is in feite alles gezegd. Ik zal dan ook eerder geneigd zijn om, als het over een volledig album gaat, terug te grijpen naar de eerste twee. Maar het vijftal hoogvliegers dat ik in de vorige alinea vernoemde, zullen toch nog een tijdje blijven hangen en bekoren.

3,5 sterren

avatar van Cor
Cor
De meningen vliegen een beetje heen en weer tussen 'return to form' en aardig vervolg op het mindere 'No, No, No'. Ik behoor tot het tweede kamp. Redelijk goede plaat van Zach Condon en consorten, maar geen echt melancholieke tranentrekkers. Die mis ik toch wel. Ontspannen gespeeld, leuke plaat, maar dat is het wel.

avatar van repelstefan
Bijna 3 weken verder en toch een halfje erbij. misschien door het zonnetje de afgelopen tijd dat ik er wat meer zin in kreeg. Het had allemaal wat tijd nodig maar de eerste helft van de cd bevalt me eigenlijk toch wel. Alleen vanaf Landslide is het echt een stuk minder, dus hoger dan dit ga ik niet komen. Dat gedeelte van het album wil me maar niet pakken.

avatar van sj0n88
Erg mager album... Enkel van I Giardini word ik echt blij. De rest is mwoa mwoa. Maar misschien heeft het allemaal nog wat luisterbeurten nodig.

avatar van ohmusica
Mager kan ik dit niet noemen. Ben wel positief over dit album het levert voor mij iets onweerstaanbaars op, de (samen)zang, het aparte instrumentarium, de melancholie. Composities zijn m.i. ook beter uitgewerkt, met name de soundscapes/instumentele aanloopjes in de nummers brengen rust, spanning en sfeer waardoor het niet alleen maar songs op een album zijn. Het brengt ambiance zonder dat het uitbundig wordt.