RY X - Unfurl (2019)

9. The Water (4:22)
  10. Mallorca (3:04)
  11. To Know (4:58)
  12. Sun (Ambient) (1:22)
  13. Fumbling Prayer (5:20)
"Untold" doet me eigelijk aan Moderat denken.

avatar van Mausie
Hyped for this! Op BKS 2017 hem live mogen aanschouwen. Had nog nooit van de beste man gehoord, maar mijn vriendin stond erop dat we hier naartoe gingen. Geen spijt gehad, al kwam het concert niet helemaal binnen doordat ik het materiaal niet kende. Later Dawn gaan luisteren en helemaal omver geblazen. Untold borduurt voort op de vorige plaat. De beat geeft idd een beetje een Moderat vibe, maar ik hoor toch vooral RY X. Ben nog niet meteen super enthousiast, maar RY X vind ik sowieso echt muziek voor in de late avonduurtjes.

Het eerste album van 2019 waar ik echt naar uitkeek is dan eindelijk een feit: Unfurl van RY X. De redenen hiervoor waren een heerlijke EP in 2013, een fantastisch debuut in 2016 en een schitterend optreden in Carré (27 februari 2018).

De vraag is dan: gaan die hooggespannen verwachtingen ingelost worden? Ik vind RY X namelijk wel typisch zo'n artiest waar ik even helemaal 'verliefd' op ben en waar het daarna snel wegebt. Draai ik het debuut nog vaak? Het debuut waar ik in de zomer van 2016 maar geen genoeg van kon krijgen? Nou nee. Enorm uitkijken naar Unfurl dus, maar wel met de nodige twijfel of het wederom zo enorm bij me aanslaat.

Het is in elk geval weer fijn wegzweven op de 13 nummers die te horen zijn op Unfurl. De melancholiek druipt er vanaf zonder dat het klef of stroperig wordt. De falset van Ry Cumming doet z'n werk goed, strijkers en piano vormen regelmatig een prettige basis en de elektronische toevoegingen maken het af.

Nou kom maar op met wederom een 4,5*. Dat is nu toch niet het geval. Is de timing van het album misschien verkeerd (ik genoot de vorige keer namelijk volop van de zomerzon in combinatie met die schitterende nummers van Dawn)? Is het dan toch ietwat meer van hetzelfde? Ontbreekt het aan opvallende uitschieters (Unfurl is namelijk vrij constant)? Ik ben er nog niet achter.

Het is wederom schoonheid troef, maar de enorme glans is er een klein beetje vanaf op dit moment. Het kan nog komen uiteraard en ik mopper zeker niet: want Unfurl is een waardige opvolger van Dawn. De man is populairder dan ooit en zijn nummers vormen een heerlijk moment vol rust. Die zomer komt er nog aan, en in de late uurtjes werkt dit sowieso wel weer.
Een prima tweede album dus. Een klein beetje minder verliefd en nu juist een voorkeur voor de meer 'uptempo' nummers.

avatar van overmars89
Dit is toch wel weer een portie genieten. Ik mis alleen af en toe het rauwe randje wat ik wel hoor in zijn werk van "The Acid". Desalniettemin een heerlijke luisterervaring. In het begin van de plaat dacht ik zelfs dat dit een moderne klassieker zou worden. Na een eerste gehele luisterbeurt toch iets getemperd met mijn superlatieven. Toch een dikke 4*

avatar van Mausie
Album staat al op Spotify! Correctie ingediend. Ik ben benieuwd, het wordt lastig tippen aan zijn debuutplaat.

avatar van Mausie
Ik vind de plaat erg tegenvallen. Ik mis de spanning van de vorige plaat, het is mij allemaal wat te gezapig. De singles zijn wel erg fijn, maar verder is het vooral fijne achtergrondmuziek.