Bruce Springsteen - Springsteen on Broadway (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Growin' Up (Introduction) (2:04)
  2. Growin' Up (11:59)
  3. My Hometown (Introduction) (7:21)
  4. My Hometown (3:59)
  5. My Father's House (Introduction) (4:28)
  6. My Father's House (6:22)
  7. The Wish (Introduction) (6:09)
  8. The Wish (4:24)
  9. Thunder Road (Introduction) (3:19)
  10. Thunder Road (5:28)
  11. The Promised Land (Introduction) (11:34)
  12. The Promised Land (3:59)
  13. Born in the U.S.A. (Introduction) (8:02)
  14. Born in the U.S.A. (4:44)
  15. Tenth Avenue Freeze-Out (Introduction) (1:10)
  16. Tenth Avenue Freeze-Out (7:56)
  17. Tougher Than the Rest (Introduction) (1:25)
  18. Tougher Than the Rest (4:29)
  19. Brilliant Disguise (Introduction) (1:43)
  20. Brilliant Disguise (4:47)
  21. Long Time Comin' (Introduction) (3:08)
  22. Long Time Comin' (3:54)
  23. The Ghost of Tom Joad (Introduction) (3:27)
  24. The Ghost of Tom Joad (4:36)
  25. The Rising (4:33)
  26. Dancing in the Dark (Introduction) (2:47)
  27. Dancing in the Dark (4:10)
  28. Land of Hope and Dreams (3:57)
  29. Born to Run (Introduction) (7:35)
  30. Born to Run (5:08)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
De soundtrack die niet kon uitblijven na alle lovende woorden over deze persoonlijke broadwayshow. Dichterbij The Boss zou je niet kunnen komen. Helaas weggelegd voor een beperkt publiek. Het gros zou het moeten doen met dit schijfje en wellicht beeldmateriaal wat zomaar tactisch rondom de kerst kan verschijnen.

avatar van Wallie1985
Maartenn schreef:

Er komen inderdaad beelden van, vanaf 15 december te zien op Netflix.

avatar van vielip
Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig tot niks heb met dat hele Springsteen on Broadway gedoe. Op de één of andere manier beklieft het me niet. Wellicht dat als ik erbij was geweest of nadat ik de show op Netflix heb gekeken ik er anders over ga denken. Maar de filmpjes die ik op Youtube heb gezien plus Land of hope and dreams, dat is vrijgegeven om deze release te promoten, geven me weinig hoop. Ik wil Bruce gewoon het liefst zien rocken en dampen met een band. Een paar akoestische nummers is prima. Maar zo'n hele show....hm nee.

avatar van blaauwtje
Prachtige verhalen , over zijn leven, zijn 93 jarige moeder, kortom voor de fans de geïnteresseerd zijn in de mens achter de artiest.

Een persoonlijk document van een groot performer, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik eigenlijk de vinyl versie aan wou schaffen, de hoge prijs en het feit dat dit document niet grijs gedraaid gaat worden heeft mij doen besluiten om voor de cd uitvoering te gaan.

Je moet er even goed voor gaan zitten en vooral goed luisteren wil je dit gaan volgen en vooral gaan waarderen.

Ik houd hier wel van en het zal zo nu en dan best in de cd speler belanden.

avatar van Running On Empty
Komt hier komende week. Misschien ook maar een CDtje van branden zonder alle verhalen

avatar van blaauwtje
Running On Empty schreef:

Dat helpt niet echt, sommige verhalen lopen door de songs.

avatar van Running On Empty
OK ik zal hem eerst eens helemaal luisteren en zie dan wel.

Running On Empty schreef:

Je kan naar mijn idee een fors deel van de verhalen weglaten: die zijn apart 'genummerd'. Een paar korte introducties erbij is wel leuk natuurlijk (zoals de eerste, die van 10th Avenue...& Tougher Than the Rest) en er zijn inderdaad wat verhalen aan het einde van de songs. Maar dat is ook weer de charme.

In deze review richt ik mij vooral op de muziek en de verhalen in de songs van deze Springsteen on Broadway en wat korte introducties hierop. Bruce Springsteen in het theater met alleen een gitaar of piano en eventueel een harmonica: werkt dat ook, werkt dat op cd? Het antwoord is wat mij betreft volmondig ja. Wat kan deze man mooi vertellen, indringend, treffend, met zijn prachtige stem.

Waarmee hij daarna al die mooie songs gaat zingen. Het bijzondere van dit optreden is ook dat een aantal nummers echt anders en soms zelfs beter klinken. Beste voorbeeld daarvan is Born in the USA. Dat verandert van een stadionnummer ineens in een prachtige fragiele song. Ook de akoestische versie van the Rising is heel anders en erg mooi.

Andere favoriete nummers van mij zijn: My Hometown, The Wish, The Promised Land, Tenth Avenue Freeze-Out met een prachtig gesproken eerbetoon aan the big man Clarence Clemons, Tougher Than the Rest (met zijn vrouw Patti Scialfa) & Born to Run. En dan doe ik daarmee eigenlijk onrecht aan de rest. Want dit is een zeer geslaagd en fraai document geworden.

avatar van Sven Vermant
Ik ben nog bezig met luisteren maar tot nu toe is het prachtig.

ik ben een groot fan van Springsteen en zijn muziek. Maar niet altijd van zijn cowboy stem. Ten tijde van The Rising tour had hij die ook, en nu besluit hij het weer te gebruiken. Jammer, want Springsteen is een van de beste storytellers in de muziekwereld. Maar toch kan me dit niet boeien. Al heb ik het natuurlijk wel op cd en vinyl gekocht voor mijn verzameling. Achteraf ben ik blij dat ik nooit ben ingeloot voor de show in NY want ik was zeker gegaan. Al had ik dit vermoeden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bruce Springsteen - Springsteen On Broadway - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Afgelopen weekend voor het laatst te zien op Broadway, nu gelukkig ook beschikbaar voor alle Springsteen fans

Springsteen On Broadway was tot dusver alleen te zien voor fans met een hoop geluk en een goed gevulde portemonnee, maar de theatershow van The Boss op het roemruchte Broadway is nu gelukkig voor iedereen te horen en te zien. Het is dankzij de bloemlezing uit Springsteen’s fraaie autobiografie Born To Run meer een theatershow dan een concert, maar als Springsteen grijpt naar de piano of naar een van zijn gitaren is kippenvel nooit ver weg. Het wordt nu echt tijd voor een nieuwe plaat van The Boss, maar ook dit tussendoortje mag er weer zijn.

Zondag 19 juni 2005 was een snikhete dag, die werd afgesloten in een plakkerig Ahoy, waar Bruce Springsteen een intiem soloconcert zou geven.

Ik had op voorhand geen hoge verwachtingen. Ik zag (en zie) Springsteen uiteindelijk toch het liefst met zijn E-Street Band en het beton van Ahoy leek me ook niet direct de meest geschikte setting voor een intiem optreden, maar op die warme zomeravond in 2005 zag ik een van de meest memorabele optredens van de Amerikaanse muzikant en misschien zelfs wel zijn beste.

Tijdens de Devils & Dust tour had Springsteen genoeg aan een rijtje gitaren, een banjo, een mondharmonica, een piano, een orgel en natuurlijk zijn stem. Ruim twee uur lang gaf Bruce Springsteen een bijzondere draai aan oud en nieuw werk en zat ik op het puntje van mijn kuipstoel.

Na de grootse The River Tour, die Springsteen onder andere naar het Haagse Malieveld bracht, en het schrijven van de fraaie autobiografie Born To Run, besloot de Amerikaanse muzikant dat het tijd was voor iets nieuws. Hij boekte het kleine en wat aftandse Walter Kerr Theatre op Broadway voor acht weken en sleutelde een theatershow in elkaar.

Springsteen On Broadway werd een paar keer verlengd en afgelopen weekend stond The Boss voor de 236e (!) en laatste keer op de krakende planken van het kleine theater in Manhattan. 230.000 mensen telden een flink bedrag neer om een van de 975 stoelen van het Walter Kerr Theatre te mogen bezetten, maar voor de meeste Springsteen fans was Springsteen On Broadway helaas niet weggelegd. Daar kwam dit weekend gelukkig verandering in. Springsteen On Broadway staat inmiddels op Spotify en Apple Music, is verkrijgbaar op cd (de LP box-set volgt in januari) en bovendien is de hele set sinds gisteren te zien op Netflix.

Mede gezien de memorabele zomeravond in 2005 was ik erg benieuwd naar de theatershow van Springsteen. Springsteen On Broadway laat zich ten dele vergelijken met de tour die volgde op Devils & Dust. Ook in het Walter Kerr Theatre schotelt Springsteen de bezoekers uitgeklede en verrassend intieme versies van een aantal klassiekers uit zijn oeuvre voor en moeten we het doen met gitaren, piano, mondharmonica en de rauwe strot van Bruce Springsteen, waarbij kippenvel nooit ver weg is.

Er zijn echter ook verschillen. De Devils & Dust tour focuste op de muziek, liet een verassend gevarieerd geluid horen en pakte zowel oud als nieuw werk aan. Springsteen On Broadway focust misschien wel meer op de verhalen dan op de muziek, kiest voor een betrekkelijk sober en eenvormig geluid en focust op de klassiekers uit het rijke oeuvre van de Amerikaan.

Springsteen vertelt in het Walter Kerr Theatre op Broadway lange persoonlijke verhalen en onderbreekt meerdere keren zijn songs voor aanvullende anekdotes. Het zijn de mooie verhalen die ook centraal staan in Springsteen’s autobiografie en het zijn verhalen die op de planken van Broadway vol vuur en emotie worden verteld, hier en daar onderbroken door fraaie muziek.

Springsteen On Broadway is hierdoor meer een theatershow dan een concert. Niets mis mee natuurlijk, want Springsteen is een groot verteller. Het is wel zo dat de show op Netflix wat mij betreft beter tot zijn recht komt dan wanneer je je beperkt tot de audio. De live-albums die Springsteen destijds via zijn officiële site verkocht van de optredens van de Devils & Dust tour (voor een klein deel nog steeds verkrijgbaar via http://live.brucespringsteen.net/catalog.aspx) heb ik nog heel vaak beluisterd. Springsteen On Broadway zal ik vooral nog eens bekijken, want mooi is het zeker, maar niet zo mooi en bijzonder als op die warme zomeravond in 2005. Erwin Zijleman

avatar van vielip
Afgelopen weekend de beelden op Netflix bekeken. Maar ik blijf toch bij mijn eerdere mening; het is allemaal wel leuk en wel aardig. En natuurlijk kan Bruce het allemaal mooi vertellen. En ik snap ook best dat hij eens iets anders wou proberen. Dat doet de beste man z'n hele carrière al; zoeken naar uitdagingen en afwisseling. Maar op 2 á 3 momenten na raakt deze Broadway show me niet echt. Daarvoor vind ik het nét te gekunsteld allemaal. Te Amerikaans? Zou goed kunnen. Ik lees die verhalen en anekdotes dus liever in z'n boek. En Bruce zie ik veel liever met een band. De liedjes die hij in de show speelt vind ik in de meeste gevallen ook maar matig gebracht. Op een enkeling na (My hometown, Brilliant disguise en Growin up schieten me te binnen). De rest raffelt hij naar mijn gevoel veel te snel af. Te gehaast. De lp hoop ik wel aan de collectie toe te voegen als ie uit komt. Maar denk dat ik 'm nooit zal draaien.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
vielip schreef:

Oké, maar waarom koop je 'm dan? Om naar het strand te gaan om met de hond te frisbeewerpen? Of als grote onderzetters voor je pannen?

avatar van vielip
Lol, omdat ik elke release van Bruce op vinyl in de collectie wil hebben misschien?!

avatar van Rogyros
Ook al die live releases? Want dan creëer je best een aardige collectie, vielip!

avatar van vielip
Welke bedoel je? Die boxen met opnames uit de jaren 70? Of die hij zelf via z'n site uitbrengt? Die zijn toch niet op vinyl te krijgen voor zover ik weet?

avatar van Rogyros
Ik had het over die hij zelf via zijn site uitbrengt. Ieder concert een release. Ik wist niet dat hij dat niet op vinyl uitbracht. Want ik doe zelf niets met LP's.

Heb jij wel al die releases op cd gekocht?

avatar van vielip
Nee lang niet allemaal. Heb er een paar. Met name toen hij er net mee begon pikte ik er enkele uit die ik niet al had als bootleg. Maar die zijn dus niet op vinyl te krijgen bij mijn weten. Wel op cd en als download.

avatar van papat
Muziek goed. Verhalen niet zo, beetje overdreven en typisch amerikaanse suffe humor. Als je er bij bent geweest is het wellicht veel leuker om terug te horen. Tip: lees gewoon zijn boek, veel interessanter!

Inmiddels op Netflix de voorstelling gezien en eigenlijk had ik er meer van verwacht. De meeste versies halen bij lange na niet het origineel. De stem van Patti Scialfa heb ik eigenlijk nooit erg aangenaam gevonden.
Ik miste een beetje de spontaniteit van de gewone concerten.
Wel indrukwekkend was het verhaal over Clarence Clemons. Mooier kan je een mens niet herdenken.
Waarschijnlijk had je er bij moeten zijn, maar helaas was dat niet mogelijk.

avatar van vielip
Inderdaad een prima stuk!

tja wat moet je hiermee? Op vinyl kopen gaat m niet worden want heel erg veel gelul tussendoor.
Wat was Boss' bedoeling? Stand up comedian/storyteller/liedjes zingen?
Jammer maar goed hij heeft al zoveel moois uitgebracht, verdient deze credits.
Vandaag gepindakaast, kan je dat geleuter overslaan en de liedjes luisteren, zitten mooie tussen maar het is geen Nebraska, Darkness of Born to run.
Maar is wel leuk, een drietje dus.

avatar van Edwynn
vielip schreef:
Inderdaad een prima stuk!

Dat gehuil over 'working class hero' zijn en platendeals met Walmart vind ik wel wat larmoyant.
De man verkoopt al veertig jaar geen platen meer vanuit zijn kofferbak.

avatar van vielip
Klopt. Dat soort dingen boeien me eigenlijk ook totaal niet. Maar van alle (lovende) recensies vind ik in deze het meest terug, met betrekking tot de uitvoering van de liedjes en de verhalen, zoals ik 'Springsteen on Broadway' zelf heb ervaren toen ik het keek.

Grootfaas schreef:

Ja, precies dat dus. Ik heb een beetje leuk geleuter ertussen gelaten, maar vooral alle songs samen op 2 cd's gezet. En dan vind ik het mooi. En een paar nummers (ook de andere uitvoeringen ervan) erg mooi.

Heb jij zoiets al gedaan vielip? Veel beter dan het op vinyl te hebben. (je kunt je ook af door het gepraat heen skippen...)

avatar van vielip
Nee daar heb ik me nog niet aan gewaagd eerlijk gezegd. Wellicht eens doen. Maar zoals ik al aangaf; ik vind de meeste nummers ook niet zo heel boeiend om ze in deze versie te luisteren. De meeste nummers heb ik al tig keer in diverse uitvoeringen. En op The wish en My father's house na (want die zijn nooit of zelden live gespeeld) vind ik ze beter dan zoals ze op dit Broadway album staan.