Foxwarren - Foxwarren (2018)

Canada
Pop / Folk
Label: Arts & Crafts

1. To Be (2:54)
  2. Lost in a Dream (2:55)
  3. Everything Apart (4:16)
  4. In Another Life (2:59)
  5. I'll Be Alright (2:33)
  6. Lost on You (4:20)
  7. Your Small Town (2:48)
  8. Sunset Canyon (4:20)
  9. Fall Into a Dream (4:56)
  10. Give It a Chance (3:45)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Foxwarren - Foxwarren - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tien jaar geleden al geformeerd, maar nu had Foxwarren pas tijd voor haar debuut en wat is het een prachtdebuut

Vier Canadese studievrienden formeerden tien jaar geleden de band Foxwarren, waarna een van de vier (Andy Shauf) doorbraak als solomuzikant. Het debuut van Foxwarren is er na tien jaar gelukkig alsnog gekomen en wat is het een mooie en bijzondere plaat. Het is een plaat die zich niet makkelijk in een hokje laat duwen, want ik hoor steeds weer nieuwe invloeden in de fascinerende muziek van de Canadezen. Het is muziek die niet bang is voor experiment of uitstapjes buiten de gebaande paden, maar ondertussen staat het debuut van Foxwarren ook vol onweerstaanbare en wonderschone popliedjes.

Foxwarren werd een jaar of tien geleden opgericht in het Canadese Regina, in de provincie Saskatchewan, door studievrienden Dallas Bryson, de broers Darryl en Avery Kissick en ene Andy Shauf. De vier ontdekten een gezamenlijke liefde voor de band Pedro The Lion en besloten samen muziek te maken.

Het had tien jaar geleden zomaar de basis kunnen vormen voor een leuk debuut, maar Andy Shauf timmerde sindsdien vooral als solomuzikant aan de weg en had weinig tijd voor Foxwarren. Tien jaar nadat Foxwarren werd opgericht is er nu echter toch een titelloos debuut en wat is het een mooie plaat geworden.

Foxwarren, vernoemd naar de plaats in de provincie Manitoba waarin de broers Kissick zijn opgegroeid, zal absoluut in de smaak vallen bij de liefhebbers van de muziek die Andy Shauf de afgelopen jaren heeft gemaakt op zijn soloplaten, maar persoonlijk doet de muziek van de band me meer.

Het debuut van Foxwarren staat vol met buitengewoon stemmige muziek en het is muziek met zowel invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek als uit de psychedelica. Wanneer de band kiest voor harmonieën roept de muziek van Foxwarren onmiddellijk associaties op met de muziek van Crosby, Stills, Nash & Young, maar de plaat herinnert ook aan de countryrock uit de jaren 70, aan de muziek van The Band en aan de muziek waarmee bijvoorbeeld The Jayhawks de alt-country op poten wisten te zetten aan het begin van de jaren 90. Foxwarren maakt hiernaast muziek die loom en zweverig klinkt, wat de muziek een psychedelisch tintje geeft, dat wel iets heeft van Wilco of Mercury Rev.

Hiermee zijn we er nog lang niet, want het debuut van Foxwarren sluit ook nadrukkelijk aan bij de softrock uit de jaren 70 en bij de grote singer-songwriters uit deze tijd. Hier en daar duiken flarden van The Beatles op, maar iedere invloed die je benoemt bij beluistering van het debuut van de Canadese band ebt net zo snel weer weg als hij gekomen was.

Het heeft tien jaar geduurd voordat Foxwarren toe kwam aan haar debuut en dat hoor je. Alle songs op de plaat steken verrassend knap in elkaar en laten nog lang nieuwe dingen horen. Het is knap hoe Foxwarren geen geheim maakt van haar belangrijkste inspiratiebronnen, maar ook een herkenbaar en duidelijk eigen geluid laat horen. Het is een geluid waarin de vier Canadezen het experiment zeker niet schuwen, maar waarin ze ook verrassen met heerlijk melodieuze songs vol prachtige harmonieën. Het is muziek om heel vrolijk van te worden, maar Foxwarren is ook niet vies van de nodige melancholie.

Het is natuurlijk onverstandig om in de laatste weken van het jaar nog een plaat uit te brengen, want de kans dat deze plaat ondersneeuwt is levensgroot. Laat het niet gebeuren, want je mist in dat geval een plaat van een bijzondere schoonheid. En het debuut van Foxwarren wordt echt alleen maar mooier en beter. Erwin Zijleman

Bombus
Ik ben erg gecharmeerd van Andy Shauf dus toen ik deze vandaag bij de aanraders zag staan van Kroese Nijmegen heb ik hem gelijk meegenomen. Dit is trouwens niet hun debuutplaat, dat is Has Been Defeated uit 2011.

avatar van bommel
Prachtig, vooral als je van Andy Shauf houdt.
Jammer dat dit album zo weinig aandacht krijgt.

Bombus
Ik zie hem nu in de rotatielijst staan, leuk dat ie toch wordt opgepikt!

avatar van Venceremos
Zo had Whitney (jammerlijke radiostilte) denk ik wel willen klinken. Laatste topplaat van 2018 schopt mijn eindejaarslijstje in de war

avatar van spoon
CSN&Y is wel heel erg aanwezig. In Another Life moet wel een tribute zijn naar Old Man van ome Neil anders is het nml simpel gejat.. Beatles is een naam die ook niet te vermijden regelmatig langskomt.
Los hiervan is het een knap album, waar je met veel plezier naar luistert. Album heeft een fijne flow en net tegendraads genoeg om niet te gaan vervelen.

Prima muziekje voor een zonnige zondagochtend

avatar van Venceremos
Tekstueel misschien een eerbetoon aan Old Man (take a look at.. of dat zo'n exclusieve tekstregel is), melodieus heeft het er weinig tot niets mee uit te staan.

avatar van Cor
Cor
Vleugjes Midlake, fijne samenzang en en een rustiek accoustisch geluid. Vind het mooi gedaan en het is een fijne plaat geworden van Andy Shauf en zijn gevolg. Iets meer peper à la Real Estate levert een uitstekend album op. Maar dit is een hele fijne verrassing die eind 2018 nog aan mij voorbij gegaan is. Maar dat is nu goed gekomen.

avatar van ArnoldusK
Ja, magnifiek dit!
Kende Andy Shauf al tijdje, maar dit is helemaal aan me voorbij gegaan. Jammer, zeker getuige de live-opnames die op YouTube circuleren. Sterk, minimalistisch en met de typische Andy Shauf-melancholie. Zekerheidje dit.

avatar van sj0n88
Dat er ruim vijf jaar overheen moet gaan om zo'n prachtalbum als deze van Foxwarren te ontdekken. Sfeer van dit album is weergaloos, en dat maakt het album als geheel erg sterk. Maar ook de losse nummers doen het goed. Favorieten zijn To Be, Everything Apart en Sunset Canyon.