Rustin Man - Drift Code (2019)

geen stemmen

Label: Domino

1. Vanishing Heart (4:35)
  2. Judgement Train (5:09)
  3. Brings Me Joy (3:16)
  4. Our Tomorrows (4:46)
  5. Euphonium Dream (2:02)
  6. The World's in Town (5:47)
  7. Light the Light (4:36)
  8. Martian Garden (4:38)
  9. All Summer (3:06)
  • vanaf vrijdag 1 februari te koop
avatar van Poles Apart
Paul Webb, ex-Talk Talk, met z'n eerste solo avontuur. Bracht natuurlijk ook al een wonderschoon album uit met Beth Gibbons.

Hoes heeft een Nederlands tintje. Ben benieuwd wat het muzikaal gezien geworden is. "Vanishing Heart" doet alvast een beetje aan het werk van Robert Wyatt denken, en qua zang toch ook wel wat aan David Bowie. Veelbelovend nummer.

Talk Talk fans opgelet dus!

avatar van muziekobsessie
ja poles, dit belooft wat! Ook al haat ik draaiorgels....heb die combi met beth gibbons veel gedraaid.

Webb:
“Through the necessity of recording over a long period of time, the album has a kind of unfixed or uprooted quality. As if the songs belong nowhere so hopefully belong everywhere,”

“I called the album Drift Code as it’s an oxymoron, a code is something fixed, but our instinct is to wander, to drift. I like the idea that life is a puzzle that can’t be solved because the answer is always changing.”

Pre-order:
Drift Code is available to pre–order on Dom Mart-exclusive heavyweight vinyl (w/ signed photo print), Indie-exclusive heavyweight vinyl (w/ photo print), heavyweight vinyl (£22.99 ), CD (£12.99).
Rustin Man | Domino Mart - rustinman.dominomart.com

Digitally (iTunes): £7.99

Inmiddels de LP besteld!

avatar van Alicia
In het eerste nummer (YouTube) gaan er bij mij geen Talk Talk noch Exit North belletjes rinkelen. Al wat de klok nu slaat lijkt voorlopig een beetje op David Bowie. Dus ik wacht nog even met juichen tot het album in z'n geheel te beluisteren valt. Ben uiteraard wel heel benieuwd!

Alicia schreef:

Ach, Pavlova - a.k.a. Madame Pavlov - waarom wachten op het belletje en perzee de link met de uitgang (Exit North) willen leggen?

Webb heeft daar niets mee van doen; kijk/luister dan eerder naar 'O'Rang - Fields and Waves (1996) of de voorganger ervan.

Ik heb wel meer tips in die richting, maar dan doet Paul Webb niet mee.

avatar van Broem
Interessant materiaal. Op Tidal staat het nummer “Vanishing Heart”. Erg mooi.

Ben nu het album uit 2002 met Beth Gibbons Beth Gibbons & Rustin Man - Out of Season (2002) aan het luisteren. Dat bevalt me wel.

Overigens is deze pre-release ook bij JPC verkrijgbaar voor nette prijs https://www.jpc.de/jpcng/poprock/detail/-/art/rustin-man-paul-webb-drift-code/hnum/8853683

avatar van Alicia
Mjuman schreef:

Nee, nee, Mju! Niet perzee! Iemand zette deze plaat als vermeende 'opvolger' in het Exit North draadje, dus dacht ik: Ha!

Dus niet: Ha!

Ach, hollisten en holisten vormen een zgn minimal pair, maar die ene letter levert wel een essentieel verschil op: holisten zien overal verbanden en kunnen vanuit het sylvianisme in de boom (Porcupine Tree) belanden, waar ze dan weer half Japan zien. Maar Porcupine Tree (en Steven Wilson) heb ik zo vaak geprobeerd (a la Willeke Alberti - telkens weer) dat ik weet dat het echt nix wordt.

De proggistiek hou ik daarom graag weg van het sylvianisme, waarvandaan een virtuele brug loopt naar het hollisme - de uitgeklede, impressionistisch en klassiek aandoende (Debussy) songstructuren van Talk Talk. Ook 'O'rang en Bark Psychosis (en niet te vergeten Hood) drijven op impressies. Exit North is veel meer gearrangeerd, lyrisch en effectgedreven. Maar goed, zoals gezegd, dat zijn persoonlijke observaties; de grens is misschien niet altijd even duidelijk, maar ik kan ahw op de maat precies aangeven waar Feiner eroverheen kukelt