Bark Psychosis - Hex (1994)

Rock / Avant-Garde

5. Fingerspit (8:21)
  6. Eyes & Smiles (8:30)
  7. Pendulum Man (9:53)
avatar van KampF
"mysterieuze aantrekkingskracht (jullie kennen hem wel)"

Nou en of. En omdat deze plaat al tijden een goede bedgenoot is:

avatar van de_nis_
Gelukkig is er MusicMeter.
Aangezien mijn muzikale interesse pas laat op gang gekomen is heb ik veel platen gemist., het voordeel daarvan is dat er nog veel te ontdekken valt.

En dan is er gelukkig een site als deze waarin je sommige personen volgt omdat hun muzikale kennis en smaak je al vaak iets moois opgeleverd heeft.
Zo ook Hex van Bark Psychosis, Wat een fantastisch muzikaal meesterwerk.

Bedankt KampF

avatar van Schizophrenia
Net toen ik deze plaat weer had opgezet wou ik er een berichtje bij plaatsen. Wat ik nog een gigantisch plus punt vind aan deze plaat zijn te teksten. Je verstaat nooit precies wat ze zingen. En je kan er je eigen interpretatie aan geven. Bij The Loom vind ik dit zo mooi.

Dont know what its like to be so shy? Misschien klopt het helemaal niet maar Hex blijft een prachtige kleurplaat die je naar eigen wensen moet inkleuren.

Aquila
Getipt voor dit album via het 'Spirit of Eden'-topic van Talk Talk. Had er eerlijk gezegd nog niet eerder van gehoord, maar dat is ruimschoots goedgemaakt. Die heeft al wat overuurtjes in de iPod gemaakt. Ben gelijk bevangen door de sferen. Dit is wel een ontdekking (ik voeg er nu Slowdive's Pygmalion aan toe - die ik nu luister).

Een soort ontbrekende schakel tussen Talk Talk en Tuxedomoon, zeker waar er blazers aan te pas komen, al begrijp ik vergelijkingen met Labradford ook wel. Vind die nummers dan ook het beste, met name 'Eyes & Smiles'. 'Absent Friend' kan mij het minst bekoren en dat is vreemd genoeg hierdoor jullieals favoriete nummer bestempeld. Dat klinkt me nog wat te gewoontjes, maar dit album gaat me nog wel even zoethouden.

Fraaie ontdekking dankzij MuMe.

avatar van sluiswachter
Blij dat ik hier een exemplaar van op de kop heb kunnen tikken (bij cd-wow), ik kende deze muziek nog van vroeger (een kopietje) en zo'n meesterwerk mag natuurlijk niet ontbreken in mijn verzameling. Nog even een buiging:

avatar van Gyzzz
Voor liefhebbers hiervan die een portie electronica niet op voorhand afkeuren, is Midtown 120 Blues van DJ Sprinkles denk ik wel een aanrader. Ikzelf geniet van dat album althans vanuit een soort zelfde luisterruimte als van deze, alleen wordt het gevoel daar vanuit een deephouse-perspectief gebracht, zonder zang. Maar het abstracte gevoel dat doorwerkt, kent vele gelijkenissen.

Raymond.
Alleen al heeft het een soortgelijke sfeer dan wil ik er graag naar luisteren. Want dit is toch wel een van de weinige bandjes die echt werkelijk geniaal zijn. Misschien moet ik hier toch ook maar eens bij Cd-wow twee versies van bestellen. Eentje om te beluisteren, en eentje als reserve als deze plaat ooit helemaal nergens meer te koop is.

m3LL3
Ook ik werd hierheen gestuurd via Spirit of Eden. Afgaande op dat het enigszins zou lijken op het meesterwerk van Talk Talk viel het me aanvankelijk toch ietwat tegen. Waar Talk Talk wortels heeft in de synthpop, heeft Bark Psychosis duidelijk wortels bij de wat deprimerende hardere rock. Het verbaasde me dan ook niet toen ik las dat Bark Psychosis opgericht was als een Napalm Death cover band. Mweh!

Toch ben ik het album eens een paar keer achter elkaar gaan afspelen. En ik moet toegeven: het raakt inmiddels wel. En het is nog mooi ook! De muziek doet me sterk denken aan Escape The Day, absoluut aanrader voor de liefhebbers van Hex.
die band zal ik hier eens toevoegen!
Daarnaast zie ik gelijkenissen met Junius, vooral de stem. Het is dan ook goed met dit album kennis te maken, aangezien deze ongetwijfeld ten grondslag heeft gelegen aan de hiervoor genoemde bands

Ik begin voorzichtig met 4*, maar misschien wordt dat later meer!

avatar van Stephanhogenboom
Klinkt erg sfeervol, voorlopig een 4

avatar van Elohim
Ben nu The Loom aan het luisteren en vind het echt heel lekker klinken, ga dit zeker even een kans geven!

edit: Beluister nu Absent Friend en ik weet zeker dat ik dit nog vaker moet gaan luisteren, maar dan met een goede koptelefoon.

avatar van Wildsurf
Eerste luisterbeurt en het doet me sterk denken aan Brain McMahan's project the For Carnation. Al kabbelt dat laatste veel meer voort. Voor de liefhebbers The For Carnation (2000)

avatar van chevy93
Erg sfeervolle plaat en uitstekend als achtergrond muziek of als "semi-beluistering", maar niet echt iets waar ik echt naar kan luisteren. Daar blijft het toch te mild voor. Een dikke 3,5 met wel wat groeipotentie.

avatar van Coys
Als ik op een willekeurige nacht even niet weet wat te doen, is de keuze snel gemaakt, want dit is voor mij de ultieme plaat van de nacht.
Hoe vaak ik dit ook luister, hier kan ik nooit genoeg van krijgen. Dit album heeft simpelweg teveel te bieden, ondanks het trage verloop ervan. Elk nummer heeft wel iets dat het doet onderscheiden van de rest, al is het een melodie, een klankpartij.

The Loom is gelijk al een wonderschoon nummer, een prachtige binnenkomer in de wondere wereld van dit album die je in mijn beleving brengt van eenzame plekken naar drukke plekken van een grote stad. Het is al snel duidelijk wat dit album te bieden heeft: een prachtige vereniging van klanken. Neem de samenkomst tussen piano en viool aan het begin, subliem!

A Street Scene volgt en bevestigd alleen maar de beelden die bij opdoemen als ik dit album luister. Waar we eerst op een eenzame plek waren, zijn we hier juist in een drukker deel van de grote stad. De muziek is warmer (vooral de baslijn versterkt dit), voller en dynamischer. Het is een zwoele zomernacht, er is dus veel te zien en er gebeurd veel. Ondertussen lijkt de warmte je wel naar het hoofd te stijgen. De muziek breekt af en er blijft een rustig makende gitaarpartij over die alsmaar trager wordt. Prachtig moment, dat je wel lijkt voor te bereiden op wat komt.

Want wat volgt is de rust zelve, en het hoogtepunt van het album. Absent Friend is als een perfecte droom. Zweverig, warm, en wat een prachtige samenkomst van wat lijkt op een accordeon (correct me if I'm wrong) en de gitaar die deze klanken haast wel lijkt te strelen. Überhaupt is de gehele samenkomst van de instrumenten in dit nummer werkelijk ongeëvenaard, en mede hierdoor is dit nog altijd een van mijn favoriete nummers allertijden. Neem verder ook bijvoorbeeld een van de laatste zinnen in dit nummer:

''I can't tell you were I've been, I can't tell you anything at all''

Wauw. Simpel, maar krachtig. Het emotionele hoogtepunt van het album. Ik weet ondertussen wel waar ik ben: in dromenland.

Big Shot lijkt in eerste instantie nog voort te borduren op deze droom, maar niks is minder waar. We worden hardhandig de droom uitgehaald en komen in een mysterieuzer relaas terecht. Ook zang en tekst worden wanhopiger:

''It's 3am, don't know where we're going, just drive somewhere fast''

Weer zo'n moment dat mij helemaal inpakt. Vluchtend van iets, misschien verdriet en pijn, je oude bestaan en zoekend naar iets nieuws, niet wetende waar je uiteindelijk belandt. Dat brengt twijfel en angst met zich mee en die is duidelijk verweven met de muziek.

Fingerspit is pure broeigerigheid. De kwasten die glijden over de drums, het zachte gitaarspel, de plostelinge opwellingen, de beklemmende teksten en de soms stekende, valse piano in het middenstuk maken van dit nummer een geheel dat je met gemak met het zweet op je voorhoofd kan achterlaten.

Daarmee is het gedaan met spanning en beklemming, want Eyes & Smiles lijkt weer een stuk meer op de eerste nummers. De droom is weer wat rustiger geworden. De klanken zijn weer vriendelijk voor je. Prachtig nummer, maar toch voelt het een beetje als een overgang van de twee beklemmendere nummers hiervoor zodat het laatste nummer nog beter tot zijn recht kan komen.

Het is dus wel degelijk een onmisbaar nummer voor de totale ervaring. Pendulum Man is het slotakkoord. Wat over is gebleven, is ambient. Alsof het nog niet een droom was, wordt deze juist nog wat sterker gemaakt met dit laatste nummer. Wát een sfeer, wát een sereniteit.
Hex is voor mij niet alleen dé plaat voor de nacht, het is ook een plaat om tot rust te kunnen komen en te kunnen genieten van de onvoorstelbare mooie muziek die deze vernuftige band hier heeft gemaakt.
Een juweel.

avatar van Elohim
Ik weet niet wat het is, met dit album. Maar het is één van de weinige non-hiphop albums die ik kan BLIJVEN opzetten!

Ook een van de weinige albums die mijn geest tot rust kunnen brengen... Beter dan ik had verwacht toen ik eraan begon!

avatar van niels94
Dit is eigenlijk wel schandalig snel uitgegroeid tot een gigantische topper - een maandje of anderhalf, geloof ik, meer luistertijd was er niet voor nodig. Trouwens, bij luisterbeurt één beviel het me al uitermate goed.

Wat een verslavend, prachtig, ingetogen, smaakvol, meeslepend meesterwerk!

avatar van Monsieur'
niels94 schreef:

Wat een verslavend, prachtig, ingetogen, smaakvol, meeslepend meesterwerk!

Fingerspit, Eyes & Smiles en Pendulum Man vind ik de sterkste nummers, in die volgorde. Wat zijn jouw favorieten niels94?

Vanaf de ep's hierna verlaat Bark Psychosis nog meer de gebaande wegen der 'popmuziek'. Deze Bark Psychosis - Codename: Dustsucker (2004) is erg fraai!

Toegangelijkheid en vindbaarheid staan op één hoogte: on

avatar van niels94
Monsieur' schreef:

Eyes & Smiles is denk ik dan nog mijn favoriet (die opbouw, die schallende trompetten, die half geschreeuwde zang: goddelijk), maar eigenlijk vind ik dit album één rits aan kwaliteitsnummers die praktisch niet voor elkaar onder doen. Ik bedoel maar: die hemeltergende melodie in Absent Friend, dat prachtige piano-intro van The Loom, de manier waarop het sfeervolle Pendulum Man zich in je opneemt... Etcetera

avatar van Broem
Al zo vreselijk lang met muziek bezig en dan deze topper gemist...Ook ik via discussies bij albums van Talk Talk op het spoor van deze band gezet. Daar ben ik ontzettend happy mee want dit is toch wel muzikale fijnproeverij die al je zintuigen op scherp zet. Ontroerend, meeslepend en messcherp. Zo hoort het te zijn. Inmiddels het werk van Bark Psychosis binnen. Deze Hex was vrij moeilijk te vinden maar ben blij dat ik de cd nog heb kunnen kopen. Heerlijk album die de komende tijd veel aandacht gaat krijgen. 5* kandidaat.

avatar van Zoute Popcorn
Voor nu gaat mijn favoriet uit naar Fingerspit. Dat nummer komt echt het beste binnen. Maar moet gezegd: het hele album is van een hoog niveau.

Bijzondere muziek. Niet alledaags. En juist dat wekt mijn interesse. Ik ga deze nog wel een paar luisterbeurten geven.

avatar van Broem
Fingerspit inderdaad Wat een ontzettend bizar nummer is dat. Heel apart gemixed en daardoor een nummer dat wringt, schuurt en je aandacht vasthoudt. Top. Lekker om dit album weer eens te luisteren.

Een album die ik al jaren zie verschijnen in de favorietenlijstjes van -door mij- gerespecteerde MuMe-leden. En nog steeds geen noot van gehoord. Schande eigenlijk.

Is deze eigenlijk nog op cd te krijgen? Nog nooit tegengekomen.

avatar van Monsieur'
Een beetje goed speurwerk en hij is zo te vinden Franck Maudit!
Laat die noten maar komen overigens, zal je zeker niet teleurstellen!

avatar van stephan73
Komt dit jaar een re-issue van uit via Fire records!

stephan73 schreef:
Komt dit jaar een re-issue van uit via Fire records!

Voila: Bark Psychosis – Hex | FIRE RECORDS - firerecords.com

Kwam het album nog tegen op de platenbeurs (Utrecht) in april. Vond toen 90,- veel geld, omdat ik de originele cd al heb; een uurtje later kwam ik terug om nog eens te kijken (en mezelf te 'testen'), en toen was het al weg.

avatar van WoNa
Via de heruitgave is de plaat ook in mijn oren terecht gekomen. Ik had zover ik weet hier nog nooit van gehoord. Bij de eerste tonen dacht ik meteen aan de plaat van Talk Talk die ik in 1988 als een van de eerste albums blind op cd heb gekocht en al snel stof heb laten vergaren in de kast: 'Spirit Of Eden'.

Toch deed iets me meer aandacht besteden aan Hex. Ik vind het heel moeilijk om daar precies een vinger op te leggen, maar het heeft te maken met de manier waarop de nummers zijn opgebouwd, stukje bij beetje veranderen. Zonder het nu direct minimal music te kunnen noemen. Het heeft ook te maken met het feit dat ik sinds een aantal jaren een recensie schrijf van het maandelijkse radioprogramma 'Kairos' op de Concertzender. Een programma waar de muziek van Hex moeiteloos in past. Ik hoor daar muziek die totaal buiten mijn muzikale comfortzone ligt, waardoor ik een aantal dingen anders ben gaan waarderen. Dus ook Hex.

Ik merk dat ik bij deze plaat instrumenten volg, de kleine ontwikkelingen opmerk, soms schrik van een interruptie of bescheiden eruptie. Allemaal dingen waardoor ik de plaat steeds meer ga waarderen.

Deze week heb ik de maker van Kairos getipt and guess what? Verwacht in de komende maanden muziek van Hex.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van Chameleon Day
Ik zou zeggen.......tijd om van Spirit of Eden het stof te blazen!

avatar van Gyzzz
Hoe is het toch mogelijk dat dit album na meer dan honderd beluisteringen over een periode van 12 jaar nog steeds elke keer beter wordt..! Een tijdloos, ongrijpbaar en absoluut uniek meesterwerk.

avatar van Broem
Toch maar de poeplap getrokken en album gekocht op vinyl. Daar zit een download voucher bij. Mocht iemand interesse hebben even een pm...for free uiteraard

Edit: voucher verzilverd

avatar van Leeds
Broem schreef:

Edit: voucher verzilverd

En zeer zeker is die laatste druk de moeite waard moet ik zeggen. De kwaliteit is superieur! Schitterend geluid. Spijtig dat het geen gatefold is maar klagen zal ik niet. Top zeg.

En nou maar wachten op de re-press van Codename: Dustsucker. Eerste persing staat wel op de plank achter me

Moet trouwens nog steeds de cd beluisteren tegen deze persing - voor de zekerheid

avatar van we tigers
Al jaren de cd in huis. Onlangs toch maar de lp besteld. Hopelijk komt ie over niet al te lang binnen. En inderdaad: Codename Dustsucker op vinyl wil ik ook wel.