FEWS - Into Red (2019)

8. Anything Else (4:47)
  9. Over (2:40)
  10. Fiction (4:27)
avatar van blur8
Zanger uit VS, band uit Zweden, opererend vanuit London. Lekker vaag dus.
Hoe benoemen we dit nu weer. iets van Post Noise Pop

de 2 voorproeven klinken nu al beter dan het materiaal op hun vuile debuutalbum van 2 jaar her.
In Maart naar Groningen of Rotterdam, dus (16-3 Vera, 17-3 V11).

avatar van blur8
Single nr. 3 vindt ik alweer goedgekeurd. Een stap minder uitdagend dan Paradiso, maar More Then Ever is stevig genoeg. Alsof we nooit genoeg krijgen van beetje lekkere Noise Wave.

avatar van koosknook
Lekker is dit wel. Vraag is wel of deze 80's-sound (o.a. Comsat Angels) echt gaat beklijven?

avatar van blur8
Ja zocht nog naar waar lijkt dit nu nog het meest op: id. Comset Angels.
Word steeds positiever. kwestie van meerdere draaibeurten.
Vanaf het onheilspellende Quiet langs de 2 geslaagde singles .
Limits heeft echt lekkere Synths.
Anything Else fijne hypnotiserende gitaren
en dan ook nog 97 bedoeld als rustpuntje maar uitmondend in muzikale orgie.

Waren FEWS op hun 1ste album wellicht nog te veel zoekende. Op 2de hebben ze mijn muzieksmaak in ierdergeval gevonden. V11 te Rotterdam geeft naar verwachting meer duidelijkheid.

Klinkt goed.

avatar van E-Clect-Eddy
Post-Punk hoor ik er wel in, maar Indie Rock is niet ver weg en die Shoegaze is spaarzaam aanwezig. Hoogsten in de wat bedompte manier van zingen, apart accent heeft die zanger. Zou denken dat hij juist de Zweed is. Luister maar naar hoe die EVER uitspreekt in More Than Ever.

Suppose is favoriet na de eerste beluistering.

avatar van blur8
Na concert op de V11, halve waardester naar boven. Even gevraagd hoe het zit met de nationaliteiten in de band. Nu is het duidelijk: Band heeft 2 gitaristen, beiden ook zanger. De een Zweed de ander Amerikaan, met Portugese roots. Drummer uit Zweden en bassist uit Engeland.
Die diversiteit hoor je ook terug in de muziek. meestal weet ik na een concert wel hoe het muzikaal in mekaar steekt, maar na een concert met Fews heb ik nog steeds geen idee in welk hokje het past.
Wave met PostPunk invloed ? Shoegaze richting Kraut-noise? Juist het ongrijpbare is natuurlijk de sleutel.
Het was een zeer geslaagde avond.

Jean-Maurice
De zang heeft ook wel wat weg van Lou Reed vind ik. Live zijn ze in elk geval goed.
FEWS - Business Man - YouTube

Ik heb het album nu een paar keer beluisterd op hun YouTube site. Ik hoor er zelfs The Velvet Underground in terug. Wat een te gekke band is dit zeg! Ik heb het album meteen besteld.

avatar van E-Clect-Eddy
halfje erbij

Op Discogs aangemerkt als Post-Punk / Shoegaze. Zou daar ook Post-Rock aan toevoegen, eerder dan Shoegaze.

New Wave / Krautrock zijn ook niets ver weg, maar hoor nauwelijks synths en die associeer ik toch wel als deel van het geluid van die genres.

Volgens Last.fm voor fans van o.a.: TOY, Whispering Sons, Cherry Glazerr, Film School en The Soft Moon

Favoriete nummers: Quiet, Business Man en Fiction

Album vandaag binnengekregen.

Prima postpunk/shoegaze album en mooi geproduceerd. Zo'n plaat die je ook weer vaker draaien moet. Je hoort hier wel dat ze live erg goed moeten zijn, goede muzikanten! Wederom een interessante nieuwe band in het genre. Ik ga dit zeker vaker draaien. Doet ook een beetje denken aan The Pixies vind ik.

avatar van sj0n88
Beter laat dan nooit: ook ik heb godzijdank FEWS ontdekt. Op MuMe werd ergens - ik meen bij The Murder Capital - de revival van post-punk geroemd, met daarbij een waslijst aan actuele voorbeelden. FEWS was samen met Second Stille en Holy Wave een van de fijne ontdekkingen uit dat lijstje. Fantastisch gitaarwerk en heerlijke tempowisselingen op dit album.