Ina Forsman - Been Meaning to Tell You (2019)

1 stem

Finland
Blues
Label: Ruf

1. Be My Home (2:56)
  2. Get Mine (4:01)
  3. All Good (4:51)
  4. Genius (3:44)
  5. Whatcha Gonna Do (3:54)
  6. Why You Gotta Be That Way (3:30)
  7. Miss Mistreated (4:28)
  8. Figure (4:41)
  9. Who Hurt You (4:19)
  10. Every Single Beat (4:59)
  11. Chains (3:33)
  12. Sunny (3:32)
avatar van Lura
“I always aspire to make music that gives me the chance to fully open my soul and heart to whoever decides to listen” schrijft de nu vierentwintigjarige Ina Forsman op de achterkant van het tekstboekje. Dat zichzelf volledig openstellen doet ze eigenlijk al vanaf haar zesde toen ze een speelgoedgitaar kreeg.

Wat goed is komt snel luidt een bekend spreekwoord en is zeker van toepassing op Forsman. In 2013 verscheen reeds het album Ina Forsman with the Helge Tallqvist Band. Bandleider Tallqvist is sinds een aantal jaren haar mentor. Platenbaas Thomas Ruf onderkende ook haar grote talent en gaf haar de mogelijkheid om een soloalbum op te nemen.

Precies op de dag af schreef ik drie jaar geleden een laaiend enthousiaste recensie over haar solodebuut Ina Forsman. Mijn eindconclusie was toen: “Voor mij is het overduidelijk, Ina Forsman wordt de komende jaren een van de grote blues- en souldiva’s.”.

Op glorieuze wijze wordt die conclusie op Been Meaning to Tell You bevestigd. Never change a winning team was het parool en dus mocht Forsman andermaal naar Austin, Texas om opnieuw onder leiding van producer Mark “Kaz” Kazanoff op te nemen.

Overigens liep het liedjes schrijven in 2016 grote vertraging op, doordat Forsman tijdens een tournee in New York haar telefoon verloor met daarop de nodige songs. Ze besloot om met een schone lei te beginnen en startte het scheppingsproces opnieuw.

Dat is misschien een geluk bij ongeluk geworden want zowel als zangeres als componist is ze de afgelopen jaren duidelijk gegroeid. Deze keer schreef ze Figure en afsluiter Sunny geheel alleen en de overige ofwel met Samuli Rautiainen dan wel met Anna Wilkman. De uitstekende arrangementen schreef ze samen met producer Kazanoff.

Net als op het debuut gaan de meeste liedjes over de liefde en/of relaties. De hoofdmoot van de songs is soul en blues, maar ook is er een verrassend Latijns uitstapje te horen in Every Single Beat. Wederom wordt ze begeleid door de crème de la crème, waaronder The Texas Horns. Haar solodebuut Ina Forsman werd al bijzonder positief ontvangen door publiek en pers en dat gaat zonder enige twijfel wederom gebeuren bij Been Meaning to Tell You.

Ina Forsman - All Good - YouTube

Deze dame is vooral Ina Forsman en dus met niemand te vergelijken; wel durf ik de uitspraak aan dat Ina qua stem, persoonlijkheid en podium presentatie ( heb haar 3 maal live zien en horen optreden ) een regelrechte sensatie/openbaring is en zeker niet onderdoet voor de op deze site (terecht) bewierookte Amy Winehouse. Ina Forsman heeft een bepaalde passie, flair, ondeugendheid en aanzuigingskracht die haar ver gaat brengen. Ik ben allang overtuigd!

avatar van Jan K.
Top artiest!
Ik heb de CD besteld bij RUF in Duitsland. 15,- en momenteel gratis verzending. (BOL heeft al geld zat....)

Jan K. schreef:
Top artiest!

Als je hem daar zonder aanvullende aankopen besteld, kost ie 22,48!

Ik zie trouwens dat de releasedatum verschoven is naar 18 januari.

Volgens mijn informatie is de releasedatum alleen voor Finland 18 januari, voor de rest 25 januari? Klopt dit? Kijk er enorm naar uit, ook al omdat Ina Forsman mij live totaal heeft ingepalmd...hihi....niet 1 keer, maar de tweede keer nog meer en de derde net weer iets meer...bijzonder knap en zeldzaam.

avatar van Lura
De cd is zowel in Nederland als Duitsland op 18 januari leverbaar, lp eind februari.

avatar van dix
dix
Lura schreef:

Wat een raar gegeven. Stonden de mastertape op haar mobiel of wist ze sowieso niet meer hoe die liedjes gingen? Het zal wel, maar ik kijk hier een beetje fronsend tegenaan.

avatar van Zwaagje
All good klinkt heel fijn...