La Dispute - Panorama (2019)

Rock / Punk
Label: Epitaph

1. Rose Quartz (1:05)
  2. Fulton Street I (4:41)
  3. Fulton Street II (4:59)
  4. Rhodonite and Grief (3:36)
  5. Anxiety Panorama (3:51)
  6. In Northern Michigan (4:04)
  7. View from Our Bedroom Window (4:05)
  8. Footsteps at the Pond (3:23)
  9. There You Are (Hiding Place) (4:53)
  10. You Ascendant (7:15)
avatar van Gloeilamp
Eindelijk weer een nieuw album! De eerste twee nummers zijn al te beluisteren: ROSE QUARTZ / FULTON STREET I - YouTube

avatar van Don Cappuccino
Mooie opening van de plaat in ieder geval! Rose Quartz is heel sfeervol en Fulton Street I bevat mooie glinsterende post-rockgitaarpartijen en een goed ingezette rustige opbouw.

avatar van coldwarkids
Footsteps At The Pond is erg lekker! Toch blijf ik eerder houden van hun collega's Touché Amoré. Vooral Stage Four is een baas. Hopelijk heeft La Dispute ook zo'n album in zich. Laat dat dit zijn.

avatar van Don Cappuccino
La Dispute en Touché Amoré worden vaak in één adem genoemd en ik begrijp dat niet zo. Qua zangstijl zitten ze nog redelijk dicht bij elkaar, maar Touché Amoré zit veel meer in de post-hardcore richting, terwijl La Dispute steeds meer richting post-rock gaat. Het zou mij niet verbazen als La Dispute door de jaren heen steeds subtieler en ingetogener gaat klinken.

avatar van coldwarkids
Er zit inderdaad nogal wat verschil en dat komt inderdaad door het ingetogen spel van deze band. Voor mij hoeft het niet altijd hard te zijn maar ik vind daarom toch deze band net wat minder. Dit album lijkt mij wel een goede starter om ze eens goed te leren kennen.

avatar van eightynine
Don Cappuccino schreef:

...maar hoeveel mensen denken en luisteren zo in verschillende muziekgenres? Beide bands hebben een met emotie doordrenkte hardcore? Zo schuift Defeater ook met hetzelfde gemak hierbij aan. Helpt mee trouwens dat La Dispute & Touché Amoré ook vaak samen het podium delen.

bennerd
... en More Than Life, en Modern Life Is War, en latere Have Heart, en in zekere zin ook Verse, en latere Carpathian. Allemaal bands in het “met emotie doordrenkte hardcore” (goed verwoord eightynine), past allemaal aan die tak. La Dispute heeft er een eigen take op, maar valt imo probleemloos onder dezelfde koepel. Destijds was dit soort muziek een serieuze hype, die lijkt nu wel wat voorbij te zijn.

avatar van Mr.Domestica
RHODONITE AND GRIEF
Nog een nieuw nummer. Klinkt als het vervolg op Woman Reading

avatar van the crook
Hoewel ik mijn twijfels heb over dit album, toch maar de gekleurde vinyl versie in de pre-order gezet bij Vinylplace.eu om mijn collectie compleet te houden.

avatar van Don Cappuccino
Panorama is inmiddels volledig te beluisteren via een gratis interactieve PC-game genaamd Pilgrimage die je visuals en teksten biedt. Ik ben hier erg benieuwd naar, ik ga hem denk ik morgen luisteren en spelen.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de plaat net beluisterd. De interactieve game Pilgrimage leidt je door een wandeling in een omgeving die lijkt op de stijl van de albumhoes. Het is een soort van complexere lyric video, want de tekst loopt exact mee. Panorama vond ik zo op het eerste gehoor prachtig klinken. La Dispute laat hier de jazzy post-rock compleet de boventoon voeren en de band speelt subtieler dan ooit.

avatar van Manfield
Na een luisterbeurt ben ik erg enthousiast. De 360 graden wandeling door de albumhoes met lyrics is een fijne toevoeging en makkelijk te fixen op je pc. Een aardige tip voor diegene die niet tot vrijdag kan wachten.

avatar van koosknook
Helaas, niet mijn kopje thee...

avatar van frolunda
Zeker geen slechte plaat,de nieuwe van het het oorspronkelijk uit Michigan afkomstige post-hardcore collectief La Dispute.Vroeger vond ik het een originele combinatie van bands als At-the-drive-in en Fugazi maar op het nieuwe album Panorama vind ik ze vaak wel erg fragmentarisch klinken.Veel nummers hebben moeite om op gang te komen en verzanden nogal eens in onaantrekkelijk geneuzel.Panorama is dan ook geen plaat die ik al te vaak voor mijn plezier zal opzetten,al onderken ik zeker wel bepaalde kwaliteiten.
Zoals in het nummer View from Our Bedroom Window waar in één keer wel alles op zijn plaats valt,maar mijns inziens gebeurt dat op het hele album net iets te weinig.
En nu heb ik hier wel erg veel songs die een herinnering naar boven brengen aan Popular van Nada surf.
En of dat de bedoeling was?

avatar van Johnny Marr
You Ascendant

Dim
Geen album voor een ontspannende donderdagavond (of een willekeurige andere dag van de week), gezien de dreigende ondertoon die elk nummer kenmerkt. Desondanks een sterke, beklemmende plaat.