Candlemass - The Door to Doom (2019)

Zweden
Label: Napalm

1. Splendor Demon Majesty (5:29)
  2. Under the Ocean (6:13)
  3. Astorolus - the Great Octopus (6:42)

met Tony Iommi

4. Bridge of the Blind (3:44)
  5. Death's Wheel (6:51)
  6. Black Trinity (6:05)
  7. House of Doom (6:27)
  8. The Omega Circle (7:17)
  9. House of Doom [Original Version] * (6:21)
  10. Flowers of Deception * (6:10)
  11. Fortune Teller * (3:12)
  12. Dolls on a Wall * (3:55)
Ondertussen is Astorolus - the Great Octopus te beluisteren, met een gitaarsolo door Iommi himself

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Nog beter, ook de video is nu beschikbaar: CANDLEMASS ft. TONY IOMMI - Astorolus (Official Video) | Napalm Records - YouTube

En op Bandcamp: The Door To Doom | CANDLEMASS - candlemass.bandcamp.com waar ook The Omega Circle te horen is.

avatar van vdbmalmsteen
Je kan het hele album streamen via Blabbermouth:
Candlemass - The door to doom

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Met opnieuw Johan Längquist als zanger én met een hoes die sterk verwijst naar de hoes van het 1e album Epicus Doomicus Metallicus, waarop dezelfde Johan Längquist de zangpartijen verzorgde. Nog even wachten met sterren maar het zullen er een pak zijn.

avatar van Edwynn
Candlemass trekt gelukkig wel weer de lade open waarin de middellange doomy metalepossennlagen. Dat is winst ten opzichte van de laatste eepeetjes. De terugkeer van Johan Längqvist was mij echter niet opgevallen als ik het niet gelezen of gehoord had. Die man klinkt tegenwoordig precies als Mats Léven. Zo erg dat ik twijfel of het niet gewoon Mats is die hier zingt.

Dat impliceert direct dat Candlemass anno 2019 eigenlijk gewoon klinkt als Krux. Zoals Candlemass met Léven ook al klonk als Krux. Met diezelfde korrelige sound die als een lading vermalen kiezelstenen klinkt. En dan af en toe een kerkorgel of een akoestische interlude.

Qua songs gaat heel erg voorwaarts. Goddank. Er is niets nieuws onder de zon maar deze 8 nummers gaan erin als koek. Dit alles gebaseerd op een rondje Spotify. Vooralsnog.

avatar van gigage
Het klinkt als een Edling plaat. Avatarium, Krux, the doomsday kingdom hebben allen zo eenzelfde vibe. Is dat erg? Nee, hoor.

avatar van Matthijs78
Ik vind dit toch wel een meesterwerkje geworden hoor. Wat een heerlijk album is dit! In tegenstelling tot veel andere fans was ik wel fan van het werk met en van de stem van Mats Leven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel teleurgesteld was toen bekend werd dat Leven geen deel meer uitmaakte van Candlemass. Dat de band vervolgens op de proppen kwam met Langquist was des te verrassender en heeft uiteindelijk fantastisch uitgepakt! Fijne zanger anno 2019! Tel hierbij op 8 prima songs en een degelijke productie en Candlemass heeft wat mij betreft bewezen nog jaren mee te kunnen. Of zij daar zelf ook zo over denken valt te bezien maar hé hoe lang heeft Leif Edling wel niet geroepen dat er nooit meer een Candlemass album zou komen?!

avatar van gigage
De song met Tony Iommi (Black Sabbath) is geweldig. Voor de rest doet Edling zijn riedel en hoewel het lekker wegluistert komt het me soms wat eendimensionaal over.

avatar van Dream Theater
Doom is een stijl van metal die mij zeker kan boeien maar dan moeten er wel elementen in zitten die de muziek naar een hoger level brengen. Tempowisselingen, goed gitaarwerk met de nodige soli, een lekkere vette productie en een goede zanger. Dit is zover ik Candlemass ken al jaren het geval en met een songwriter als Leif Edling zit het in de regel wel goed. Mij maakt het niet zoveel uit welke zanger er zingt want tot nu toe vond ik ze allemaal de moeite waard bij Candlemass, dus ook Langquist kan mij goed bekoren. Het valt en staat dus bij het songmateriaal en dat is ook deze keer weer dik in orde! Als Black Sabbath gitarist Tony Iommi ook nog op een nummer mee speelt, ja dan is het helemaal geweldig. Astorolus kent een vette gitaarriff en geweldige gitaarsoli, wat een dijk van een nummer! Ook het afwisselende Under the Ocean heeft een machtig mooie gitaarsolo en maakt zo`n nummer helemaal af.
Deaths Wheel heeft een lekkere drive met weer een prachtig middenstuk met afwisselend gitaarwerk ondersteund door zweverig orgelspel. Black Trinity begint met zwaar grommend gitaarwerk waarna weer een lekkere gitaarriff wordt ingezet. Het middenstuk met harde drumslagen is weer apart maar zorgt ook weer voor afwisseling. House of Doom begint met kerkklokgeluiden waarna de gitaren weer vet invallen en er een uptempo song volgt. Het meegalmende orgel zorgt in dit nummer voor een heerlijke doomsfeer waarna weer een vette gitaarsolo de boxen uitdenderd. The Omega Circle is het langste nummer. Na een akoestisch begin knallen de gitaren er weer hard in. Na het mooie refrein met weer heerlijke gitaarsol volgt weer een rustig stukje. Na de opvolgende tempoversnelling volgt nogmaals een vette gitaarsolo waarna het nummer wat apart afsluit. De zweden hebben er weer een mooi werkstukje van gemaakt waar ik de komende tijd weer met veel plezier naar zal luisteren!

avatar van notsub
Candlemass levert met The Door to Doom een keurige plaat af. Het is wel een voorspelbare CD geworden en de vraag is of dit nog wel iets essentieels toevoegt aan de lange historie van de band. Bij de show in het voorprogramma van Ghost viel men ook grotendeels terug op de eerste platen. Dat waren de jaren dat de band nog echt opzien baarde. Maar goed, dat geldt inmiddels ook vele andere bands en mag geen reden zijn niet blij te zijn met een nieuw hoofdstuk in de lange, trage geschiedenis van Candlemass!