Vanilla Ice - To the Extreme (1990)

Label: SBK

1. Ice Ice Baby (4:31)
  2. Yo Vanilla (0:04)
  3. Stop That Train (4:29)
  4. Hooked (4:52)
  5. Ice Is Workin' It (4:36)
  6. Life Is a Fantasy (4:47)
  7. Play That Funky Music (4:42)
  8. Dancin' (5:00)
  9. Go Ill (4:58)
  10. It's a Party (4:39)
  11. Juice to Get Loose Boy (0:08)
  12. Ice Cold (4:05)
  13. Rosta Man (4:36)
  14. I Love You (5:06)
  15. Havin' a Roni (1:09)
Vanilla Ice . De parodie van Jim Carrey bij Saterday Night Live is ERG grappig.. voor de rest past dit natuurlijk in het rijtje van Modern Talking en David Haselhoff

Owja.. hij doet ook nog mee op "One Fierce Beer Coaster" van The Bloodhound Gang

Mensen kunnen hem wel afkraken, maar toen die tijd klonk dit album ongeveer precies hetzelfde als Everlast - Forever Everlasting,
Maar Echt hip hop kon je Vanilla Ice's stijl toen niet noemen, eerder pop muziek.
En Eminem had eerst wat te zeuren naar hem, maar nu maakt eminem ook meer pop muziek dan hip hop,
En bij Vanilla Ice is het omgekeerd, want Vanilla Ice gaat steeds meer op de metal tour.
Vanilla Ice - To the Extreme, de jim carrey versie van ice ice baby is idd
ook erg grappig.
Maar dit album samen met cool as ice is erg vermakelijk, maar wat ik net al zei dit is eerder pop muziek.
maar in Havin' a Roni is ie wel erg irritant als beat boxer.

avatar van Kos
Kos
Het is gewoon een ramp, dit. Punt.

Relax
#10... viezerik doet gewoon NWA na... de beat en zijn rapstyle, dief, ik kan daar zo slecht tegen.
Die hoge stemmen zijn ook iritant.
3.0, klinkt best redelijk allemaal, had erger verwacht.

Relax
Wacht laat maar... 1.0 meteen, beats stelen, mislukte samples, Go Ill die beat gejat .... tekst is saai.
Veel gesampled wat NWA allang gesampled had...
Onorigineel en eentonig een saaaaaaaai.

avatar van platedraaier
Relax schreef:
Veel gesampled wat NWA allang gesampled had...
Onorigineel en eentonig een saaaaaaaai.

Daar valt niets aan toe te voegen.

Was dit niet die jongen die nog nooit van Queen en David Bowie had gehoord.

avatar van monique
0,5
verschrikkelijk slecht gelukkig nooit meer wat van gehoord

avatar van musicfriek
Ach, zo slecht vind ik dit niet anders. Misschien wel veel gejat, maar ik vind het best leuk gedaan. Stop That Train vond en vind ik altijd nog de leukste track. 3*

Mojo Pin
Ice, ice, baby! Tu-tu-tu-tu-tududu-tu!

avatar van musicfriek
Mojo Pin schreef:
Ice, ice, baby! Tu-tu-tu-tu-tududu-tu!

Yeah right, en dan Litouwen geweldig vinden zeker?

Mojo Pin
Het ging wel ongeveer zo.

avatar van fluidvirgo
1,5
De gedeelde eerste cd die ik ooit kreeg, ik kreeg dit album tezamen met Rubber soul van the Beatles (m'n moeder probeerde me nog wat goede smaak bij te brengen, Goddank). Ik was 10 jaar oud en vond Vanilla Ice helemaal te gek

Ach ja, als ik er nu op terugkijk is het natuurlijk een rampzalige plaat van een slechte rapper, maar toch blijft Ice ice baby een meesterlijke rip van John Deacons baslijntje

** (voor nostalgische redenen)

avatar van kaztor
0,5
Ach, Vanilla Ice... Zie 'm eens staan....
Vierkant, glanzend kapsel (!!) op de hoes en zo'n blik van 'Ik ben de coolste dude die er is' met zo'n spotlichtenbak achter 'm dat je voor nop bij Blokker kunt krijgen...
Voeg daar aan toe een knalblauw hemd met daarovereen wat overbodige hangsels om 'm 'cooler' te doen lijken en meneer is 'to the extreme'....
Oja, dan heb ik het nog niet eens gehad over z'n van leugens bijelkaar geraapte 'moeilijke jeugd' en dan heb je Vanilla Ice wel zo'n beetje gehad.
Toen zo ongeveer iedereen hem lieten vallen als een baksteen probeerde hij daar later weer op in te cashen middels dat meest gedateerde van metalgenres: Nu-metal.

Maar nu even To The Extreme dus. 'Extreem' is een uitdrukking met een negatieve lading. Wat dat betreft is de titel wel goed gekozen. Macho gedoe met de meest gedateerde van beats. Vond het intens vermakelijk dat uigerekend die nicht van een Mercury (niet homofobisch bedoelt, btw maar dat heb je waarschijnlijk al wel begrepen) en zijn consorten hem 'sueden' om de sample (lees: algehele muzikale invulling) van Under Pressure gecleart te krijgen.

0,5.

avatar van Jupilerman
Heeft wel een hoop nummers meegenomen van z'n vorige album precies,raakte het anders niet vol?

Joy
eerst een hele mand vol kroppen sla willen slaan uit dat ene debiele hitje, nog niet eens origineel

en dan jaren later gaan lopen klagen dat je met zon kutimage hebt rondgelopen en niemand je nu nog serieus neemt

sure nilla

Joy
ice zelf toch veel leuker

EVANSHEWSON
@ kaztor, hahahaha, die is goed... Neen, serieus, ik kan me geheel in je bespreking vinden, dit soort NEPartiesten, ze zijn aan mij niet echt besteed, dank u wel, ik heb dit album dan nog echt eens moeten ondergaan in een jongerencafé, het bier smaakte, maar mijn oortjes deden vreselijk pijn!

0.5

avatar van kaztor
Life Is A Fantasy

De zijne wel, ja.

avatar van fluidvirgo
1,5
Life is a Fantasy blijft wel een classic

Guardian of Isis
En dan te denken dat dit wangedrocht in Amerika 7 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Verkoopcijfers zeggen blijkbaar niets over kwaliteit, wie had dat gedacht

avatar van 'State Of Mind'
Last RIAA certification: 7x Platinum

WTF!

Kingsnake
Bewijst maar weer hoe makkelijk manipuleerbaar de gemiddelde muziekkoper is.
Dit is wellicht de slechtst artiest ooit en toch verkoopt het...

En zo gaat het altijd in de muziekbusiness en zo zal het altijd blijven gaan.
En de hardwerkende, serieuze acts krijgen geen poot aan de grond.
Om je dood te schamen.

avatar van LucM
Nooit gedacht dat Vanilla Ice zoveel albums heeft uitgebracht. "Ice Ice Baby" kan er enigszins mee door dankzij Queen maar wat ik later van hem gehoord heb (stijl : Limp Bizkit) is niet het beluisteren waard.
Alle albums nadien zijn tenslotte geflopt en wellicht terecht, Vanilla Ice brengt niets bij tot de muziekwereld.

avatar van RogerV
1,0
Hoewel het nog niet eens uberslecht in elkaar zit heeft dit natuurlijk een geloofwaardigheidsgehalte van 0 en ga je je zodoende al snel irriterenaan alle pogingen die Vannilla Ice doet. Het belachelijk maken van een genre doet erg af aan hem.

Wel opvallend dat hij 20 jaar na dato nog steeds zo bekend is.

avatar van Korreltje Zout
Zo slecht dat het gewoon slecht is.

De overeenkomsten met Justin Bieber zijn legio: talentarm marketingproduct, nepheid, kapsel, eendagsvlieg, stoer kind, gillende bakvisjes en hele volksstammen van haters.

avatar van 2MY
2MY
Vanilla Ice dus... cd'tje tweedehands gekocht uit pure nostalgie en omdat ik wel hou van camp (zie ook Kris Kross, Pet Shop Boys, Boney M,...)

Maar djeezes, dit is toch wel van een extreme laag niveau... een paar leuke singles (Ice Ice Baby, Play that Funky Music en al in mindere mate Go Ill en Stop that Train) en je hebt al onmiddellijk door welke foortruuk deze hypergeproduceerde hype kon uitvoeren:

elk van deze betere nummers drijft volledig op een overbekende sample, enfin sample: zonder dit stevige fundament zakt de pudding snel in elkaar: de raps van Dhr. Ice zijn eentonig en kennen ook maar één ritme. Op die manier zijn de instrumentale tracks en de rapflows onderling vlot uitwisselbaar - en dat is geen pluspunt.

Absoluut dieptepunten: Life Is a Fantasy, de irritant slecht gemixte Dancin' en het af-grij-se-lijk melige(*) I Love You, waarvoor ze gerust de waarschuwing hadden mogen geven om deze track niet vlak na het eten te beluisteren. Benieuwd of er ooit iemand dit nummer op een valentijns-cassetje aan z'n vriendinnetje heeft gegeven...

En geen idee wat een 'Roni' is, maar zo te horen aan de track klinkt het als een spasme van het duodenum.

Achteraf gezien onbegrijpelijk dat er zovelen dit album toen voor de hoge nieuwprijs hebben gekocht zónder dat er rellen zijn uitgebroken. Vanilla Ice heeft trouwens ook vele volgelingen gehad, zoals in Vlaanderen BB Jerome & the Bang Gang (Shock Rock, iemand?), met eveneens behoorlijk groot succes.

Vraag me af of dit album nog veel gedraaid wordt tegenwoordig btw...

Éen sterretje voor de geslaagde grap die Ice Ice Baby was, en had ik al punten overgehad voor de rest van het album, dan waren ze allemaal teniet gedaan door I Love You...

(*) ter verduidelijking: melig wordt in Vlaanderen gebruikt als synoniem voor zodanig oversentimenteel dat spontane regurgitatie dreigt

2MY schreef:
Leuke review.

Ik gok erop dat Roni een afkorting is van Tenderoni.

avatar van jellecomicgek72
Ice Ice Baby vind ik nog altijd best een grappig nummer.

Ice Ice Baby is natuurlijk een geweldig nummer. Daar maak je veel mensen blij mee, al is het maar als guilty pleasure.

avatar van KILLERBEE99
Ice Ice Baby

De rest is niet veel.

Vanilla Ice zou eigenlijk prima in een band als New Kids On The Block passen, sterker nog, hij heeft de uitstraling van een frontman voor een boyband.
Hij kan aardig dansen, en de looks had hij ook wel.
Ice Ice Baby was helemaal niet zo verkeerd, dansbaar en toch mellow.
In de discotheek deed deze het in 1990 echt wel goed.
Een flinke hit zo rond de jaarwisseling, en als je dan koud binnen kwam, was de single ideaal om je spieren wat losser te maken, en je wat op te warmen.
Dit stond op de eerste plaats in de Top 40 toen ik 18 jaar werd, toch wel een belangrijke periode uit je leven.
Je komt er achter dat je eigenlijk nog steeds geen keuzes hebt gemaakt, en eindelijk je moet richten op opleiding of werk.
Vrienden beginnen met rijlessen, of krijgen een vaste relatie.
Ik besloot om mijn puberteit nog een paar jaar te verlengen, en daar hoorde deze ongein van Vanilla Ice ook wel bij.
Keten, en je nog niet druk maken over de toekomst.
Net als Coolio en Mc Hammer wist hij even flink te scoren, en al vrij snel waren ze niet meer zo cool, en zwakten ze volledig af.
Blijkbaar hadden ze niet zoveel street credits als wat ze in het begin beweerden.
Het interessante is toch wel dat ze vervolgens helemaal de weg kwijt waren, en dan wel genoeg materiaal hadden om over te schrijven.
Tot he Extreme is niet eens zo heel beroerd, het mist alleen net dat stukje power en overtuigingskracht.