Finn Andrews - One Piece at a Time (2019)

Nieuw-Zeeland
Folk / Pop
Label: Nettwerk

1. Love, What Can I Do (3:21)
  2. Stairs to the Roof (3:36)
  3. The Spirit in the Flame (3:49)
  4. One by the Venom (2:31)
  5. A Shot Through the Heart (Then Down in Flames) (3:30)
  6. What Strange Things Lovers Do (2:59)
  7. Al Pacino / Rise and Fall (4:00)
  8. Hollywood Forever (3:29)
  9. One Piece at a Time (2:55)
  10. Don't Close Your Eyes (3:09)
avatar van thetinderstick
hrmnbstr schreef:
Ik weet niet of iemand dit eerder heeft opgemerkt, maar het viel mij op dat de tekst 'One by the Venom' een beetje gebaseerd lijkt op 'Who by fire' van Leonard Cohen (wat weer gebaseerd is op een Hebreeuws gebed). Sowieso het opsommende karakter van de tekst, maar ook specifieke regels als 'One by barbiturate' en 'And one by her own hand', etc.
Had iemand anders toevallig hetzelfde idee?

Ik las onlangs in een interview (ik dacht zelfs in de laatste OOR), dat One By the Venom een soort ode is aan Who By Fire, dus dat klopt.
Er verschijnt binnenkort trouwens een video voor dit nummer, waarin alle bezongen doodsoorzaken worden uitgebeeld (ik heb m stiekem al mogen bekijken, tamelijk hilarisch clipje ).

Ik wil ook wel een lans breken voor ‘Hollywood Forever’, nog door niemand genoemd als favoriet nummer, maar ook een heerlijk kippenvel nummer zeg. In het boekje staat hier bij ‘for Soph’ (bassiste van the Veils). Hollywood Forever is de naam van de begraafplaats in LA vlakbij de studio waar de band veel werk heeft opgenomen.

avatar van jokerman
Ik ga ook voor de 5 sterren!! Prachtige plaat. Wordt elke draaibeurt mooier!

avatar van ZERO
Mijn mening lijkt een beetje haaks te staan op de mening van de meeste mensen hier, heb ik de indruk.

Ik vind dit eigenlijk een erg toegankelijk album van Finn Andrews, in tegenstelling tot The Veils-albums die vaak wat meer tijd nodig hadden om door te sijpelen. Deze vond ik al bij de eerste luisterbeurt goed.

Het gevaar bij dat soort albums is echter dat ze niet echt meer groeien. En dat is eigenlijk ook hier het geval voor mij. Na een 8-tal luisterbeurten blijf ik een beetje hangen bij 'goed album'. Het mist voor mij een beetje de onderhuidse spanning die The Veils-albums wel vaak hebben. Ook had er iets meer afwisseling mogen zijn. Het tempo gaat alleen een beetje omhoog bij A Shot Through the Heart, wat misschien net daardoor wel (nipt) m'n favoriete nummer op het album is.

Nu, dat klinkt misschien allemaal wat negatief, en dat is het zeker niet. Niets mis met een 'goed' album, er staan gewoon 10 leuke nummers op. Als hij uit de kast komt, zal ik hem met plezier luisteren. Ik weet alleen niet of hij vaak de kast uit zal komen als ik ook een Veils-album kan opzetten...

Favorieten: Love, What Can I Do en A Shot Through the Heart

avatar van WoNa
Ik ben er nog steeds niet uit. Als ik de plaat gewoon op heb staan, dan klinkt het allemaal erg braaf en voortkabbelend. Ik zal er nog een privésessie met de koptelefoon aan wagen. Zo niet, dan geef ik het op.

avatar van Frenz
Ik vind dus dat groeier zeker van toepassing op deze plaat is. Prachtig verstilde liedjes, niet allemaal even sterk en sommige geven pas na meerdere keren luisteren hun schoonheid prijs.

Braaf en voortkabbelend? Ingetogen en oprecht zou ik zeggen. Nog een vergelijking uit een heel andere hoek op het gevoel dat het bij mij losmaakt: de laatste van Ben Howard.

avatar van Broem
1,5
Getrokken door de mooie berichten en mijn stinkende best gedaan om er goed naar te luisteren. Een en al irritatie. Zoutlozer dan zoutloos. Saaie stem en dito liedjes. Niet aan mij besteed.

avatar van Cor
Cor
Nou, aan mij lekker wel. Mooie ingetogen liedjes, piano-driven en fraai gezongen. Sfeerplaat met een set coherente liedjes, die elkaar mooi omarmen en versterken. Mooi en goed gedaan!

avatar van predator
Zal allemaal niet vernieuwend zijn, maar ik vind het erg lekker. Mooi geheel inderdaad. In de lijn van Buckley en Cohen. Kijk erg uit naar de live-optredens.

avatar van WoNa
Een slowstarter dit plaatje. Pas na een aantal draaibeurten kwam er iets los bij me. Nog steeds spettert het niet, maar er is duidelijk sprake van luistergenot. Daar heb ik met zijn bandje meer moeite me.