Wannes Cappelle / broeder Dieleman / Frans Grapperhaus - Dit Is de Bedoeling (2019)

Belgiƫ / Nederland
Pop / Folk
Label: Unday

1. Vergeving (4:19)
  2. Je Verdriet Is Echt (2:48)
  3. De Ballade van Lanza (5:45)
  4. Dit Mens Is Er Geweest (3:28)
  5. Vaders (3:14)
  6. Met Eten (3:59)
  • vanaf vrijdag 18 januari te koop

avatar van Lura
spoiler schreef:
Lijkt me een leuk plaatje.

Zeker een aardig plaatje, alleen duurt het erg kort, ongeveer 20 minuten, dacht ik.
Een paar liedjes zijn echte Dielemans nummers, maar sommige ook meer richting het repertoire van Cappelle. Mijn favoriete liedje is op dit moment Je Verdriet Is Echt.

avatar van spoiler
Lura schreef:

Ik ken tot nu allen het nummer "Vergeving".
De rest hoor ik wel wanneer de plaat binnen is gekomen.

Ben niet een heel groot liefhebber van Wannes Cappelle en Het Zesde Metaal. Dus ik hoop op wat meer Broeder Dieleman invloeden. De Cello van Frans Grapperhaus is in ieder geval een warme aanvulling in de muziek.

avatar van Lura
West-Vlaming Wannes Cappelle, frontman van Het Zesde Metaal, werkte in het verleden al veel samen met anderen. Zo maakte hij de theatervoorstelling “Maanziek”, samen met cabaretier Wouter Deprez en de Nederlandse cellist Frans Grapperhaus.

Samen met broeder Dieleman en Frans Grapperhaus werd Cappelle door GrensGeluid, een initiatief van AB, Motel Mozaïque Festival en Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, uitgenodigd en uitgedaagd om twee maanden lang muzikaal samen te werken.

De samenwerking tussen Cappelle en Dieleman is voor mij voor de hand liggend. Beiden zingen in een arcadisch dialect, wat erg regio gebonden is, maar die toch ook wel een beetje op elkaar lijken. Bovendien hebben beiden een eigen unieke schrijfstijl ontwikkeld. Deze samenwerking levert een zestal prachtige pennenvruchten op.

Soms is het resultaat meer verwant met het bestaande Dieleman repertoire en een andere keer meer met dat van Cappelle, maar met altijd een prominente rol voor de cello van Grapperhaus. De sterke liedjes weten, zoals we van de heren gewend zijn, te ontroeren en recht naar het hart te gaan.

Zo heeft opener Vergeving een positieve boodschap. Of ze dan wel of niet gebeurd zijn maakt niet uit, zoals De Ballade van Lanza, waarin men zingt : “ ‘k weet nie of ‘t echt gebeurd is, maar het is wel echt verteld”. Het liedje handelt over de pelgrimsreis van iemand die naar India trekt.

Maar toch zijn het alle zes liedjes, met een universele inslag, waar menigeen zich in zal herkennen, zowel in Nederland als in Vlaanderen, vandaar dat vanaf 18 januari voorstellingen in beide landen gepland staan. Bovendien wordt Dit Is de Bedoeling op 18 januari op vinyl en cd uitgebracht zowel op het Nederlandse Snowstar Records als op het Belgische Unday Records.

avatar van Fathead
Hola, dit is interessant!

avatar van WoNa
Eerste kennismaking: ja, het is bijzonder.

avatar van staralfur
Ik ben erg gecharmeerd van Vergeving, dus heb ik een kaartje gekocht voor het concert in Arnhem.