Spidergawd - Spidergawd V (2019)

Noorwegen
Label: Crispin Glover

1. All and Everything (6:12)
  2. Ritual Supernatural (4:10)
  3. Twentyfourseven (4:38)
  4. Green Eyes (4:55)
  5. Knights of C.G.R. (4:32)
  6. Avatarl (4:35)
  7. Whirlwind Rodeo (5:10)
  8. Do I Need a Doctor...? (4:26)
avatar van WoNa
Spidergawd, ooit opgestart met Bent Saether en toen Motorpsycho drummer Kenneth Kapstad in de gelederen, is inmiddels geheel Motorpsycho vrij. Het is een band die de urgentie voelt om muziek uit te brengen. Dit is het vijfde album sinds de oprichting in 2013 en het vierde sinds het debuut uit 2014.

Voor mij is V de kennismaking, maar als alles zo urgent is als de nummers die op dit album staan, dan is die urgentie volkomen terecht.

V begint heel verrassend. Enkel een saxofoon die staat te toeteren zoals sommige straatmuzikanten in hun eentje wat staan weg te blazen. Als na circa 40 seconden de band invalt, is het aarzelend, bijna onzeker. Dat duurt een paar seconden, waarna de hel losbreekt. Deze stopt pas met razen als de laatste seconde is uitgespeeld.

Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath, maar ook Metallica en Guns 'N' Roses kunnen als invloeden worden bestempeld. Net als Motorpsycho, maar waar deze band vervolgens minuten lang het experiment induikt, daar gaat Spidergawd, stevig, rechtdoor, met de saxofoon als uiterst verrassend element in de hardrock.

Dit alles is mijn muziek niet echt, maar juist door het hoge melodische gehalte van deze nummers, kan ik er, net als bij de beste nummers van de eerder genoemde bands, volledig in op gaan. Sterker, niet een nummer op V stuit mij op wat voor een manier dan ook tegen de borst. Een geheel geslaagd album dus.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Mindscapes
WoNa schreef:
Voor zover ik weet, drumt Kapstad nog steeds bij Spidergawd? Hij staat nog op de profielfoto van de band op facebook en bij de 'band members' in de 'About'-sectie. Ook op zijn eigen facebookpagina staat niks over dat hij uit de band zou gestopt zijn...

Overigens kijk ik keihard uit naar dit plaatje! De vorige vier albums hebben me nooit teleurgesteld, integendeel. En over een maand dan de nieuwe Motorpsycho, wat een jaar!

avatar van GrafGantz
Mindscapes schreef:

De vraag is eerder of hij nog bij Motorpsycho drumt

avatar van Mindscapes
GrafGantz schreef:

De vraag is eerder of hij nog bij Motorpsycho drumt

Ha, als ik het zo bekijk, ja ik las iets in de trant van "er zitten bij Spidergawd nu geen muzikanten meer die een link hebben met Motorpsycho, heden of verleden"...

avatar van WoNa
Idd, er is nu geen band meer met, "Motorpsycho vrij".

avatar van Ataloona
Tsja, dit is alweer hun vijfde plaat in exact dezelfde formule; stomende stonerrock met baldadig ruige vocals en de sax die de boel alsmaar weer opzweept. Origineel of verrassend is het allang niet meer, maar vermakelijk blijft het wel. Zitten toch iedere keer wat coole songs bij die gemaakt zijn voor de repeat-knop.

avatar van AOVV
Vrijdag deze vijfde plaat van de Noren voor het eerst beluisterd, en dit weekend de eerste vier platen ook maar 'ns de revue laten passeren. Dit valt namelijk goed in de smaak!

Spidergawd werd in 2013 opgericht door o.a. Bent Sæther van Motorpsycho, maar die is er intussen uitgestapt omdat hij het te druk heeft (voornamelijk met Motorpsycho). De drijvende kracht achter deze band is Per Borten, die het spetterende gitaarwerk en de vocalen voor zijn rekening neemt. Verder vinden we ook o.a. Kenneth Kapstad (die een Motorpsycho-verleden heeft) terug, achter het drumstel, dus helemaal onbekend was ik dus niet met de band.

De fraaie albumhoes doet wat psychedelisch aan, maar laat je niet foppen; deze kerels spelen potige, aanstekelijke rock 'n roll, met invloeden die gaan van Deep Purple en The Doors over Iron Maiden tot Foo Fighters (en zowat alles wat zich daartussen bevindt, ik noem kwansuis wat namen die in me opkomen). Dat levert een energiek zootje op, waarbij headbangen bijna verplichte kost is (probeer maar 'ns stil te zitten!), en bovendien is er een lekkere groove te vinden in de meeste songs.

Een extra (en belangrijk!) ingrediënt is de saxofoon, bespeeld door Rolf Martin Snustad, een nobele onbekende voor mij. En hoewel de sax vooral een gimmick lijkt te zijn (het draait toch vooral om de rock 'n roll bij deze band, me dunkt), is het wél een fraaie gimmick, die een reële toevoeging is voor wat het geluid en de sfeer van deze plaat betreft. De opening van All and Everything is daar een knap voorbeeld van.

Wat mij betreft mag deze band de frequentie van een plaat om de één à twee jaar aanhouden, want ook de eerste vier platen klonken me erg goed in de oren. Dat dit mijn kopje thee is, helpt natuurlijk ook een eind, maar ik kan er toch niet omheen dat dit gewoon allemaal erg lekker klinkt, en dat een kleine veertig minuten lang zonder ergens in te zakken (in mijn opinie, althans).

4 sterren

Na de fantastische derde én vierde, blijf ik nu voorlopig wat op m'n honger zitten. Misschien waren de verwachtingen iets te hoog? Niet dat het slecht is hoor, maar ik ervaar geen echte hoogtepunten op de plaat. Maar dat hij wel nog meer dan een paar keer zal spelen ten huize Crowley, is een zekerheid, dat wel...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spidergawd - Spidergawd V - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Noorse band reproduceert de melodieuze hardrock uit de jaren 70 en voegt er een aantal opvallende accenten aan toe

Ik heb vooral vanuit jeugdsentiment een zwak voor de melodieuze hardrock uit de jaren 70 en het is een sentiment dat de Noorse band Spidergawd weet te raken met haar muziek. Een loodzware ritmesectie, de ene na de andere melodieuze gitaarsolo, onweerstaanbare riffs en een zanger die de veters uit zijn schoenen zingt. Het klinkt allemaal bijzonder lekker, maar de Noren zijn niet van plan om zich te beperken tot de groten uit de jaren 70, door ook de Britse rock uit de jaren 80 en de metal er bij te pakken. En dan is er ook de nog voor het genre zo atypische saxofoon.

Ik was tot voor kort niet bekend met de muziek van de Noorse band Spidergawd en pakte hun nieuwe plaat er eigenlijk alleen maar bij omdat de spoeling op het moment nog dun is en omdat ik er achter kwam dat de band in het verleden twee leden van de Noorse alleskunners Motorpsycho in de gelederen had.

Bent Sæther heeft Spidergawd inmiddels verlaten, terwijl Kenneth Kapstad Motorpsycho definitief achter zich heeft gelaten. Genoeg gezegd over Motorpsycho dus en alle aandacht voor Spidergawd.

Spidergawd V, inderdaad de vijfde plaat van de band uit het Noorse Trondheim, opent met anderhalve minuut durende uithalen op de saxofoon. Ik dacht even met een free jazz band te maken te hebben, want die zijn in Noorwegen in ruimte mate beschikbaar, maar na anderhalve minuut laat Spidergawd haar ware gezicht zien.

De Noren overtuigen vanaf dat moment met heerlijke melodieuze hardrock. Het is de hardrock zoals die in de jaren 70 werd gemaakt door bands als Deep Purple, AC/DC, Judas Priest, Uriah Heep, Black Sabbath, Van Halen en zeker ook Thin Lizzy, om er maar een aantal te noemen. Het is hardrock vol prachtig uit de bocht vliegend maar ook zeer melodieus gitaarwerk, een stevig aangezette ritmesectie en een krachtige rockzanger van het type Ronnie James Dio, om het aantal namen maar eens tot één te beperken.

Het is de muziek waar ik van hield toen ik “Alle 13 goed” verruilde voor serieuzere popmuziek. Het is ook muziek waar ik niet al te vaak meer naar luister en als ik het doe kies ik voor de klassiekers in de platenkast. De vijfde plaat van Spidergawd kan hier zomaar aan worden toegevoegd, want wat klinkt de muziek van de Noren lekker.

Bij beluistering van Spidergawd V ben ik onmiddellijk terug bij mijn eerste stapjes in de popmuziek, maar het siert de band uit Trondheim dat ze niet zijn blijven hangen in de jaren 70. Spidergawd V flirt niet alleen met 70s hardrock, maar ook met de New wave of British heavy metal, die eind jaren 70 ontstond als reactie op de punk en bands als Iron Maiden, Def Leppard en Saxon opleverde. Ook hier laat Spidergawd het niet bij, want ook de metal en meedogenloze riffs van Metallica en invloeden van rockbands uit het heden hebben hun sporen nagelaten in de muziek van de Noren. En dan is er ook nog de saxofoon die zo nu en dan opduikt en de muziek van Spidergawd uniek maakt.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het vijfde album van Spidergawd na eerste beluistering vooral uit de speakers heb laten komen vanwege jeugdsentiment, maar als ik net wat beter luister hoor ik ook dat de muziek van de Noren knap in elkaar steekt en dat de band veel meer doet dan het reproduceren van de melodieuze hardrock van een aantal decennia geleden.

Spidergawd V is verschenen op het fameuze Noorse label Stickman Records. Het is het label dat me de afgelopen twee jaar op het spoor bracht van Soup en het is het label dat ons binnenkort gaat verblijden met een nieuwe Motorpsycho plaat, maar ook de vijfde van Spidergawd is een plaat die er mag zijn. Verplichte kost voor liefhebbers van 70s hardrock, maar ook zeker interessant voor liefhebbers van rockmuziek in wat bredere zin. Pak de luchtgitaar er maar bij en genieten maar, bijna 40 minuten lang. Erwin Zijleman