Steve Earle & The Dukes - Guy (2019)

Country / Roots
Label: New West

1. Dublin Blues (3:49)
  2. L.A. Freeway (4:06)
  3. Texas 1947 (3:15)
  4. Desperados Waiting for a Train (4:35)
  5. Rita Ballou (3:13)
  6. The Ballad of Laverne and Captain Flint (4:04)
  7. The Randall Knife (3:59)
  8. Anyhow I Love You (3:05)
  9. That Old Time Feeling (5:03)
  10. Heartbroke (2:43)
  11. The Last Gunfighter Ballad (3:22)
  12. Out in the Parking Lot (2:40)
  13. She Ain’t Going Nowhere (3:48)
  14. Sis Draper (3:26)
  15. New Cut Road (4:15)
  16. Old Friends (4:56)
corné.2
Je hebt ‘songwriters’ en je hebt verhalenvertellers, en Steve Earle vertelt overduidelijk verhalen. Zijn liedjes, zoals 'The Devil's Right Hand', 'Copperhead Road' en 'Guitar Town', stonden op de setlist van artiesten als Johnny Cash, Emmylou Harris, Waylon Jennings, Vince Gill en Patty Loveless. Om maar een paar bekende namen te noemen.

Steve's inspiratie kwam van twee andere verhalenvertellers: Townes Van Zandt en Guy Clark. In 2009 bracht Steve Earle zijn album ‘TOWNES’ uit, zijn eerbetoon aan Towns Van Zandt. En nu, 10 jaar later, eert hij zijn andere muzikale held, Guy Clark, met het album ‘GUY’ dat nu dus, eind maart, de 29e, wordt uitgebracht.

Steve Earle & The Dukes spelen er 16 nummers van de grote Nashville-via-Houston-artiest. Eerder deze maand plaatste New West als teaser de eerste track ”Dublin Blues” van dat nieuwe album op YouTube, Voorlopig helaas alleen voor de Amerikaanse markt.

avatar van spinout
Weer een prachtige, typische Steve Earle hoes. Hulde daarvoor.

avatar van Bartjeking
Eerste luisterbeurt erop zitten. Geweldig. Ik hoop dat dit ook als een soort gateway-drug richting het werk van Guy Clark gaat dienen. Die man verdient het om (al is het postuum) een groter publiek te hebben. Bij Townes van Zandt is dat redelijk gelukt heb ik het idee.
Op spotify vind je ook een playlist waarin de nummers van Steve en Guy onder elkaar zijn gezet. (side-by-side heet het volgens mij). Twee grootmeesters.

avatar van Rottingdale
Deze liedjes zitten Steve Earle als gegoten. Niet gek, gezien de historie.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Steve Earle & The Dukes - GUY - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Steve Earle & The Dukes - GUY
Steve Earle eert zijn vriend en mentor Guy Clark, die overleed in 2016, en doet dit op even liefdevolle als indrukwekkende wijze

Steve Earle liet tien jaar geleden op het fraaie en intieme Townes al eens horen dat hij het op muzikale wijze eren van een overleden vriend en mentor uitstekend beheerst en doet dat nu nogmaals op Guy. Guy bevat een fraaie selectie uit het oeuvre van de drie jaar geleden overleden Guy Clark. De songs van de oude meester worden op gloedvolle wijze vertolkt door de in topvorm verkerende band van Steve Earle, waarna Steve Earle zelf mag tekenen voor rauwe, doorleefde en emotievolle vocalen. Het levert een eerbetoon op dat hoorbaar met veel liefde en respect is gemaakt, maar dat ook nog eens vol staat met songs, muziek en vocalen om te koesteren.

Tien jaar geleden eerde Steve Earle op bijzonder fraaie wijze zijn vriend en mentor Townes van Zandt op het prachtige Townes. Op GUY eert Steve Earle een andere vriend en inspiratiebron, Guy Clark.

Guy Clark overleed drie jaar geleden en liet zo’n 15 albums en honderden songs na. Van deze songs keren er 16 terug op GUY, dat een speeltijd heeft van precies een uur.

Waar Steve Earle het eerbetoon aan Townes van Zandt maakte met een beperkt aantal sessiemuzikanten, is GUY gemaakt met zijn vaste band The Dukes, waardoor de plaat voller klinkt dan Townes.

Townes werd uiteindelijk naar grote hoogten getild door Steve Earle’s liefde en respect voor de muziek van Townes van Zandt en ook zijn eerbetoon aan Guy Clark is een met veel liefde en aandacht gemaakt album.

Steve Earle speelt inmiddels al flink wat jaren met The Dukes, waardoor de band ook op GUY een warm, gloedvol en hecht geluid laat horen. Net als op de vorige platen van Steve Earle en zijn band springt het snarenwerk er uit op GUY. De band beschikt over meerdere getalenteerde gitaristen, strooit driftig met mandolines en dan zijn er ook nog eens de pedal steel van Ricky Ray Jackson en de viool van Eleanor Whitmore, die prachtig door het volle geluid heen snijden, waarbij met name de pedal steel diepe indruk maakt.

Steve Earle maakt inmiddels al een aantal decennia muziek en dat hoor je in zijn zang. De vocalen van de ouwe rot klinken inmiddels rauw en doorleefd en zijn wat mij betreft alleen maar mooier en indrukwekkender geworden. Het zijn vocalen die uitstekend passen bij de songs van Guy Clark, die hoorbaar met veel respect en liefde worden vertolkt.

Steve Earle heeft een mooie selectie gemaakt uit het rijke oeuvre van Guy Clark en brengt de songs van de invloedrijke singer-songwriter op gepassioneerde wijze tot leven. Het zijn songs die tijdens het leven van Guy Clark niet altijd de aandacht kregen die ze verdienden, maar hopelijk geeft Steve Earle het oeuvre van zijn vriend en voorbeeld nog een zetje richting de spotlights.

Guy Clark vertelde met zijn songs mooie verhalen en Steve Earle brengt deze verhalen op mooie wijze tot leven en drukt ook nog zijn eigen stempel op de prachtige songs van Guy Clark. Op GUY horen we vooral Steve Earle en zijn band, maar muzikale vrienden als Emmylou Harris, Jerry Jeff Walker, Rodney Crowell en Terry Allen konden natuurlijk niet achterblijven en zorgen voor de kers op de taart.

Het maken van een muzikaal eerbetoon aan een muzikale held lijkt makkelijk, maar is in de praktijk een flinke opgave. Steve Earle liet tien jaar geleden op Townes horen dat hij het maken van een muzikaal eerbetoon beheerst en doet dat nu nogmaals met het uitstekende, emotionele en meer dan eens prachtige GUY. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Helemaal eens met Erwin. Fraai eerbetoon, nog iets geslaagder dan 'Townes', met dank aan de The Dukes, die hier in topvorm zijn!

avatar van blaauwtje
Precies drie jaar geleden wisselde Guy Clark het tijdelijke voor het eeuwige , een van mijn favoriete singer song writers, hier in het zonnetje gezet door Steve Earle.

De rauwe stem van Steve komt in de songs Guy prachtig tot zijn recht, een prachtige selectie uit het oeuvre van Guy, Old no1 uit 1975 is rijkelijk vertegenwoordigd, prachtige instrumentale begeleiding door The Dukes.

Hoop dat de muziek van Guy en Steve hierdoor weer in de belangstelling komt te staan.

Mag je spreken van een meesterwerk als je enkel nummers van iemand anders zingt, jazeker dat mag, wat mij betreft een MEESTERWERK!!!!!!!

avatar van Spoelworm
Guy Clark was mijn ontdekking vorig jaar zomer. Ik was opzoek naar nieuwe muziek (richtingen) en kwam via MM op Clark. Ik kon daarop helaas geen enkele plaat ,of beter gezegd,niet de juiste plaat van de beste man vinden,maar stuitte op deze. Het herbergt juist die paar nummers die ik erg goed vind uit het origineel van Guy Clark dus ik ben erg benieuwd (zijne L.A. Freeway, Desperados waiting en She aint going nowhere).

Ik heb hem bijna besteld, ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg bekend met Steve Earle buiten dat ik ooit eens een cd. tje met een mega kleurrijk hoesje van een vriend kreeg -tig jaar terug ,maar die heb ik dan weer nooit echt geluisterd.

avatar van Silky & Smooth
Het beste cover album van Steve Earle. Hij weet een mooie, eigen draai te geven aan de sowieso al prachtige nummers van Guy Clark. In tegenstelling tot J.T. en vooral Townes heb ik hier ook het gevoel dat Steve Earle echt iets nieuws toevoegt aan de originele nummers.