Lorelle Meets the Obsolete - De Facto (2019)

Mexico
Label: Sonic Cathedral

1. Ana (5:24)
  2. Líneas en Hojas (3:29)
  3. Acción - Vaciar (3:30)
  4. Unificado (9:11)
  5. Inundación (3:26)
  6. Lux, Lumina (3:20)
  7. Resistir (3:29)
  8. El Derrumbe (3:18)
  9. La Maga (10:17)
avatar van WesleyX16
Heerlijke muziek, waar ik niks van begrijp. Maar er staan een paar juweeltjes op: Ana, Lineas En Hojas, Unificado, Lux Lumina en La Maga... Wat een sterk album...

avatar van philtuper
WesleyX16 schreef:
Heerlijke muziek, waar ik niks van begrijp.
Hoezo niks van begrijp? Ligt toch in je straatje als ik je top 10 bekijk. La Maga komt hier voorbij op kantoor en dat is één lange, warme deken!

avatar van E-Clect-Eddy
Mogelijk verstaat WesleyX16 geen Spaans?

balen dat ze net een paar dagen terug in de Paradiso optraden, helaas gemist.
Behoorlijk uitgebreide tour maar geen tweede optreden in Nederland. instagram

avatar van WesleyX16
E-Clect-Eddy schreef:
Mogelijk verstaat WesleyX16 geen Spaans?

balen dat ze net een paar dagen terug in de Paradiso optraden, helaas gemist.
Behoorlijk uitgebreide tour maar geen tweede optreden in Nederland. instagram

Ja muziek is gevoel. Of je nou begrijpt of niet. Het blijft mooie muziek. En het gevoel kan deze band goed weergeven. Eigenlijk ben ik meer een luisteraar van het geluid dan van de teksten. En het ligt inderdaad in mijn straatje.

avatar van sp00kjj
Ondanks dat ik wel Spaans heb gehad op de middelbare school begrijp ook ik niets van deze muziek. Maar het raakt me wel. Zozeer zelfs dat het mijn favoriete album van het lopende muziekjaar is.
Het album begint weliswaar wat weifelend met het langzame Ana - eigenlijk een veredelde intro - maar vanaf Líneas en Hojas is De Facto één groot feest. Lange, zorgvuldig opgebouwde, psychedelische instrumentale passages worden afgewisseld met catchy refreintjes en dromerige zang. De balans die daarin gevonden wordt vind ik fascinerend.
De muziek is bij momenten dus wel experimenteel maar draaft daarin nooit door en blijft altijd goed toegankelijk. Hoogtepunt voor mij is waarschijnlijk afsluiter La Maga met de zweverige synths.
Sluit je ogen en zweef mee.