Strand of Oaks - Eraserland (2019)

Label: Dead Oceans

1. Weird Ways (5:58)
  2. Hyperspace Blues (3:10)
  3. Keys (5:31)
  4. Visions (5:29)
  5. Final Fires (3:15)
  6. Moon Landing (4:43)

met Jason Isbell

7. Ruby (4:07)
  8. Wild and Willing (2:40)
  9. Eraserland (4:06)
  10. Forever Chords (9:21)
  11. Cruel Fisherman * (16:56)
avatar van VladTheImpaler
repelstefan schreef:
Dat was na deze score toch wel een beetje en teleurstelling. Mensen die de Neil Young vergelijking maken ga je mond wassen. Of eigenlijk je vingers en je toetsenbord. Het enige waar het me aan moet denken is The Killers. Datzelfde zeikerige, wat hieronder ook al eens werd gezegd. Niet mijn ding dit

Klagen dat mensen het vergelijken met Neil Young, en vervolgens zelf met The Killers aankomen... Beide vergelijkingen die eigenlijk nergens op slaan. Andere associaties die genoemd worden zoals Kurt Vile en TWOD zijn logischer, al vind ik die ook niet helemaal kloppen en vooral een gemakkelijke vergelijking.

avatar van repelstefan

Het was een beetje met een knipoog hoor .

avatar van Venceremos
Kurt is cult, dit absoluut niet.

avatar van VladTheImpaler
repelstefan schreef:

Het was een beetje met een knipoog hoor .

Ah oke, kon ik niet opmaken uit je bericht

repelstefan schreef:

Om vergelijkingen te maken?
Neil Young vind ik persoonlijk een beetje overschat. Zo geniaal vind ik hem nou ook weer niet.
TWOD zijn zoveel beter geworden sinds het vertrek van Kurt Vile. Zijn laatste album is goed, maar toont aan, waarom TWOD beter af zijn zonder hem. 2 albums die, wat mij betreft, tot de hoogtepunten van deze eeuw raken.

Maar uiteneindelijk moet je alles los zien van dit album. En daar is vooralsnog weinig mis mee.
Paar luisterbeurtjes nodig op dit op zijn werkelijke waarde te schatten.

avatar van repelstefan
VladTheImpaler schreef:

Ah oke, kon ik niet opmaken uit je bericht

Je hebt gelijk, het staat er onderhandig zo.

Overigens meestal bij dit soort hoge ratings op MuMe snap ik het ergens wel, al is het mijn ding niet helemaal, maar bij deze heb ik dat niet. Al is de laatste Beirut uiteindelijk ook van 3 naar 4 gegaan en ben ik bij An Awesome Wave op 2,5 begonnen (werden er 5 ) Dus wie weet.

avatar van Jolly Sheep
Prima muziek, maar verre van vernieuwend. Ik heb bij bijna elk nummer het idee dat ik precies hetzelfde nummer eerder heb gehoord bij een andere artiest en dat stoort.

avatar van Forza
Jolly Sheep schreef:

Ik vind het wel prima dat er wordt teruggegrepen maar muziek die al eerder gemaakt is. Muziek hoeft niet nieuw te zijn: het gaat mij er vooral om dat het mij raakt, en dat heb ik hier bij meerdere nummers.

avatar van JVT
JVT
Idd, gelukkig is dit niet vernieuwend, ondertussen is alles zo wel een beetje gemaakt en primeert de kwaliteit hier itt een soort van vernieuwend geluid. Vernieuwend is sowieso een term van niks in de muziekwereld, laat gitaarmuziek maar lekker klinken zoals vroeger. De kwaliteit moet er wel zijn natuurlijk.

Forza schreef:

Ik vind het meestal ook geen probleem, het wiel hoeft niet steeds opnieuw uitgevonden te worden, het is leuk als meerdere artiesten in een genre door te tijd vergelijkbare muziek maken en naar elkaar luisteren. Maar hier voelt het voor mij soms alsof hij steeds een nummer van één van zijn inspiraties heeft gepakt, het heeft overgenomen en één of twee akkoordjes heeft veranderd (is niet zo). Eerste keer vond ik dit niet zo'n probleem, maar stoort met elke luisterbeurt meer.

avatar van Forza
Jolly Sheep schreef:

Ik vind dat je een fair punt maakt. Ik stoor me daar zelf niet aan omdat het kwalitatief zo goed uitgevoerd is.

Forza schreef:

Met het belegeidende werk van My Morning Jacket een een mooie productie ben ik daar dan ook wel weer mee eens. Vandaar nog mijn nipte voldoende voor dit album!

avatar van Manuel
dafit schreef:
Ben ik de enige die in Keys Wilco’s Via Chicago terughoort?

Nee hoor, Jolly Sheep hoorde dat ook.

avatar van iHateDolphins
mkrake schreef:
Precies tegenovergestelde, nu aardig op weg maar overtuigd me nog niet echt. Allemaal zo keurig.

Dit inderdaad. Goeie plaat hoor, maar voor mij ook inderdaad erg keurig (lees: beetje saai?).

avatar van Barney Rubble
The War on Drugs wordt door meer users aangehaald. De vergelijking gaat qua sfeer wel op. Dit album bevat lekker weidse klankenwaaiers vol met nostalgisch melodieën. Het is eigenlijk classic rock in een fris jasje. Nee, het is zeker geen vernieuwende muziek, maar wat deert dat als het met de emotie goed zit. Deze muziek drijft je de auto in- in de navigator wordt route 66 ingetoetst- de eindeloze horizon moet toch eens verkend worden.

avatar van Woutout
De vergelijking met The War On Drugs is op zijn Nederlands gezegd "spot on" Echter veel is extreem voorspelbaar en dus kan de plaat als geheel mijn aandacht nauwelijks vasthouden. Maar wat is Forever Chords belachelijk goed zeg!!

avatar van DjFrankie
Dat laatste bonusnummer duurt veel te lang, en voegt niks toe aan het album"

avatar van Johnny Marr
DjFrankie schreef:
Dat laatste bonusnummer duurt veel te lang, en voegt niks toe aan het album"

Dit. Wtf is dat toch altijd met die vage bonustracks/hidden tracks. Heel vervelend en verbreekt de sfeer van dit anders heel mooie album. Waarom was dit nodig??

Album blind gekocht na alleen Weird Ways gehoord te hebben. Geen spijt. Heerlijke plaat voor in de auto. Tot nu toe voor mij dé verrassing van 2019.

avatar van Cellulord
Jan uit Berlijn schreef:
2 albums die, wat mij betreft, tot de hoogtepunten van deze eeuw raken.

We hebben nog 80 jaar voor de boeg.

Cellulord schreef:

We hebben nog 80 jaar voor de boeg.

Tot nu toe dan. Ik ben geen profeet oid

8 februari 2020 in Bitterzoet. Tickets zijn hier binnen. Concert van Rock Werchter is overigens ook terug te zien op de website van het festival.

avatar van Venceremos
Nog steeds kan ik een grinnik niet onderdrukken als ik die potsierlijke hoes onverhoeds onder ogen kom.

avatar van mlndrpl
Wat is Moon Landing een prachtig nummer zeg... Alleen al vanwege deze +0.5*

(Chris...)
Cornell was born on the twentieth of July
Same day I was born back in '82
Same day Neil Armstrong took Buzz's spot on the moon
Sometimes, you get there first

avatar van Zwaagje
Zwaagje schreef:

Ik kan het niet beter verwoorden. Ik stem ook niet.
War on drugs is voor mij ook geen topper, maar dat doet me meer.

En bij toeval luister ik een half jaar later naar het album en het bevalt een stuk beter. Kijk ik op MM en zie mijn eigen bericht.
Ik ga het een nieuwe kans geven.

avatar van JVT
JVT
Weird ways, toch wel een van de mooiste nummers van het jaar!