Strand of Oaks - Eraserland (2019)

Label: Dead Oceans

1. Weird Ways (5:58)
  2. Hyperspace Blues (3:10)
  3. Keys (5:31)
  4. Visions (5:29)
  5. Final Fires (3:15)
  6. Moon Landing (4:43)

met Jason Isbell

7. Ruby (4:07)
  8. Wild and Willing (2:40)
  9. Eraserland (4:06)
  10. Forever Chords (9:21)
  11. Cruel Fisherman * (16:56)
Visions fantastisch nummer.

avatar van mr-mucho
Veel hoogtepuntjes en genoeg verscheidenheid te ontdekken op deze plaat.

Moonlanding vind ik vooralsnog het tofst, waar Timothy Showalter tekeer gaat als een predikant en de gitaar er af en toe doorheen scheurt. Had ook een nummer van Nick Cave (Grinderman periode) kunnen zijn.
Weird Ways bouwt ouderwets op, trekt vervolgens het gordijn open en laat het Amerikaanse vergezicht tevoorschijn komen.

The War On Drugs wordt hier een paar keer benoemd. Hoewel ik die muziek ook zeker kan waarderen (dit ligt natuurlijk gewoon in hetzelfde straatje) vind ik dit toch wel wat meer ballen hebben. Komt ook door het bereik van de "betere" zanger.

Eraserland; bijna trancedentaal, en het aardsere Forever Chords vormen een prachtig slotstuk. Dit album gaat vaak in zijn volledigheid geluisterd worden. Kan niet anders concluderen dat dit een prachtig en krachtig album is. Dit maakt, in het jaar dat Ryan Adams zijn drie albums cancelt veel goed.

avatar van masterdude
Zaphod Beeblebrox staat op de cover

avatar van Germ
Na twee luisterbeurten al verkocht. Visions en Ruby zijn hier voorlopig favoriet!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Timothy Showalter levert zijn beste plaat tot nu toe af.

Het muzikale project van Timothy Showalter, beter bekend onder zijn alias Strand of Oaks, bereikt met deze plaat het hoogtepunt van zijn oeuvre. Na commerciële doorbraakplaat HEAL volgde het nog sterkere Hard Love, maar op deze plaat weet Tim zichzelf op alle vlakken te verbeteren. De plaat is niet alleen gevarieerder qua muzikale omlijsting van de nummers, het songmateriaal is beter en zijn begeleidingsband, My Morning Jacket, is werkelijk fantastisch. Als Jason Isbell dan ook nog langskomt op Moon Landing is het muzikale feest natuurlijk helemaal compleet.

Ik kan echt niet wachten om al dit nieuwe materiaal eind mei live in Utrecht te gaan aanschouwen. Met dit songmateriaal, aangevuld met rijke catalogus kan het eigenlijk niet misgaan. Deze plaat gaat tot die tijd nog vaak op repeat.

avatar van DargorDT
Ik kende Strand of Oaks niet, had er zelfs nog nooit van gehoord. Drie minuten geleden heb ik dit album aangeklikt op Spotify, mijn eerste kennismaking. Na 45 seconden dacht ik al: wow, dit is écht goed. Nu, na een kleine vier minuten in het eerste nummer, weet ik al wat ik de komende week vaak ga luisteren.

avatar van Erikpol
DargorDT schreef:

Precies dit.

avatar van mkrake
Precies tegenovergestelde, nu aardig op weg maar overtuigd me nog niet echt. Allemaal zo keurig.

Wow het nummer Eraserland brengt tranen in de ogen van schoonheid. Vergelijking met War of Drugs. Wellicht een klein beetje, maar ik vind het toch wezenlijk andere opbouw van nummers.

avatar van keijzm73
DargorDT schreef:

Het klinkt echt geweldig. Nog tien nummers te gaan, haha.

Dank voor de tip! Ook hier geland tijdens de eerste luisterbeurt! War Of Drugs associatie hoofdzakelijk vanwege de zang (intonatie, niet zozeer qua klank), maar ook vanwege de typisch klinkende en aanhoudende gitaarakkoorden. Maar ik hoorde er ook Nick Cave in (> Moonlanding) en ook een vleug Band Of Horses.. War Of Drugs heeft een bepaalde flow, is meer gelaten/hypnotiserend en daarmee vooral heerlijk op (na)zomerse dagen. Deze Eraserland is meeslepend en meer dramatisch. De basis van War Of Drugs met een donker sausje erover. Meer gelaagd en daardoor beter geslaagd? 'Beter' vind ik niet de juiste kwalificatie. Het gevoel wat ik krijg bij het luisteren naar Eraserland is toch geheel anders. Ik zal dit minder snel opzetten op een mooie zomerse dag. Maakt niets uit, want er blijven genoeg andere dagen over.

Edit (na tweede keer luisteren): 'Forever Chords' is echt weergaloos prachtig !!

avatar van dafit
Ben ik de enige die in Keys Wilco’s Via Chicago terughoort?

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Strand Of Oaks - Eraserland - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Strand of Oaks - Eraserland
Strand Of Oaks maakte in haar beginjaren nog niet zo heel veel indruk, maar levert nu de derde prachtplaat op rij af

De vorige twee albums van Strand Of Oaks, het project van Tim Showalter, smaakten naar veel meer en dat meer is nu beschikbaar. Ook Eraserland klinkt weer als een omgevallen platenkast en het is een platenkast vol moois. Tim Showalter vindt de mosterd vooral in de jaren 70, maar zijn songs klinken geen moment als overbodige retro. Eraserland schiet weer alle kanten op, maar zowel in muzikaal als in vocaal opzicht klinkt het zonder uitzondering geweldig. Eraserland klinkt als een klassieker die je al heel lang in de kast hebt staan, maar het is er een die nog altijd bij iedere luisterbeurt beter wordt.

Strand Of Oaks, het project van de Amerikaanse singer-songwriter en producer Tim Showalter, debuteerde tien jaar geleden nog wat aarzelend, maar sloeg vijf jaar later hard toe met het prachtige HEAL; het vierde album van de band.

Drie jaar later volgde het minstens even mooie Hard Love en onlangs verscheen de derde prachtplaat van Strand Of Oaks op rij, Eraserland.

De muziek van Tim Showalter klonk op de vorige twee albums als de spreekwoordelijke omgevallen platenkast en het was een platenkast waarin het werk van Neil Young en zijn Crazy Horse een belangrijke plaats innam, maar ook ruimte was voor de betere albums van onder andere The Replacements, The Clash, Dinosaur Jr., Bruce Springsteen en Tom Petty en bands uit het heden als My Morning Jacket en The War On Drugs. Met deze namen hebben we slechts het topje van de ijsberg te pakken, want de goed gevulde platenkast van Tim Showalter bevat ook de nodige obscure parels.

Eraserland borduurt voort op zijn twee voorgangers, maar voegt ook weer wat invloeden toe aan het onweerstaanbaar lekkere geluid van Strand Of Oaks. Tim Showalter is nog altijd het enige vaste lid van Strand Of Oaks, maar ook Eraserland heeft hij zeker niet in zijn uppie gemaakt. De muzikant uit Philadelphia wist Jason Isbell te strikken voor een prachtige gitaar bijdrage en deed verder een beroep op Emma Ruth Rundle voor achtergrondvocalen. Hier bleef het niet bij, want de Amerikaanse muzikant haalde ook nog eens My Morning Jacket naar de studio als zijn begeleidingsband.

Invloeden van My Morning Jacket klonken al nadrukkelijk door op de vorige plaat van Strand Of Oaks en hebben op Eraserland aan terrein gewonnen. Hetzelfde geldt voor invloeden van The War Of Drugs, dat zich niet had hoeven schamen voor deze plaat. Integendeel zelfs, Eraserland bevalt me beter dan de laatste van The War On Drugs.

Ook op zijn nieuwe plaat citeert Tim Showalter weer volop uit de popmuziek uit het verleden, met een voorliefde voor de muziek uit de jaren 70. Binnen dit decennium bestrijkt de Amerikaan wederom een breed palet. Eraserland bevat een aantal rechttoe rechtaan rocksongs die herinneren aan The Clash, maar ook een aantal zwaar psychedelische songs die af en toe flink uitpakken met keyboards en strijkers of met meeslepende gitaarsolo’s. Maar ook voor rootsy songs of voor een flirt met postpunk ben je bij Tim Showalter aan het juiste adres.

Niet iedereen zal gevoelig zijn voor de muziek van Strand Of Oaks, maar voor mij is ook deze nieuwe plaat van de band weer goed voor ruim drie kwartier tijdloze en onweerstaanbaar lekkere popmuziek, waarna je nog wat verder weg kunt dromen bij de atmosferische klanken van de ruim een kwartier durende bonustrack.

In muzikaal opzicht klinkt het natuurlijk fantastisch met My Morning Jacket aan boord, maar ook de zang van Tim Showalter maakt indruk en tilt Eraserland naar een nog wat hoger plan. Er zijn veel meer muzikanten en bands die aan de haal gaan met de invloeden die Strand Of Oaks omarmt op haar nieuwe album, maar zo mooi en verslavend als Eraserland klinken maar weinig albums op het moment. Erwin Zijleman

avatar van grovonion
Aargh, die cover is zo cringy!

avatar van mr-mucho
grovonion schreef:
Aargh, die cover is zo cringy!

Haha, ja kut is dat. Kom je met zo'n magistraal album. Ga je twijfelen over de vinyl aankoop vanwege dit soort hoezen.

avatar van Floydian
De tering, Forever Chords....Wat komt die binnen. Tranen in mijn ogen.

avatar van Tom Traubert
Eraserland - wat een album. Pakte mij gelijk bij Weird Ways! Voor mij dé klapper van 2019, al zijn we natuurlijk nog maar begin april en is het dus misschien wat voorbarig. Ik kende Strand of Oaks hiervoor niet, maar doet mij zo nu en dan denken aan de betere jaren van Neil Young. Ik geloof wel dat ik daar de enige in ben. Desondanks geniet ik met hoge mate

avatar van steven
Tom Traubert schreef:

Forever chords heeft een heerlijke On the Beach vibe , begrijp die Young in zijn beste jaren opmerking heel goed juist

avatar van Tom Traubert
steven schreef:

Inderdaad haha, dat album was gelijk degene bij mij op kwam. Ook bij Keys en Visions, maar dan bij die laatste ook weer de albums van Young met wat meer gitaarwerk. Heerlijk

avatar van Ketter
prachtplaat. ik vind hem wat scandinavisch klinken. ik blijf dingen ontdekken. mooie groeiplaat

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een Noorse trol in zijn ballen schoppen klinkt Scandinavisch. Dit klinkt gewoon als een dijk van een plaat.

avatar van Amhoef
Wát een prachtplaat en Forever Chords adembenemend mooi, Weird Ways, Visions, Keys...man man deze staat op repeat!

avatar van SOAD
Ben ik de enige die dit maar 'mwah' vind. Hun vorige platen waren toch wat meer gitaar gedreven en wat steviger.

avatar van philtuper
Ik ben ook niet helemaal enthousiast. Showalter heeft nogal wat gedaanteverwisselingen ondergaan sinds ik zijn debuutplaat Leave Ruin. Op deze en de volgende, Pope Killdragon klonk hij vooral sober, ingetogen en desolaat. Daarna kwam het tempo erin waardoor ik afhaakte. Vond het hierboven geprezen HEAL bijvoorbeeld helemaal niet zo geweldig. Met Hard Love en met name door de geremixte versie, Harder Love, was de interesse terug, maar dat gevoel wordt niet versterkt met deze. Zeker zitten er een paar fraaie tracks tussen, maar als geheel kan ie me niet helemaal boeien.

avatar van VladTheImpaler
Na één luisterbeurt maakte ik al een diepe buiging voor Forever Chords, maar inmiddels is een diepe buiging niet meer genoeg. De sfeer, emotie, tekst en muziek sluiten zo prachtig op elkaar aan. Gewoon pure schoonheid, gelukkig duurt het dik negen minuten.

avatar van Venceremos
Saaiste concert (Welcome to the Village) van vorig jaar, als klap op de vuurpijl vroeg Showalter ook nog om te klappen voor zijn verjaardag. Ik heb dus mijn bedenkingen. Keys klinkt érg als Via Chicago, next?

avatar van spoon
Het heeft z'n charme, maar mijn interesse is nu al voorbij. Halverwege 2e luisterbeurt afgezet.
Gezien de score en commentaren bij dit album zal ik met de volgende opmerking geen vrienden maken, maar Showalter komt bij mij wat conceptmatig en weinig oprecht over.

Typisch amerikaanse rock zoals we dat al zoveel gehoord hebben en waar ik al prima voorbeelden van in mijn kast heb staan, dus waarom zou ik nog meer aandacht aan dit Strand of Oaks geven?

avatar van jordidj1
Wát een album, nog geen zwak moment te bekennen. Voer voor de eindejaarslijstjes.

avatar van Manuel
Wat een absurd hoge score, vind dit album toch wel vrij zeikerig worden af en toe.. Wel soms een heel fijne gitaarsound.

avatar van kennie
spoon schreef:

Zelfde gevoel hier. Ik vind het ook een soort van Kurt Vile, War on Drugs imitatie. Daar hebben we al genoeg van. Beetje inspiratieloos.

avatar van repelstefan
Dat was na deze score toch wel een beetje en teleurstelling. Mensen die de Neil Young vergelijking maken ga je mond wassen. Of eigenlijk je vingers en je toetsenbord. Het enige waar het me aan moet denken is The Killers. Datzelfde zeikerige, wat hieronder ook al eens werd gezegd. Niet mijn ding dit