Frank Carter & The Rattlesnakes - End of Suffering (2019)

Label: International Death Cult

1. Why a Butterfly Can't Love a Spider (3:39)
  2. Tyrant Lizard King (2:40)

met Tom Morello

8. Supervillain (4:02)
  9. Latex Dreams (3:40)
  10. Kitty Sucker (3:44)
  11. Little Devil (3:14)
  12. End of Suffering (5:01)
avatar van ni slecht
fijne intro met moddervette bas en gejaagde gitaar, waarna het nummer helemaal los gaat. Crowbar is een fijne ontdekking!

edit: dat nummer gaat marcheren op de festivals deze zomer, en nog geen klein beetje.

avatar van Lennonlover
ni slecht schreef:

En het marcheerde al zonder Crowbar. Zijn passage op RW17 zal ik nooit vergeten. OP het podium een stuk vergif dat van zichzelf maar ook van zijn publiek houdt, druipend van de arrogantie maakt hij van muziek een vuistslag. Deze zomer op Pukkelpop ga ik zeker kijken.

avatar van WoNa
De titel las ik aanvankelijk als Endless Suffering, dat is nogal een verschil met End Of Suffering. Net nadat ik het verschil ontdekt had, klonk een aantal frases uit het eerste nummer in mijn oor "When I'm high, I'm in heaven, when I'm low, I'm in hell". Alsof mijn misverstand nog even onderstreept moest worden.

In de begeleidende bio bij End Of Suffering staat het zwart op wit: dit is het beste album van 2019. Dat is nogal een boude bewering. Kan ik daar in mee gaan?

FC&R leerde ik kennen met het eerste album, dat ik zeker verdienstelijk vond, veel energie, woede en levenslust verpakt in stevige punkrocksongs. Het tweede album is geheel langs me heen gegaan. Ik kan dus een stuk ontwikkeling gemist hebben, maar wat ik op dit nieuwe album hoorde, zeker in de eerste nummers, is dat de band zich inhoudt. Ruimte laat om accenten beter uit te laten komen. De primaire woede is omgezet in een dieper iets. Noem het volwassen worden of wat je wilt, feit is dat hier een andere band lijkt te staan. Dat zit ook in het feit dat keyboards een belangrijke rol zijn gaan spelen en deze rol ook overtuigend pakken.

Het is in het tweede deel van het album dat FC&R echt de diepte in gaan. Naarmate ik deze songs, die in sommige gevallen gewoon stevige ballads genoemd kunnen worden, vaker hoorde, overtuigde het album als geheel steeds meer. Voor hardcore fans zal het wellicht even slikken zijn, feit is dat de variatie wonderen doet voor de kwaliteit; in dit specifieke geval zeker.

Misschien is het meest treffende voorbeeld wel het slot, het titelnummer. Daar dacht ik echt, o, een ballad, bij het begin, maar naarmate het nummer zich naar een climax toewerkte, merkte ik dat zelfs het kinderstemmetje dat ingemixt is bijdroeg aan het effect. Gewoon een heel sterk nummer dus en bewust bewaard voor het einde.

Groei in de meest positieve zin van het woord dus. Of End Of Suffering a) echt binnen bereik ligt voor Frank Carter c.s., betwijfel ik gezien de donkerte van het album als geheel, b) de beste plaat van het jaar is? Dat laatste zal de rest van het jaar gaan bewijzen. Hij staat zeker op de shortlist voor mijn lijstje van een tot op heden niet heel sterk jaar.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van ni slecht
Angel Wings

avatar van Grecio
WoNaToch wel de moeite om het tweede album even op te zetten hoor. Zitten een stel pareltjes tussen.

Mijn eerste luisterbeurt klinkt het alsof ze op dezelfde voet door zijn gegaan als het vorige album. Wellicht, zoals hier eerder al gezegd, nog iets meer richting the balled-kant en minder richting de rock. Het blijft allemaal mooi, deze ga ik nog vaak draaien!

avatar van Stefan1979
Als ik dit hoor verlang ik ook weer terug naar de oude Arctic Monkeys.
Die waren ook ooit zo goed..

avatar van WoNa
Dat klinkt als een goed voornemen Grecio. Ga ik zeker doen.

Met elk nieuw album van FC&tR ga ik Gallows met hem nog meer missen helaas

avatar van Tom Traubert
Deze Frank Carter brak met zijn Rattlesnakes op de eerste dag van DTRH om 2 uur 's middags (!) de tent af. Wat een optreden was dat, waarbij vooral zijn nieuwere werk eruit sprong. Ik stond er met open mond naar te kijken en 2 weken later ben ik er nóg niet van bekomen. Mijn favoriete nummers op dit album zijn Tyrant Lizard King, Anxiety en Kitty Sucker.

avatar van Mr.Domestica
De eerste paar keer deed dit album me niet zo heel veel, maar intussen lijkt alles op zijn plaats te vallen. Vooral Angel Wings is echt top! Benieuwd of deze plaat live even sterk is als de rest.

avatar van paik
Wat een zeer fijne plaat is dit! Vaak maak het niet meer mee dat ik het tweede en derde album alleen maar beter vind worden. Wel helpt het mee , moet ik eerlijk zeggen , dat ik de band at DTRH gezien heb. Al een tijdje heb ik kaartje voor de Melkweg 29 oktober! Ik heb dit album sinds vandaag ook plaat zodat ik hem tot gruis kan draaien! Ik vind de waardering op musicmeter best laag. Waarom dan? Ik vind elk nummer op dit album goed. Maar eerdergenoemde tracks zijn idd uitschieters. Stiekum hoop ik dat dat hun grote uitbraak niet komt. Daar bedoel ik mee, dat ik hoop dat ze geen consessies gaan doen en geen pop rock band worden. De rauwe randjes moeten blijven bestaan, time will learn. Maar wie deze band/ album nog niet kent Check it out! Paik

avatar van paik
Sound schreef:
Met elk nieuw album van FC&tR ga ik Gallows met hem nog meer missen helaas

Hey dat wist ik helemaal niet.. thanx ik ga direct het werk van Gallows beluisteren en bestellen!

avatar van JVT
JVT
Wat een plaat! Gitaarmuziek zoals ik het graag hoor. En ook de rustige nummers zijn steengoed.
Ik hoop ze te zien in Antwerpen binnenkort, hoop dat ik wat vrienden mee krijg