The Drums - Brutalism (2019)

Label: ANTI-

1. Pretty Cloud (3:28)
  2. Body Chemistry (4:47)
  3. 626 Bedford Avenue (3:22)
  4. Brutalism (3:49)
  5. Loner (3:46)
  6. I Wanna Go Back (4:03)
  7. Kiss It Away (3:40)
  8. Nervous (4:04)
  9. Blip of Joy (3:55)
avatar van blur8
2 jaar geleden die zwaar tegenvallende worp. Nu dus weer nieuwe kansen.
Body Chemistry & 626 Bedford Avenue zijn vooruitgeschoven en laten makkelijke verteerbare pop horen.
Niet echt schokkend maar vooral 626 is prettig genoeg om de rest ook te checken.
De tijden van de frisse SurfPop lijken erg ver weg, maar Wie weet.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Vermoed een fout in de tracklist op NPR want op de plek van Nervous staat daar het nummer My Jasp

Op de Bandcamp pagina van The Drums wordt dit slecht met Alternative aangemerkt. Op zich klopt dat wel maar is wel erg algemeen. Opener Pretty Cloud neigt meer naar Indie Pop en Synthpop dan Indie Rock, dat is dan weer wel te horen op de single Body Chemistry. De stem van zanger Jonny Pierce klinkt soms wat als die van Sparks' Russell Mael op ouder werk van de band, zoals op Nervous.

avatar van blur8
Brutalism is het eerste solo album van Jonny Pierce, nadat maatje Jacob 2 jaar geleden the Drums achter zich liet. Als dat maar goed gaat nu er echt een ander geluid is, maar wel onder dezelfde bandnaam, die dus geen band meer is, maar een artistnaam is geworden.
Geen spoor meer van de surf invloeden, meer electric Drum&Bass met spaarzame breakbeats. Wat gelukkig wel is gebleven is de melancholische ondertoon, die maakt dat de eerste indruk super positief is.

Beste voorbeelden zijn Pretty Cloud en de titletrack: Brutalism.
Tracks die ik onmiddellijk weer wil horen, en dat gevoel was 2 albums lang erg ver weg. Dus respect voor Jonny die in zn eentje met hernieuwde energie het dode spoor van theDrums op de laatste albums verlaat en een persoonlijk getint album maakt, met weer aantrekkelijke frisse songs; minder luisterpop en meer dans.

( Dankjewel: E-Clect-Eddy voor de link hint)

avatar van E-Clect-Eddy
Loner is een lekker opstuwend Indie Rock nummer, en voorlopig favoriet (ondanks dat er in de fade-out een kinderkoor te horen is)

avatar van blur8
Dit gaat hard. track 1 t/m 6 valt onmiddelijk goed en ook het ogenschijnlijk mindere slot, zit zo lekker in elkaar dat ik geen enkele reserve heb. Sterreverhoging op komst.
Geschakelde tweeluik Loner / I Wanna Go Back, is heel goed. Opvallend: Zijn ook de songs met meeste sound vernieuwing. Slechts bedoeld als luistertip.