Tesla - Shock (2019)

Label: UMG

1. You Won't Take Me Alive (3:33)
  2. Taste Like (3:11)
  3. We Can Rule the World (4:14)
  4. Shock (3:36)
  5. Love Is a Fire (3:30)
  6. California Summer Song (2:57)
  7. Forever Loving You (3:42)
  8. The Mission (4:03)
  9. Tied to the Tracks (3:28)
  10. Afterlife (4:39)
  11. I Want Everything (3:24)
  12. Comfort Zone (3:48)
  13. Love Is a Fire [Alternate Mix] * (3:29)
  14. California Summer Song [Alternate Mix] * (2:58)
  15. Forever Loving You [Alternate Mix] * (3:41)
avatar van gigage
Vier van de vijf originele bandleden zijn sinds de reünie in 2000 nog steeds in Tesla te vinden. In de jaren tachtig wist de Californische band zich aan de populaire glam metal te onttrekken door een rauwer en southern feel mee te geven aan de muziek. De frontman Keith staat dan ook geregeld met een cowboy hoed on stage. De band was razend populair in de states (meer dan 10 miljoen albums verkocht). De eerste 3 albums en het geweldige 5 man acoustical jam kun je wat mij betreft blind aanschaffen mocht je van eerlijke Amerikaanse hard rock met twin gitaren houden.
Halverwege de jaren negentig viel voor heel Californië het doek en zo ook voor Tesla. In 2000 kwam er de reünie maar de daaropvolgende albums (inclusief twee cover / tribute platen) konden bij mij geen potten breken. Maar nu is er Shock! Een heerlijke afwisselende plaat met prima composities en energieke uitvoeringen. Phil Collen (Def Leppard ) zat achter de knoppen en dat doet hij heel goed. De plaat klinkt fris en gedetailleerd en ook wat Leppard trekjes ontbreken niet. Hebben we dit misschien allemaal al eens eerder gehoord? Vast wel, maar het album rockt en stuwt als in betere tijden. Het resulteert in een warm aanbevolen en een knal op de repeat knop.

avatar van jailhouserocker1
Wat een afschuwelijk slechte zanger vind ik dit toch, pffffffffff. Ik kom niet verder dan een nummer of 3 en dan ben ik er helemaal klaar mee. Volgens mij kunnen ze onderhand Hannon beter laten zingen, want dit kan echt niet meer.

avatar van Sir Spamalot
Ondertussen is de eerste video beschikbaar: Tesla - Shock - YouTube. Momenteel ben ik verre van onder de indruk van dit album van een doorgaans toffe groep. Dat komt door drie nummers (We Can Rule the World, Love Is a Fire, Forever Loving You) die kunnen dienen als openingsdans op een huwelijksfeest.

avatar van Zagato
Sir Spamalot schreef:

Ik dacht bij het drum intro even dat ik naar Africa van Toto zat te luisteren.

avatar van vielip
De nummers die ik tot nu toe heb gehoord waren best aardig. Je hoort het Def Leppard sausje er duidelijk in terug. Dat wel. Vind ik persoonlijk geen ramp. Maar kan me voorstellen dat fans van Tesla vinden dat ze hun eigen smoel een beetje verliezen op deze manier. Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken; ze doen eens iets anders. Want de laatste paar studio albums zijn nou ook niet echt 'je van het'. Vind ik. Wat dat betreft is dit nieuwe album wel een stap(je) vooruit.

avatar van permafrost
heerlijk man, dit. pure nostalgie toch ? dat sommigen niks kunnen met de zanger van deze band kan ik begrijpen maar ik smul er van. ik ontdekte Tesla ooit door het nummer rubberband van bust a nut en ik was verkocht. simpele muziek zonder opschmuck en een voor mij erg prettige zanger. ik vind dit echt weer een topalbum van de heren. ga zo door.

Theodorus
Dit is een niet zo goed gelukte Tesla schijf maar een goede Def Leppard plaat. Phil Collen Had hier met de vingers vanaf moeten blijven, jammer. Het Def Leppard glazuur spat er van af.

avatar van vielip
Ja klopt. En dat levert mijns inziens voor het eerst sinds Into the now een accceptabel Tesla album op.

avatar van LARRY 33
Ik wist niet dat Phil Collen een solo album wou uitbrengen... Hij heeft gelijk zijn maten van Tesla gebeld om een partijtje te komen meeblazen. Phil pende mee aan iedere song, deed aanvullend gitaar en vocaal werk en produceerde alles. Mogelijks maakte hij ook de salades voor de band in de studio maar dat is dan uncredited.
Geen paniek, Tesla kan voor mij niet veel verkeerd doen. Ik ben er mee opgegroeid en ook zij hadden midden jaren '90 te kampen met een backlash tegen hun muziek (de "grunge wars", weet u nog?). Gelukkig kwam de band (sterk) terug.
Positief is alvast dat Jeff Keith nog steeds even vitaal klinkt als pakweg 30 jaar terug maar de charme van Tesla lag altijd al in hun ongecompliceerde spontaniteit. Dit ontbreekt op dit album voor mij omwille van de zeer strakke productie. Er staan best leuke nummers op dit album (forever loving you, taste like, the mission,...) maar ik vraag mij af hoe dit had geklonken met een meer "down to earth" productie van de andere Tesla albums. Wat de albums van hun "comeback" betreft, vind ik zowel Into the now (2004) als Forever More (2008) toch nog een klasse beter dan dit album. Op naar de volgende worp zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd of Phil dan nog terugkomt als Tesla producer.