Roxy Music - Stranded (1973)

Label: Island

1. Street Life (3:29)
  2. Just Like You (3:36)
  3. Amazona (4:16)
  4. Psalm (8:04)
  5. Serenade (2:59)
  6. A Song for Europe (5:46)
  7. Mother of Pearl (6:52)
  8. Sunset (6:04)
avatar van musician
Ik waardeer je oproep maar ik denk dat voor de meeste mensen de 8 minuten Psalm erg zwaar op de maag ligt.

Ik draai het album al jaren zonder Psalm en kom dan nog wel aan 5*****. Maar een beetje valsspelen is het wel.

Aquila
Hoewel ik weinig aan het gemiddelde kan veranderen zijn dergelijke oproepen altijd wel goed om even het geheugen op te frissen. Tweemaal gedraaid. Is voor mij eigenlijk de favoriete RM studio plaat geweest. Mijn dip zit mij 'Mother of Pearl' dat ik een zeur nummer vind. De sterretje staan bij de eerste twee tracks, maar 3 en 6 ook top. Psalm vind ik wel fascinerend door zijn statisch en statig volgehouden eenvoud. Maar kan me ook voorstellen dat het voor velen een struikelblok vormt.

avatar van devel-hunt
Ik zat gisteren even op you tube te surfen toen ik een live uitvoering van A song for europe uit 2001 of zoiets tegen kwam. Dat nummer is zo godsalemachtig mooi dat het verplicht en in de wet zal moeten worden opgenomen om het nummer op iedere crematie of ter aarde bestelling te draaien

YouTube - ‪bryan ferry a song for europe‬‏

Vandaag maar eens aangeschaft . Remaster voor 6 Euro . Artwork hoes is natuurlijk helmaal geweldig . Stranded is ietsjes minder dan de 2 legendarische voorgangers , maar nog steeds van een hoog niveau . Minder transparant , maar dat komt ook door de toevoeging van Eddie Jobson . Eno was maar van de soundeffects ( met piepjes en andere functionele freaky geluidjes)
Jobson gooit er wat meer tapijt tegen aan . 'T geeft Stranded een bij vlagen meer symfonisch tintje . Maar wat mij betreft is deze plaat nog eigenwijs en origineel genoeg om te spreken van 1 van hun highlights .
Ik vind toch wel dat er een halfje bij kan .

avatar van 93.9
A song for Europe is een monument. Gelukkig nog niet zo bekend als bijvoorbeeld Halelujah van Leonard Cohen.

Song For Europe is zonder meer een favoriet , maar als totaal album begint deze ook steeds meer te bevallen. Ietsjes minder uitgesproken dan For Your Pleassure, maar zeer coherent als geheel.
Amazona en Psalm zijn eveneens schitterende werkjes.
Geen makkelijke plaat , maar als ie in je systeem zit .... Wow !

avatar van Madjack71
Een goed album dit Stranded en eentje die de tand des tijds prima heeft overleefd. De artwork van de hoes is kleurrijk en boeiend, alsook de muziek. Het laatste gedeelte vanaf A song for Europe vind ik zelf het sterkst.

avatar van aarrtentonny
Zeer goede plaat van Roxy Music. Stuk voor stuk zeer goede nummers. Uitschieters: Psalm, A song for Europe en Mother of pearl.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prima album van Roxy Music met als uitschieters het hierboven genoemde drietal aangevuld met opener Street Life.
Ik ben nu de boxset van Roxy aan het beluisteren in chronologische volgorde maar het oude werk heeft mij nog niet kunnen bewegen om mij richting platenzaak te begeven ( enkel For Your Pleasure heb ik zelf in huis ).
Dit album is wel wat toegankelijker dat het eerder verschenen werk wat waarschijnlijk te maken heeft met het ontbreken van Brian Eno.
Op naar Country Life.

avatar van joko16
Beste Roxy music album

joko16 schreef:
Beste Roxy music album

Ik zou SIREN en COUNTRY LIVE ook niet uitvlakken en wat te denken van hun debuut?

Uit die periode allemaal topalbums!

Absoluut allemaal toppers. For Your Pleassure is mijn favoriet, maar het zit in kwaliteit allemaal griezelig dicht bijelkaar.

I love the 70's !

avatar van Cor
Cor
'For Your Pleasure' is misschien net iets sterker, maar ook deze Roxy Music krijgt 4**** van mij. Mooie, coherente plaat, waarin de songs staan. Het lijkt er op dat Brian Ferry bij 'Amazona' goed geluisterd heeft naar Serge Gainsbourg ten tijde van 'L'histoire de Melodie Nelson'.
Ze konden het dus ook zonder Eno.

Cured
Vind deze plaat een pakje minder dan FYP. Beslist niet slecht, maar wat mij betreft niet zo enerverend als de voorganger. Ben ook niet zo weg van die Psalm, maar daar staat ASFE tegenover. Wel een album uit RM's beste periode.

avatar van Johnny Marr
Deze vind ik toch net iets minder dan z'n 2 opvolgers. Favorieten hier zijn het hypnotiserende 'Mother of Pearl' en de dromerige afsluiter 'Sunset'.

avatar van devel-hunt
De favoriete Roxy music plaat van Brian Eno

Ja, klopt. Sportief van Eno.

Heeft weer de nodige uurtjes gedraaid afgelopen week.
Is wel een album dat ik heel veel pak uit de RM collectie.
Naast Mother Of Pearl en Song For Europe zijn Amazona, Psalm( die opbouw.... magistraal ) maar ook de afsluiter Sunset steeds beter geworden.

avatar van musician
Sunset is van een dergelijke melancholieke schoonheid, dat kan je haast niet onberoerd laten.
Ik hou naast de melancholie overigens ook erg van de uptempo nummers van RM, de melodieën zijn meestal ook sterk.

Het zal de combinatie zijn die Stranded tot onweerstaanbaar album maken. Dat ik hier niet op 5***** zit, hoewel dat wellicht voor het overige werk zou moeten, komt nog altijd door Psalm.

avatar van brandos
voor mij het beste Roxy album om dezelfde reden waarom ik ook de derde van the Velvet underground het beste vind.
Het experiment en de schoonheid zijn hier het best in evenwicht. Er is hier geen moment dat mijn aandacht verslapt en dat had ik bij de 2 voorgangers niet. Ik wil niets afdoen aan de artistieke relevantie van het debuut en "For your pleasure", maar deze belandde toch wat vaker op mijn draaitafel. Ik ben iedere keer weer sprakeloos van de constante hoge spanningsboog van dit album.

Qua nivo zitten de 1e vier albums redelijk dicht bijelkaar in de buurt.
Hier is Eno er echter niet meer bij en zonder hem te kort te doen ( Eno is een geweldenaar) is zijn vervanger Eddie Jobson een geschoolde muzikant.
Briljant op toetsen en electrische viool.
Daarmee is de sound wel wat toegankelijker en wat dynamischer geworden, zonder dat Roxy Music haar eigenzinnigheid verloren heeft......dat is hier nog totaal niet aan de orde.

Het is moeilijk om echt de beste plaat aan te wijzen.
Over het algemeen wordt For Your Pleasure wel het best gewaardeerd. Dat is zo'n eenheid en heeft een vaak vervreemde maar briljante sfeer.
Absoluut mijn favo.
Maar Stranded schat ik zo zachtjes aan als de nr.2 favoriet......wel op de hielen gezeten door het debuut trouwens.
Country Life is ook nog sterk en Siren doet er niet veel voor onder. Ze zijn echter wat minder verrassend dan de albums er voor.
Manifesto is van een andere orde, maar vind ik toch wat onderschat.
Flesh & Blood is met recht de zwakke broeder. Tamme plaat, met covers waarvan je dacht dat Ferry dat alleen op zijn soloplaten zou zetten.
Avalon mag er dan weer zijn. Het is dan al lang geen experimentele art-pop/rock meer, meer een soort sferische pop met dansbare elementen.

Toch jammer dat het nooit meer een vervolg heeft gekregen.
De heren hebben het ( + Eno) nog geprobeerd, maar het werkte niet meer.
Inmiddels is Roxy Music nu echt verleden tijd.

Mooi stuk bikkel 2

Dank Neal.

avatar van Ray P Leak
Beste album van Roxy,

Waarom? Omdat hier Streetlife, Just Like You, Amazone, Psalm, Serenade, a Song for Europe, Mother of Pearl en Sunset opstaan.

avatar van teus
Ray P Leak schreef:
Beste album van Roxy,

Dat is nog eens een krachtige omschrijving van jou 5*
Ik ben er nog steeds niet uit ,welke van de eerste 3 Roxy,s ik de beste vind,het schommelt nog al es bij mij,nu is het weer het debuutalbum uit '72, maar deze is ook van hoog gehalte,los van de muziek ,de mooiste Art sleeve weet ik wel ,die is van For Your Pleasure
Een minder moeilijke keuze is de mooiste uit het latere werk van Roxy Music,...Avalon ,weliswaar niet te vergelijken met het eerdere werk,uit die periode staat deze als hoogste aangeschreven bij mij

avatar van brandos
musicianzegt

Ik snap dat wel, want ik had dat ook een hele tijd. Het is ook een nummer met een minder voor de hand liggende(/snel aansprekende) melodie, die zich sterk repeterend maar in intensiteit toenemend ontwikkelt. In die zin is het wel een echte 'gospel'. Op een gegeven moment viel ook bij dit nummer bij mij het kwartje.

avatar van captain scarlet
Bijna zo briljant als hun eerste 2 albums. De melancholie druipt er vanaf. A Song for Europe is van een ongeëvenaarde trieste schoonheid.

En Psalm.....wat een fantastisch uitgebouwd stuk is dat.
Misschien ook wel mijn favoriete drumpartij in dat nummer, al is Steve Gadd in Fifty Ways To Leave Your Lover van Paul Simon, dat ook.
Paul Thompson, wat een held!

Door de aanschaf van de boxset 'the studio albums' luister ik alle lp's in volgorde af van Roxy Music.
Roxy Music klinkt op Stranded na het vertrek van Eno iets minder experimenteel. Hoewel? Psalm is wel een vreemd experiment. Ik hou van gospel, maar Bryan Ferry en band slagen niet om het goed neer te zetten in dit ook te lange nummer. Maar verder is het vooral genieten van de Roxy glam- artrock. Vooral van de opener Street Life, een klassieker, het fascinerende fraaie A Song For Europe,het geniale Mother of Pearl en de erg mooie afsluiter Sunset. Een fraai vervolg dus op For Your Pleasure, allebei uit 1 jaar (!): 1973. En wat een geniale hoes trouwens!