Roxy Music - Stranded (1973)

Label: Island

1. Street Life (3:29)
  2. Just Like You (3:36)
  3. Amazona (4:16)
  4. Psalm (8:04)
  5. Serenade (2:59)
  6. A Song for Europe (5:46)
  7. Mother of Pearl (6:52)
  8. Sunset (6:04)
Foei foei foei, hier staat niks over het prachtalbum Stranded!!!! Ik voel me verplicht het dus zelf te doen. Er zijn zo van die bands die boven de anderen uitsteken en daar hoort Roxy Music zeker bij. Dit album is niet beter dan hun andere, maar het bevat hun allerbeste song: A song for Europe. Mensen, dat nummer is zo puur en intriest, telkens weer krijg ik kippenvel bij het beluisteren. Ferry' s gebrekkige Frans inclusief. Dit nummer alleen maakt ze onsterfelijk, maar ze hebben veel pareltjes. Ontdek ze maar, je zal versteld staan.

Volledig eens met dream555. Het album bevat met het energieke Street Life, het innemende Mother of Pearl of het ritmische Amazona nog wel goede nummers. Maar Song for Europe slaat alles. Ik heb het nummer wel zeker 1000 keer beluisterd en steeds opnieuw krijg ik kippenvel. Het hilarische Frans van Brian Ferry past perfect in het bombastische einde. Of hoe kitsch betoverend mooi kan zijn.

avatar van gemaster
Toch een tikkeltje minder dan het debuut. Waar de voorganger nog prettig gedateerd klinkt, is het hier allemaal wat minder plezierig. Het grijpt me niet helemaal.

EVANSHEWSON
Street Life, Amazona en A Song for Europe kunnen voor mij de plaat de hoogte in houden, de rest vind ik toch iets middelmatiger.

Het is hard voor een fan, om ziets toe te moeten geven.

Maar de hoes is wederom een waar kunstwerkje.

Wààr bleven ze die prachtige vrouwen toch vandaan halen ?

Ik kom die hier in de kroeg nooit tegen, zulle !

3.5 sterren dan maar *** 1/2

avatar van Deranged
Geweldig album vind ik dit. Voor mij absoluut het beste wat ze ooit uitgebracht hebben.

Harald
Niet hun beste -dit zijn "Roxy Music" (1972) en "For Your Pleasure" (1973)- maar toch een heel goede plaat.

beaster1256

dit vind ik persoonlijk de beste roxy , geniale muziek

al is de eerste en for your pleasure ook geniaal

maar country life vond ik een stuk zwakker

siren kon er nog mee door , maar daarna werd het flauwe kost

En dat bedoel ik, op "Roxy Music" (1972) en "For Your Pleasure" (1973)- heb je geen flauwe kost. Dit soort muziek had ik voor 1972 nooiet erder gehoort. En zonder Brian Eno was het een andere band. Wel een goede.

avatar van devel-hunt
A song for europe, Mother of pearl, street life, Amazona, Serenade, Psalm, sunset, just like you..............en dan over een mindere plaat spreken, wat een onzin. Tuurlijk hun eerste twee platen waren opzienbarender en experimeneler, maar Stranded is hun eerste plaat die gemakkelijk hoorbaar is en tegelijkertijd misterie in zich draagt, hele bijzondere plaat en samen met Viva mijn favorite Roxy plaat!!

avatar van LucM
Dit album gaf misschien niet zo'n geweldige indruk als het debuut, maar ik vind het uitstekend. Iets minder experimenteel vanwege het opstappen van Brian Eno, maar het album staat op een constant hoog peil en dat gaat eigenlijk ook op voor het hele oeuvre van Roxy Music.
"Street Life" en "A Song for Europe" zijn wereldsongs.

avatar van musician
Alweer eens met LucM.

Ik ga nu wel schrijven, dat er een aantal songs zijn, die Roxy music niet had moeten publiceren of sterk had moeten veranderen.

Ik wordt heel erg treurig van Psalm en aangezien het langer dan 8 minuten duurt, drukt dat de prestaties van de verder prima plaat. behoorlijk. Ook Streetlife is niet helemaal op en top.

Maar ten slotte herbergt Stranded het beste nummer dat Roxy music ooit heeft geschreven, A song for Europe (zes sterren, ook al kan dat niet).

cambal
Kan het nog mooier of beter, Roxy Music heeft het gewoon.

avatar van bikkel2
Wederom sterk album van Roxy Music.
Eens maar weer laat de band horen hoe waardevol zij zijn geweest voor de jaren 70.
De energie spat de boxen uit en ook hier zijn de songs over het algemeen sterk en met de nodige flair en eigenzinnigheid gemaakt.
De opener Streetlife hakt er gelijk al lekker in. Psalm is wellicht te lang , maar Mother Of Pearl en Song For Europe zijn regelrechte ''Roxy '' klassiekers. Nummers met impact en eeuwigheidswaarde.
Stranded is minder verrassend dan de eerste 2 albums , maar behoort zeker tot hun sterkste werk.
Vanaf dan gaat de groep zich steeds saver profileren.

Graveyardscene
Eno's vertrek was een zware aderlating voor Roxy Music en dat is duidelijk te horen op deze plaat. Voortaan geen gepiep en gebliep meer... De sax van Andy Mackay is hierop ook wat naar de achtergrond verdrongen, met als enige uitzondering het magistrale A Song for Europe.

Meer in het gehoor klinkend zijn dan ook de vele pianostukken van zowel Eno-substituut, Eddie Jobson ( die hier en daar ook met de elektrische viool van zich laat horen) en een Phil Manzanera in topvorm, denk maar aan de leuke songs Street Life, Amazona en Mother of Pearl.

De andere nummers komen over als inspiratieloze opvullingen, wie wil weten hoe Roxy geklonken zou hebben als Eno gebleven was en meer zeggingschap in de groep gekregen zou hebben, raad ik zijn debuutalbum Here Come the Warm Jets aan, alsook het onbuigzame Taking Tiger Mountain!

Graveyardscene
Ik moet gedeeltelijk terugkomen op mijn eerder geposte mening. Dit album had blijkbaar meerdere luisterbeurten nodig om tot mij door te dringen... Al blijf ik Psalm een ongelooflijk saai nummer vinden...

avatar van MartinoBasso
Fijn dat je tot inkeer bent gekomen!
Maar inderdaad, Psalm is wel erg langdradig.

avatar van devel-hunt
Terwijl ik juist Psalm geweldig vind, dat langdradige geeft de plaat bijna een soort van mantra gevoel mee.

Lost Highway
In het programma 'Classics' op de Belgische Radio 1 ( zeg maar het meest interessante radioprogramma in de Benelux op dit ogenblik ) hoorde ik voor de eerste keer 'A Song For Europe'. Zelden zo onder de indruk geweest van een nummer. Een behoorlijke aardschok voor wie Roxy enkel kent van zijn singles en Avalon. Dit laatste album was -op More Then This na- een fikse teleurstelling. Ik lees hierboven dat Song For Europe op dit album er met kop en schouders bovenuit steekt, dus ik denk dat ik van de early Roxy met For Your Pleasure ga beginnen.

avatar van MartinoBasso
Excellent choice, die gaat je zeker bevallen. Het debuut zou je ook wel kunnen aanstaan maar is nog niet zo goed uitgewerkt als For Your Pleasure.

avatar van Mjuman
Lost Highway schreef:

Ook het debuut zal je smaken - kies dan wel de versie mét Virginia Plain erbij en hou er rekening mee dat dit de eerste vingeroefeningen van Grandmaster Eno zijn. Het is inderdaad iets ruwer, maar als filmliefhebber zal je zeker 2HB kunnen waarderen ("Here's looking at you kid!" - welke fim, welke male en female lead??).

avatar van Brecht
Wederom een puike plaat van Roxy Music. Ook zonder Eno redden ze zich meer dan behoorlijk.
A Song for Europe vind ik het hoogtepunt. Het doet me aan casino's en kuuroorden denken, oorden van vergane glorie.
Psalm vind ik dan weer te langdradig.
De rest gaat van aardig (Sunset) tot onmisbaar (Street Life). Toch is er ook nog wat experiment: het tweede deel van Amazona bijvoorbeeld. Desalniettemin hou ik ook van "brave" nummers zoals Just Like You en Serenade

P.S.: Probeer ook Hula Kula eens, B-side van Street Life. Het klinkt precies zoals de titel doet vermoeden.

avatar van devel-hunt
Psalm is schitterend, theatraal, melancholiek en wierdo in één, en het gaat maar door terwijl Ferry tijdens zijn Psalm steeds iets bezetener gaat klinken, meesterlijk!!

avatar van ranboy
Psalm is het mooiste nummer op Stranded. Van ingetogen tot uitgelaten. En heerlijk om mee te galmen!

avatar van musician
Leuk dat Psalm zoveel discussie oproept, maar ik vind er werkelijk geen doorkomen aan.

En dat komt omdat het nummer de prachtige vaart van Stranded er volledig (en langdurig) uit haalt.

Had Psalm op Flesh and blood gestaan, hadden we er misschien weer anders tegen aan gekeken. Misschien wel als vlag op een modderschuit.

In ieder geval, ik heb zelf een nieuwe Stranded cd ingebrand, waarop ik Psalm heb vervangen door Both ends burning van Siren, dat houdt de vaart er tenminste in.

[quote]gamer schreef:
Ik hoor hier veel negatieve geluiden over het nummer 'Psalm'. Die live-versie van Psalm op youtube is echt meesterlijk en veel beter dan de albumversie. Het begin ingetogen, zeer mooie tekst, bij ongeveer 4 en een halve minuut hoor je Ferry 'A mountain so high op een sublieme wijze, daarna komt er een wending in het nummer met het prachtige mondharmonicastukje, en dan nog 3 minuten prachtige muziek.
Wat fantastisch is deze song!

Father McKenzie
Sunset (drie stemmen tot nu) vind ik het beste. Maar dat komt puur omdat ik de platen uit die beginperiode.... tja, te kakafonisch vind, ik hou dan meer van wat sommigen hun geliktere periode noemen, ik noem het respectvoller, hun "echte liedjes" periode, want wat de band op die eerste paar platen uitvreet, voor mij zijn het eerder oefensessies, de wat zachtere songs en die met de meeste melodie erin, zijn voor mij de sterkere songs, ik moet het van goed gestructureerde songs hebben, ik vind het Capatain Beefheart gehalte hier veels te groot, mijn gehoor kan dat niet aan.
Deze is al beter dan de 2 vorige, maar het zal nooit geheel mijn cup of tea worden.
Het wachten was voor mij op de meer gestructureerde muziek van de band.

avatar van devel-hunt
Father toch, heb je de schoonheid van 'a song for Europe' wel ervaren, dan is de term 'oefensessie' wel erg kort door de bocht. Feitelijk geldt hetzelfde voor Mother of pearl, Roxy onovertroffen en op zijn best.

Hoewel ik de 'gladde' periode als all time Roxy/Ferry fan erg goed kan handelen is het niveau van een plaat als 'Stranded' echt nooit meer gehaald.

Father McKenzie
It's all perception, my dearest devel-hunt

Boets11
Ik vind het gemiddelde aantal sterren wel erg laag worden voor zo'n pracht album. Kom op mensen ff omhoog met die sterren!!!!!