Cosmograf - Mind Over Depth (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. A Million Choices (11:49)
  2. Godspeed (9:05)
  3. The Smoke and the Flame (6:48)
  4. Sharks (8:17)
  5. Goodbye to All Illusions (9:30)
avatar van Alicia
Jules Verne? Jaws? Men Of Honor?
Ik kijk nu al uit naar de nieuwe avonturen van Robin Armstrong!

avatar van Alicia
Nee... waarschijnlijk niets van dit alles en breekt Robin dit keer met een traditie. Mind Over Depth en dit integenstelling tot enkele van z'n voorgangers, lijkt geen echt conceptalbum met een specifiek thema te gaan worden. Maar ook muzikaal gooit Armstrong het over een andere boeg met invloeden uit de progressieve metal, elektronische muziek en heavy metal. Avontuurlijker dan dit kan toch bijna niet. Of wel?

Bassist Colin Edwin (Capacitor) en drummer Kyle Fenton (The Hay-Man Dreams) zijn ook weer van de partij!

Alicia schreef:

Progressive metal en heavy metal, ik waag het erop. Lp is besteld. Als het zonder concept maar niet zo'n allegaartje wordt als de laatste van SW.

Hoedijk
The Smoke and the Flame is vandaag officieel uitgebracht. Wat een nummer! Dat belooft wat voor 12 april.

avatar van Alicia
Zit de video net te bekijken! ?

Cosmograf - The Smoke And The Flame

Hoedijk
Eerste (lovende) recensie op theprogmind.com.

avatar van Alicia
Hey ja... soms duurt een midweek al veel te lang. Na het lezen van deze recensie ben ik natuurlijk al helemaal super benieuwd!?

avatar van Leptop
Ik denk dat deze ook op mijn lijstje komt...

Hoedijk
Besteld op vinyl. Het is de vraag of dit album streaming (Spotify e.d.) beschikbaar komt. Robin is hier de laatste tijd niet zo positief over.

avatar van Alicia
Via Bandcamp ook als digitaal album te koop en te streamen. ?

Hoedijk
Eerste luisterbeurt: het eerste nummers A Million Choices en Godspeed (met Colin Edwin op bas) hebben een sterk Porcupine Tree gehalte. En daarmee bedoel ik vooral de latere stevigere PT sound. En voor Robin is dit dan ook z'n meest heavy plaat tot nu toe. Z'n stem heeft niet het bereik van een goede metalzanger. Maar het album is goed gemixt en vooral in de rustigere stukken komt Robin's stem goed tot z'n recht. In The Smoke and the Flame en Sharks blijven de metal invloeden aanwezig, maar beide nummers klinken wat ruimtelijker/filmischer. Goodbye to all illusions heeft dan weer bombastische elementen, waarbij ik soms moet denken aan Muse en Ayreon, maar ook een prachtig sereen einde. Ik geef het album nog enkele luisterbeurt en, al ben ik nu al enthousiast.

Hoedijk
Nog een opmerking over de vinyl: de oplage is beperkt tot 300 stuks. Via de website van Robin is ook een album t-shirt te bestellen.

avatar van Alicia
Robin zingt op de toppen van zijn kunnen of is het ‘nét eroverheen’ en solliciteert hij met zijn Mind over Depth om deze reden alleen al naar de titel 'de ruigste Cosmograf ooit'. Alhoewel, The Unreasonable Silence klinkt bij vlagen net zo stevig, maar dit album uit 2016 is een stuk afwisselender, melodieuzer en heel belangrijk: er wordt beter gezongen. Met andere woorden, ik waag te betwijfelen of multi-instrumentalist Armstrong en ‘heavy metal' (invloeden) qua karakters wel echt goed bij elkaar passen.

Is de muziek dan nu niet zo overrompelend als bij Capacitor, When Age Has Done Its Duty of The Hay-man Dreams destijds? De hooggespannen verwachtingen worden inderdaad - ondanks de fraaie productie - niet helemaal ingelost en dat heeft vooral te maken met de prachtige composities uit het verleden en niet zozeer met een muzikaal woester klinkende Cosmograf. Daar kan ik nog wel tegen. Nu klinkt het vooral ‘erg vermoeiend’.

Om nu te zeggen dat hij de plank heeft misgeslagen is weer wat overdreven, maar Mind Over Depth gaat niet mijn favoriete Cosmograf worden.

Hoe dan ook, ik neem mijn petje toch nog altijd af voor Robin! Enne... de hi-res klinkt verder heel erg goed!?

Hoedijk
Na enkele luisterbeurten kan ik niet anders concluderen dat dit een topplaat is. Robin bewandelt nieuwe paden door z'n heavy sound en een ander thema (geen science fiction of ghost stories, maar dit is een meer persoonlijk album). Z'n bereik is beperkt, maar dat compenseert hij net als collega Steven Wilson door z'n sterke composities. Ik hoor er wat van de latere Porcupine Tree, Muse, stoner e.d. in, maar het blijft vooral een Cosmograf album. En laten we het album niet in hokjes stoppen, want daar houdt Robin Armstrong niet van.

avatar van pos
pos
Wat een stevige richting zijn ze hier ingeslagen zeg. Pure metal zo nu en dan. En daar hou ik best van. Ik moet er wel een paar keer naar luisteren nog maar zo'n nummer als Sharks doet me aan, ik meen, de band Tad Morose denken. Wie had dat ooit kunnen denken bij een Cosmograf plaat. Mooi plaatje straks voor het lange zonnige paasweekend.

avatar van Leptop
Lekkere plaat. Muzikaal dik in orde. Het stemgeluid is even wennen. Vraagt daarom nog de nodige luisterbeurten.

avatar van namsaap
Naar aanleiding van de lovende berichten hier heb ik het album beluisterd. Dit zou ik een heel goed album kunnen vinden, maar ik knap af op de zang. Die is af en toe ronduit vals. In de hoge passages hoor je dat hij tegen de noten aan zingt maar ze net niet kan halen. Het doet de muziek geen recht toe, want instrumentaal klinkt dit album veelbelovend.

avatar van Alicia
Ik twijfel soms of ik er een halfje vanaf haal of toch niet. Ik vind Armstrong niet echt vals zingen, maar ik vind wel dat een octaaf lager beter bij Robin's stem past. Het kost hem veel moeite om de hoge noten te halen en dat hoor je goed. Voor het overige is dit een prima plaat, ook al draai ik 'm niet zo vaak.