Myrath - Shehili (2019)

Tunesiƫ
Label: earMUSIC

1. Asl (1:09)
  2. Born to Survive (3:34)
  3. You've Lost Yourself (4:52)
  4. Dance (3:47)
  5. Wicked Dice (4:11)
  6. Monster in My Closet (4:49)
  7. Lili Twil (3:46)
  8. No Holding Back (4:42)
  9. Stardust (4:01)
  10. Mersal (3:43)
  11. Darkness Arise (4:32)
  12. Shehili (4:20)
  13. Monster in My Closet [Japanese Version] * (4:49)
Klinkt niet verkeerd, al zie ik wel overal andere tijden staan van de nummers als wat ik in werkelijkheid hoor bij het beluisteren van het album op http://listentomusicfreeoninternet.com/album/58111/myrath/shehili..
Dus òf ze hebben verkeerde info doorgestuurd vanuit de band, òf wat ik hier hoor is wat anders...???
Maar het is best goeie metal, met veel melodie, gebruik van wat minder voor de hand liggende (cultureel verantwoorde??) instrumenten en mooi stuwende passages en strakke riffs; veel richting progressieve metal en dat had ik eerlijk gezegd niet direct verwacht. Ik vind alleen het o-zo-bekende "toetsen-orkestje" tussendoor ergerlijk...

avatar van Ayreonfreak
Ik moet zeggen dat ik nog niet heel enthousiast raak van Born to Survive. Copycat Rage Against the Machine. Maar die be(ver)oordeling is op basis van één nummer. Het vorige album vond ik wel heel fijn.

avatar van gigage
Metal met Tunesische folkloristische melodieën . Prog power folk metal krijg je dan of zoiets. Werkt dat? Ja, als een dolle. Het is catchy maar niet cheesy. Het is afwisselend maar niet te ingewikkeld en het is eens wat anders dan een Noordse fluit.
De zanger lijkt een beetje op Ray Adler (fates warning) qua zangstijl. En doordat het refrein niet continu herhaald wordt heeft het zelfs iets progressiefs ook (monster in my closet)
Het saharazand wordt vervolgens door de gitaarsoloos fijn afgeschud. Leuk vrolijk album.

avatar van Metalwou
De mix van (zoete) metal en Oosterse klanken gaan er bij telkens goed in. Naast Orphaned Land vind ik de muziek van Myrath eveneens geweldig.
Shehili is een waardige opvolger op Legacy.

avatar van dix
dix
Artwork lijkt wat op een parfumflesje.

avatar van Kronos
Prima album. Al doet de mix van lokale ingrediënten in een bestaande muziekstijl soms wat eurovisiesongfestivalachtig aan. Toch wel behoorlijk cheesy vaak. Maar de nummers zijn gewoon goed en erg vakkundig. Productie is ook dik in orde.

avatar van ProGNerD
Lekker album, beetje Dream Theater met een Oosters tintje...

avatar van james_cameron
De scherpe randjes zijn er duidelijk afgevijld en met progressieve metal heeft dit weinig meer te maken, maar aangenaam is de muziek van deze band uit Tunesië nog wel. Het klinkt allemaal mooi verzorgd en aanstekelijk, met een fraaie balans tussen alle instrumenten. De zanger wordt ook steeds beter. Veel zoeter en vrolijker moet het echter niet worden, want vooral in de refreintjes neigt dit alarmerend vaak naar songfestival-metal, mede door de dik aangezette bombast. Volgende keer dus graag weer wat steviger en vooral ruiger.

avatar van The_CrY
Wel aardig albumpje. Weinig verrassends, gewoon Oosters-getinte symfonische metal. Zo klonken ze volgens mij de afgelopen paar platen ook al, en de verrassing is er nu wel vanaf.