Aldous Harding - Designer (2019)

Nieuw-Zeeland
Folk
Label: 4AD

1. Fixture Picture (4:07)
  2. Designer (4:16)
  3. Zoo Eyes (5:17)
  4. Treasure (4:11)
  5. The Barrel (4:59)
  6. Damn (6:27)
  7. Weight of the Planets (4:43)
  8. Heaven Is Empty (3:19)
  9. Pilot (3:13)
avatar van philtuper
Edit: Ik heb Alexander Wolfe opgezet en na 5 nummers weer afgezet. Hier kan ik dus weinig mee. En ondanks die openingszin vind ik het muzikaal saaier en voorspelbaarder dan dit album van Aldous. Ook zijn zang vermoeit me al vrij snel. Doet me denken aan de zanger van Elbow en dat trek ik ook al niet.
Zo zie je maar weer dat alles onderhevig is aan je eigen ontwikkelde smaak. Ieder zijn ding.

avatar van E-Clect-Eddy
Aldous' manier van zingen op Heaven Is Empty doet sterk denken aan Lhasa de Sela

avatar van koosknook
E-Clect-Eddy schreef:

Nice, ik hoor het ook. Kende haar nog niet, thx anyway,

Salamander
Als groot fan van Harding’s vorige album Party keek ik al enige tijd reikhalzend uit naar haar nieuwe project. Met momenten werden mijn verwachtingen ingelost, zoals bij de nummers Treasure en vooral Heaven Is Empty. Nummers als Fixture Picture en Zoo Eyes doen me dan weer helemaal niets. Aldous blijft iemand om in de gaten te houden. Dit album ga ik niet vaak meer integraal draaien, maar voor bepaalde nummers zal ik blijven terugkeren.

avatar van Cor
Cor
Prachtige plaat. De instrumentatie is soms sober en kaal, maar dat geeft ruimte aan de licht geheimzinnige stem van Aldous Harding. De muzikale omlijsting is echter ook subtiel en precies, inventief en gevoelig. Hier en daar is er de sfeer van de Franse fluistermeisjespop, waarbij melancholie en zeggingskracht heel fijn hand in hand gaan. Harding schitterde vorig jaar al naast Marlon Williams op z'n kleine meesterwerk 'Make Way For Love', maar behaalt voorlopig het hoogtepunt in haar solocarrière na twee ook al mooie eerdere platen. Er komt veel moois uit Nieuw-Zeeland tegenwoordig. Finn Andrews, de eerder genoemde Marlon Williams en nu ook al weer Aldous Harding. Mooiste plaat van 2019 so far.