Shining - V: Halmstad (2007)

Zweden
Label: Osmose

1. Yttligare Ett Steg Närmare Total Jävla Utfrysning (6:23)
  2. Längtar Bort Från Mitt Hjärta (8:29)
  3. Låt Oss Ta Allt Från Varandra (6:05)
  4. Besvikelsens Dystra Monotoni (10:06)
  5. Åttiosextusenfyrahundra (2:43)
  6. Neka Morgondagen (8:50)
avatar van Nakur
Niet te vergelijken met de jazz/rock/avantgarde band.
Ik hou maar mondjesmaat van Black Metal, en heb al helemaal niets met suicidal black metal á la Forgotten Tomb. Ik heb deze cd gekocht nadat ik hem de hele 42 minuten in de winkel heb geluisterd en dat is een unnicum. Want kwalitatief steekt het zéér goed in elkaar. Uitstekende productie (geen stofzuiger te bekennen), piano's, violen, cowbells (!), maar ook een roggelzang. Plaatjes van automutilatie in het boekje. Ik walg daarvan. Maar dit is de eerste blackmetal georienteerde plaat die ik op waarde kan schatten sinds Ashes Against the Grain van Agalloch.

De hype is zeker terecht. Ik geef nog geen score maar schat dat het ergens rond de 4* gaat komen

avatar van nepuufd
Vind hem na de 1ste luisterbeurt iets minder dan deel IV maar die vond ik wel super! Er is nog meer ander instrumentarium buiten de klassieke metalinstrumenten toegevoegd en in elk nummer zit nu een 'softe' break. Muzikaal vind ik de heer Kvasvorth (of zoiets) toch wel vrij geniaal. En dat zelfmoordgedoe errond, ik ben er geen fan van, maar het is tenminste gemeend en eigenlijk meer 'evil' dan al die duivelaanbidders in de black metal scene. Heb Shining eens live gezien in de Baroeg en het optreden duurde welgeteld een half nummer waarna de muzikanten met elkaar in de clinch gingen op het podium. En het was geen cinema want zonder tussenkomst van het publiek waren er doden gevallen. Toegegeven, dat maakt de muziek toch intenser en gemeender.

Ze blijken nooit teleur te stellen... : /

avatar van andnino
Zojuist weer eens geluisterd...

BRIL-JANT... geen andere woorden voor

Onbegrijpelijk bericht verwijderd.

avatar van Bestiun
Ik ben dit een tijd geleden puur op de gok gaan beluisteren en ben toen zeer zeker positief verrast. Gave plaat dit. Veel afwisseling en emotie. Die softe breaks passen prima binnen de muziek, het is niet storend en draagt goed bij aan de sfeer van het album.

Kortom: BRIL-JANT

avatar van andnino
Oneindig fascinerend, hoe zo'n stelletje geesteszieken, die (aan de liveshows te merken) elkaar voor ze het weer door hebben elkaar weer in de haren (en meer) vliegen, zo'n portie fabuleuze muziek kunnen creeëren. Ik weet niet eens of Shining nog wel echt voor black metal staat. Er word zoveel geëxpirimenteerd met rustpassages dat het bijna prog lijkt. De productie is bovendien niet gruizig, guur of koud, maar meer gelikt en klinisch. Past wel goed bij de cover. Qua melodieën en teksten is het overigens nog wel depressie van begin tot eind wat de klok slaat. Vooral de hoorspel-achtige elementen zijn indrukwekkend. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Leviathan is dit prima van begin tot eind uit te zitten, mede door de korte speelduur. Echter nog steeds de term Suicidal black metal waardig? Absoluut.

avatar van Tha)Sven
Wow, ik had niet verwacht dat Shining zo goed beoordeeld zou worden. Ik ken de band alleen maar omdat ik Shining (die jazz band) geweldig vind. Het progressieve en experimentele spreekt me wel aan, hoewel de automutilatie etc mij wel erg tegenstaat.
Is dit album een goede instapper ?

Tha)Sven schreef:
Is dit album een goede instapper ?

Ik ken het overige werk van de bandniet, dus kan je op dat gebied niet adviseren. Je kunt het eens proberen, het is op zijn minst uiterst fascinerend. Ik heb ook niet zoveel met die automutilatie maar het boeit me wel ontzettend.

avatar van henk_loos
Wat een belachelijk goeie plaat is dit toch.. Met IV het beste wat Shining tot nu toe heeft uitgebracht.. 5*

Nu wachten op VI:Klagopsalmer! Op hun myspace staan 2/3 nieuwe nummers te beluisteren. Had ze live al gehoord (Baroeg) en heb weer het idee dat de nieuwe plaat ook weer hoog op mn lijst komt te staan!

avatar van mayhemblik
Ik heb net Through years of oppression gekocht (staat niet op mm) en ik moet zeggen dat hier een paar juweeltjes op staan, ik hoor er af en toe zelfs wat Burzum in.
Alleen de hoes is al het kopen waard, wat een smerigheid zeg.
Kids and teenagers do us a favor and kill yourselfs, en dat zonder het achteruit draaien van je lp, humor of ziek?
Ik hou het op zieke humor.

Je kunt hem ook toevoegen

is niet moeilijk

Je kunt hem ook toevoegen

is niet moeilijk

Niet moeilijk??
Dan ken je mij nog niet, maar zou je het me kunnen proberen uit te leggen?
Bvd.

avatar van mayhemblik
Ik heb deze plaat net achteruit gedraaid en wat schertse mijn verbazing?
Ze zeggen dan allemaal hele lieve dingen.

mayhemblik schreef:
Ik heb deze plaat net achteruit gedraaid en wat schertse mijn verbazing?
Ze zeggen dan allemaal hele lieve dingen.

Lol

iets van

"Wie in de zoon van God gelooft heeft eeuwig leven" ofzo?

bennerd

Lol

iets van

"Wie in de zoon van God gelooft heeft eeuwig leven" ofzo?

"Scheermesjes kunnen pijn doen."

bennerd
andnino schreef:
Zojuist weer eens geluisterd...

BRIL-JANT... geen andere woorden voor

Dat dekt de lading redelijk ja. Zit nu aan de tweede luisterbeurt, en het maakt een énorm goede indruk.

lambf
Kan iemand mij uitleggen wat hier nu zo briljant aan is ?

avatar van andnino
Briljant gaat me hier (bij nader inzien) iets te ver, maar vind t wel goed. Dat zijn: de sfeer, de stem, en composities als Neka Morgondagen (waarvan dus meerdere over de rest van het album).

avatar van Edwynn
V: Halmstadt is een ontzettend veelzijdig album. Blackmetal, over het algmeen in een laag, comfortabel bangtempo gespeeld. Heel veel sfeer, door middel van samples, akoestische intermezzo's en wonderschoon melodieus gitaarwerk. Het hysterische vocale werk van Kvarvoth is behoorlijk dissonant in het verder goed verzorgde muzikale decor. Dat benadrukt het geschifte suïcidale karakter dat de plaat uitademt nog eens extra.

avatar van AOVV
Gisteren het duivelse plan opgevat om de hele reeks van deze band te draaien, om een eerste indruk te krijgen van hun oeuvre. Ik wordt bij momenten, en niet in het minst tijdens het draaien van deze plaat, volledig weggeblazen, of blijf verbouwereerd achter; wat een sfeerzetting, wat een geweld, wat een schoonheid. Derde prachtige ontdekking in de wereld van de black metal voor mij, na Agalloch en het Roemeense Negura Bunget. Zijn er zo nog van die bands (naast Opeth dan, die kende ik al) die je echt gehoord moet hebben binnen dit genre?

avatar van Edwynn
Ik zou niet 1,2,3 nog meer van die melodieuze acts kunnen opnoemen. Misschien kun je Ruins Of Beverast eens proberen.
Als je iets stevigers ook wel kan lijden, zou ik beslist eens op zoek gaan naar werk van Deathspell Omega en Funeral Mist.

avatar van henk_loos
Nou, het oudere werk van Forgotten Tomb niet vergeten!
Via hun ben ik dan weer bij Shining terecht gekomen! Luister zeker naar 'Songs to Leave' en 'Springtime Depression"

Zeker het beste werk wat Shining ooit heeft gemaakt, en na het in mijn ogen enigszins teleurstellende Klagopsalmer gok ik ook dat ze deze niet meer zullen evenaren.

Mijn eerste ervaring met Shining was niet erg positief, de vroege albums waren in mijn ogen te "standaard". met The Eerie Cold sloegen ze echter een nieuwe weg in en met Halmstad hebben ze zeker een van de beste Dark Metal platen ooit afgeleverd, in het rijtje waartoe ook klassiekers als Bethlehem's Dictius Te Necare en Silencer's Death - Pierce Me toe behoren.

Zoek je het beste werk van Shining dan hoef je niet verder dan dit te zoeken, al het andere werk van Shining verbleekt vergeleken bij deze plaat.

yorgos.dalman
Op aanraden van iemand beluisterd en meteen, tezamen met 'The eerie cold' aangeschaft. Dit is toch wel heel erg goed.

'As I was going up the stair,
I met a man who wasn’t there
He wasn’t there again today
I wish, I wish he’d go away...'

(John Cusack in 'Identity')

avatar van niels94
In het topic ‘De metalen twijfels van AOVV’ gaat de desbetreffende user op zoek naar het juiste metal album om in zijn top 10 te zetten. Ik heb het tot mijn missie gemaakt de shortlist in zijn geheel door te nemen. Vandaag gaan we vrolijk doen met V: Halmstad van de Zweedse band Shining.

Op de hoes van het album prijkt al een dame die ofwel over een paar seconden de trekker over gaat halen, ofwel aandacht wil op Facebook en daarom zo’n foto maakt. Als ik me een beetje inlees over dit album lijkt het erop dat het om het eerste gaat. Want, om er even een hiphopquote van Nas bij te halen, “life’s a bitch and then you die”. Hoewel, de boodschap van dit album is misschien eerder “life’s a bitch and then you kill yourself”. Liefst met een paar schrammen op je armen. Want niet alleen de hoes hint naar zelfmoord, ook de lyrics gaan schijnbaar geregeld over dit onderwerp. Daarnaast lees ik alweer over plaatjes van zelfbeschadiging in het boekje, dus dan weet je wel hoe laat het is. Je zou dan ook kunnen stellen dat dit vrij depressieve muziek is.

Maar in plaats van met je akoestische gitaar of je piano alleen op je kamertje te gaan zitten jammeren over je verloren geliefde of hoe eenzaam je wel niet bent, is dit eerder muziek waarbij je alleen op je kamertje al automutilerend (leuk woord) zit na te denken hoe je het beste voor de trein kunt springen, jezelf kunt ophangen of aan een pistool kunt komen. Dit zeg ik even voor de beeldvorming, dat begrijp je wel. Mijn zusjes betichten mij er weleens van dat ik ‘altijd naar depressieve muziek luister’. Nu vinden zij een wat serieuzer nummer van Coldplay al depressief, dus dat verklaart het voor een deel, en het is heus niet zo dat ik nooit naar vrolijke muziek luister, maar ze hebben ergens wel een punt. Het grappige is alleen dat ze hiermee doelen op muziek als Radiohead en niet eens weten dat ik inmiddels een voorliefde heb ontwikkeld voor allerhande emo en alles wat daaromheen zit. Dus wat zouden ze wel niet van V: Halmstad vinden!

Maar dan moet ik er wel meteen bij zeggen dat het op mij absoluut geen deprimerende uitwerking heeft. Waar emo, screamo en aanverwanten dat nog weleens wil lukken (luister eens naar dit post-hardcore werkje ), is het hier toch vooral het hoge niveau van de muziek die maakt dat ik dit goed vind en niet de emotie. Deze muziek klinkt als ‘moderne black metal’ met een aantal elementen die doen denken aan oudere bands als Mayhem. Dit komt voor een groot deel door de, overigens erg goede, vocalen. Deze zijn buitengewoon smerig. Het zit een beetje tussen zang en rochelgeluiden in, echt schreeuwen is het maar zelden. Deze vocalen dragen hun steentje bij aan het donkere en depressieve karakter van het album, want geregeld klinkt er iets van een snik in door.

Verder kan ik hier weer een standaardverhaaltje houden: uitstekend gitaarspel, zowel tijdens de rustige als de harde stukken, fijn en afwisselend drumwerk en alles wat verder te horen is, onder andere de piano, voegt iets toe. Ik kan dan ook nauwelijks iets aanmerken, zelfs de speelduur is met zijn kleine drie kwartier precies goed. Het enige is dus dat ik er niet echt een klik mee heb, het raakt me niet bijzonder veel. Verder is het af en toe wel erg dik aangezet: zo horen we op gegeven moment een wanhopig meisje huilen (het meisje op de cover?). Klinkt misschien gek voor iemand die groot fan is van het grootste huilgenre dat er is, maar op de één of andere manier komt dat hier net niet goed over. Hierdoor is het een bovengemiddeld sterk metalalbum, maar absoluut niet één van de betere dingen die ik in het genre gehoord heb. Derhalve het prima, maar ook niet bijzonder hoge cijfer.

Mag dit album in AOVV’s top 10?
Het is een goed album maar toch denk ik dat er nog veel betere albums in je shortlist staan. Het is binnen het hoge niveau van die shortlist een beetje een middenmoter (let wel: niet in het algemeen, hè). Ik zou er niet voor gaan dus, al is het een fijn album.

avatar van AOVV
Goed stuk, Niels. Ondanks je laatste alinea denk ik toch dat dit één van de grootste kanshebbers is. Ik vind het nog altijd een erg bijzonder album, van een erg bijzondere band.

avatar van niels94
Wellicht groeit deze in de toekomst nog bij mij. En je moet je natuurlijk vooral niks van mijn mening aan trekken. Doe die laatste alinea alleen om een beetje connectie met jouw topic te houden En bedankt, trouwens.

avatar van JSPR_G
Zelden vocals gehoord die zoveel pijn en verdriet uitdrukken.
Prachtig album.

avatar van niels94
Ik doe hier een halfje bij. Wellicht was ik een tijdje terug niet zo in de stemming, want nu vind ik dit album is juist erg intens. Alleen dat boehoemeisje staat me nog steeds tegen. Juist één van de beste albums uit AOVVs shortlist, dit.