Genesis - 1976-1982 (2007)

Label: Virgin

1. Dance on a Volcano (5:53)
  2. Entangled (6:28)
  3. Squonk (6:27)
  4. Mad Man Moon (7:35)
  5. Robbery, Assault & Battery (6:15)
  6. Ripples... (8:03)
  7. A Trick of the Tail (4:34)
  8. Los Endos (5:46)
  9. Eleventh Earl of Mar (7:39)
  10. One for the Vine (9:56)
  11. Your Own Special Way (6:15)
  12. Wot Gorilla? (3:12)
  13. All in a Mouse's Night (6:35)
  14. Blood on the Rooftops (5:20)
  15. Unquiet Slumbers for the Sleepers... (2:23)
  16. ...In That Quiet Earth (4:49)
  17. Afterglow (4:10)
  18. Down and Out (5:25)
  19. Undertow (4:47)
  20. Ballad of Big (4:47)
  21. Snowbound (4:30)
  22. Burning Rope (7:07)
  23. Deep in the Motherlode (5:14)
  24. Many Too Many (3:30)
  25. Scenes from a Night's Dream (3:30)
  26. Say It's Alright Joe (4:18)
  27. The Lady Lies (6:05)
  28. Follow You Follow Me (3:59)
  29. Behind the Lines (5:31)
  30. Duchess (6:40)
  31. Guide Vocal (1:18)
  32. Man of Our Times (5:35)
  33. Misunderstanding (3:11)
  34. Heathaze (5:00)
  35. Turn It on Again (3:50)
  36. Alone Tonight (3:54)
  37. Cul de Sac (5:02)
  38. Please Don't Ask (4:00)
  39. Duke's Travels (8:41)
  40. Duke's End (2:04)
  41. Abacab (7:02)
  42. No Reply at All (4:41)
  43. Me and Sarah Jane (6:00)
  44. Keep It Dark (4:34)
  45. Dodo / Lurker (7:30)
  46. Who Dunnit? (3:22)
  47. Man on the Corner (4:27)
  48. Like It Or Not (4:58)
  49. Another Record (4:30)
  50. Paperlate (3:25)
  51. Evidence of Autumn (4:58)
  52. Pigeons (3:16)
  53. You Might Recall (5:35)
  54. Naminanu (3:54)
  55. Inside and Out (6:48)
  56. Vancouver (3:03)
  57. Me and Virgil (6:19)
  58. It's Yourself (6:16)
  59. Match of the Day (3:30)
  60. Open Door (4:07)
  61. The Day the Light Went Out (3:13)
  62. Submarine (4:38)
avatar van kaztor
musicboy schreef:
Ik ben eigenlijk niet thuis in al die termen zoals sacd en dvda.

Ga er in ieder geval maar van uit dat het allemaal klinkt als een klok. Ik neem binnenkort een receiver met 5.1-boxen dus dan komt de dvd-schijf prima van pas!

kaztor schreef:

Lekker die DTS Track!

avatar van Running On Empty
Deze box is nu 90 pond bij http://www.camino.co.uk , de zeer betrouwbare Genesis mailorder in de UK.

Met de pond en Euro die bijna 1 op 1 lopen is dit een zeer schappelijke prijs.

avatar van Jester
Leuke documentaire zit hier bij, over de tour van Genesis (1977 ?) . Vraag aan Tony Banks: denk je dat je op de 40e nog aan het touren zult zijn? Banks: Zou kunnen, ik zou niet weten waarom niet.

De maker van de documentaire leek het sowieso nogal lawaaïg te vinden, die muziek van Genesis.

avatar van IntoMusic
Wat boeit het wie waar iets koopt. Ieder voor zich lijkt mij.

Wederom een prachtige box met een aantal juweeltjes te noemen. Het minste album is nog altijd Abacab en dat komt met name door het slechtste en irritantste nummer allertijde (Whodunnit).
Wind & Wuthering en And then there were 3 zijn toch wel ondergeschoven kindjes terwijl het prachtige albums zijn.

Voor de rest is er goed over na gedacht wat er op de 'extra tracks'-cd is gezet. Aangezien het album Three sides live uit de live-box een andere tracklist op de 2e cd bevat, hebben ze die nummers weer op dit schijfje terug laten komen.

Top top top en deze ook weer absoluut een 5.

avatar van VanDeGriend
off topic berichten verwijderd

avatar van daniel1974nl
De eerste keer dat ik A Trick Of The Tail en Wind And Wutherling hoorde in deze NW geremixde versie kon ik m'n oren niet geloven...wat een geluid, wat een detail en wat een dynamiek...alles waar Genesis voor staat is in deze mixen in ere hersteld. Eindelijk hebben ze het goed gedaan.........Ik heb zelden zulk goed geluid gehoord.

Nu, van deze box zijn met name ATOTT en W&W erg interessant en behoren tot het klassieke en legendarische oevre, dat Genesis absolute legendes maakte. Het was in deze periode vlak na het vertrek van Gabriel, dat de band in hoge mate professionaliseerde en erop uit trok met baanbrekende en legendarische shows, die een niveau van cutting egde technologie bevatte die de wereld nog nooit eerder had gezien...inclusief lasers en een enorm indrukwekkende lichtshow. Het is ook in deze periode dat het legendarische Genesis geluid volledig tot uiting komt...Luister maar eens naar Seconds Out of alle bootlegs die er zijn verschenen.....fenomenaal.............maar toen vertrok Hackett. Het eerste album ging nog...en het is nog duidelijk de geest van Hackett die over de heren rond waant. Duke ging ook nog.....maar bij Abacab ging het fout.............Ook al is ook dit nummer schitterdend afgemixt nu................het blijft een draak van een album.....Ook al geef je een aap een gouden ring, hij blijft nog steeds een aap.

Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt, door de rest, de hoge kwaliteit van opnames en resterende muziek......totale aanrader....en eh....luister wel vooral de DVD Audio als je echt een trip wil..................

avatar van musician
Afgezien van de natuurlijk prima opnames van de 5 albums in deze periode, is er in mijn optiek nog wel een opzienbarende en onthullende cd toegevoegd aan deze box: de extra tracks.

Het is in meer dan in één opzicht boeiend. Afgezien van het feit dat het hier gaat om niet eerder verschenen tracks op een regulier studioalbum (het zijn 'losse' singles, EP's en b-kantjes), geeft het m.i. ook een goede kijk in de keuken in de ommezwaai van Genesis van een thematisch, zware symfo proggroep naar de lichtvoetige commerciële pop.

Naast de bekende albums die in deze box zitten, is Genesis op een tweede spoor bezig met het creëeren van een nieuw, eigentijds geluid. Ze doen dat met probeersels, overgebleven opnames (dus niet op cd verschenen tracks) van sessies in de studios.

Het 'oudste' nummer op deze extra tracks is It's yourself. Overgebleven van A trick of the tail en b-kant van Ripples, later in gewijzigde vorm ook als b-kant opgevoerd van Your own special way.

Hier klinkt Genesis inderdaad nog als een "vurige symfo-band", waarbij het enige ongeluk is dat A trick of the tail al te lang was en niet nog langer kon duren. Je hoort ook enkele passages van Ripples, It's yourself is een hoogstaand nummer.

Hier had Genesis nog geen oog laten vallen op succes in de hitparades, dat gebeurt eigenlijk na Your own special way, de enige single van Wind & Wuthering. Na I know what I like pas de tweede hit van Genesis in Engeland.

De EP Spot the pigeon bestaat uit drie tracks, Match of the day, Pigeons en Inside and out. Match of the day is m.i. de track (op kant 1) waar Genesis zijn kaarten op zet. Pigeons staat ook op kant 1, vooral en waarschijnlijk vanwege de tijd. Inside and out duurt 6:48, de andere twee tracks iets langer dan drie minuten.

Wat moesten de Genesis-fans denken van Match of the day? Het nummer mag op z'n minst als lichtvoetige prog/symfo worden opgevat. Een eerste poging ook om de hitparades naar de hand te zetten? Genesis maakte één cd per jaar. In beginsel hoefden er helemaal geen losse singles of EP's te worden uitgebracht, tenzij je snode plannen hebt en uit bent op succes in de hitparades.

Match of the day zou te licht zijn bevonden voor Wind & Wuthering, het album waarna Steve Hackett ook zou vertrekken. Waarom eigenlijk?
Dezelfde kwalificatie (lichtvoetig) geldt ook voor Pigeons, waar een luchtig jaren '30 sfeertje (voor het eerst en het laatst) om de hoek komt kijken. Het aanvankelijk wat trage maar daarna geweldig ontluikende nummer Inside and out is verder prima en zal de meeste fans waarschijnlijk tevreden hebben gestemd. Alleen: de oude Genesis fans kochten geen singles, dus daar zal een eerste vorm van wrijving zijn ontstaan.

Spot the Pigeon zal Genesis tevreden hebben gestemd: het bereikte in Engeland uiteindelijk de 14e plek. Maar geen succes nog elders. Het bekende overgebleven trio begint aan ... And then there were three en ze zorgen ervoor gelijk ook op het album een hit neer te zetten, Follow you follow me. Het nummer werd een groot succes, ook internationaal. Het was de eerste hit van Genesis in Nederland.

Hier beginnen de eerste die-hards af te haken en waar ATTWT als album nog gewaardeerd werd, hadden de meesten weinig lof voor Follow you follow me. Dat deze single toch wel afwijkt van de rest, blijkt uit het volledig uitblijven van succes voor opvolger Many too many dat wél volledig aansluit bij ATTWT. Genesis had er veel werk van gemaakt. Op Many too many staan op de b-kant de extra tracks The Day the light went out (prima nummer, stevig tempo, volledig in de trent van ATTWT, afgevallen i.v.m. gebrek aan tijd) en Vancouver, dat een ballad is. Van weliswaar een redelijk niveau, maar niet goed genoeg voor ATTWT.

Genesis begint aan Duke, een album dat erg lang is, op twee gedachten hinkt en waarvoor vooral ook erg veel nummers zijn opgenomen. Dat tweeslachtige heeft er mee te maken dat Genesis aan de ene kant (nog) geen afscheid wil nemen van het oude symfonische idioom; aan de andere kant willen ze toch ook meer successen in de hitparades, al was het alleen omdat dat ook de aandacht zou richten op het album. Wat in principe een waarheid is als een koe.

De tracks van Duke die het album moeten verkopen zijn Turn it on again, Duchess en Misunderstanding maar de opzet slaagt eigenlijk nauwelijks. Turn it on again haalt internationaal nog de lijsten (in Nederland de onderste regionen, in Engeland plek 10) maar Duchess en Misunderstanding falen opzichtelijk.

Ook hier spaart Genesis kosten nog moeite de singles aantrekkelijk te maken. Misunderstanding krijgt als b-kant het niet op Duke verschenen Evidence of autumn, een track waarbij met recht kan worden gezegd dat het beter is dan zijn A-kant.
Duchess krijgt als b-kant het eveneens overgebleven Open door, een ballad die aansluit bij de ballads op Duke, Heathaze en Please don't ask.

Duke is minder succesvol dan ...And then there were three en dan komt er een moment dat Phil Collins besluit om een solo-album te maken, misschien als uitlaatklep vanwege zijn scheiding, die hij moeilijk kon verwerken. Face value werd een kraker, In the air tonight wereldwijd één van de meest verkochte singles van het jaar. Collins wist opeens welke toon moest worden gezet, welke ingrediënten een hit moesten bevatten en vooral hoe hij moest performen. Hij verzette de bakens, kreeg Banks & Rutherford daarin mee. De opzet slaagde overigens maar half.

Abacab verkocht net als Duke, minder dus dan ATTWT, alleen Abacab haalde als single (opnieuw) de lagere regionen. De oude fans begonnen af te haken, concerten met Abacab nummers werden op boe-geroep onthaald. Abacab leverde overigens nog meer singles, No reply at all, Keep it dark en Man on the Corner.
Die hadden allen b-kanten die beter zijn dan wat Abacab heeft te bieden, maar waarschijnlijk niet pasten (niet commercieel genoeg?) en die ruimte boden voor met name Tony Banks. Allereerst Naminanu, die zowel is terug te vinden op No reply at all en Keep it dark en ook het eveneens prachtige instrumentale Submarine, b-kant van Man on the corner.

Wie, met een beetje vogelen, beide tracks toevoegt aan Abacab en de slechtste twee (of drie) weghaalt, krijgt een beter album.

Ten slotte volgden er concerten n.a.v. Abacab, weergegeven op Three sides live, waarbij de vierde kant gevuld is met studio-tracks. Twee waren er al bekend van eerder uitgebrachte singles.
Paperlate kon worden uitgebracht als EP, met als b-kant You might recall en Me and Virgil. Beiden eigenlijk een laatste stuiptrekking van het oude werk.

De grens van deze box wordt niet voor niets getrokken in 1982. In 1983 zou het definitief een geheel andere kant uitgaan. De extra cd in deze box is een goede weergave van de veranderingen in stijl en daarom eigenlijk onmisbaar. De tracks klinken hier loepzuiver en zijn verder alleen nog terug te vinden in de Genesis Archives 2.

avatar van kaztor
Geweldige uiteenzetting van de cd, musician!

Precies ook hoe ik het beleef. Daarnaast is de volgorde van de tracks ook goed te verhapstukken.

avatar van musician
Om de credits eerlijk te verdelen: met dank aan Kaztor!

avatar van Gert P
Deze iets verlaagd want de bonus disc hoeft niet echt voor mij en abacap... ja die zat er ook bij.
1 die ik met de gelijknamige Genesis nooit draai.
Genesis alleen home by the sea 11 en 2 rest bagger en abacap.... laat maar maak ik niet eens woorden aan vuil.
Al mijn favoriete nummers staan beneden nummer 30

avatar van musician
Ah, Gert! Ik dacht ook al, zal hij nog enige waardering kunnen opbrengen voor die extra cd, nee waarschijnlijk niet.

Het is toch aardig om een extra cd te hebben met allerlei tracks die nooit eerder op een reguliere cd zijn verschenen? Ze hoeven niet allemaal goed te wezen maar er staan zeker een paar interessante nummers op. Die extra tracks hebben bijna allemaal niets met Abacab te maken en wat wél rond die tijd is gemaakt is beter dan dat album, zoals Naminanu en Submarine.

Zie er het nut van in dat het je Genesis-verzameling in ieder geval behoorlijk heeft aangevuld Gert, en dat voor hetzelfde geld!

avatar van Gert P
Musician, ja dat laatste ben ik met je eens want die andere box heb ik niet gekocht, en dat is de enige ontbrekende box maar wel een paar losse sascd/dvda.. misschien die qua prijs ook als box kunnen kopen maar heb er daar ook niet teveel van en in ieder geval de laatste reguliere cd zonder Phil... die ik erg goed vindt overigens.
Ja waarom sommige van die bonusnummers niet op regulier werk staan en illegal alien en who dunnit wel is mij een kompleet raadsel..... maar zet hem voor paar nummers niet op...voordeel is dat het mooi intact blijft zo hahah.

avatar van rkdev
Box vandaag dan eindelijk binnengekregen!! Had alle albums al in hun oorspronkelijke cd uitgave (geen remasters) en zit vanavond deze albums weer helemaal te herontdekken!! Heerlijk.

Allereerst nog de complimenten voor musician, geweldige recensie. Kan me er ook helemaal in vinden. Wat me vandaag eigenlijk pas voor het eerst opviel, is dat 'Wind And Wuthering' en '...And then there were Three..' qua sound helemaal niet zover van elkaar afliggen. Ik heb ze beiden altijd een warm hart toegedragen en vind het nog steeds vreemd dat 'three' hier om Mume zo ondergeschoven is.

Verder is het natuurlijk genieten met deze box. Ook de extra disc -met nummers die ik wel al allemaal kende- is geweldig, een echte aanvulling op mijn collectie dus deze boxset !

avatar van rkdev
Wat is 'Evidence of Autumn' toch een geweldig nummer!