Witch Cross - Fit for Fight (1984)

Denemarken
Label: Roadrunner

1. Nightflight to Tokyo (4:12)
  2. Face of a Clown (5:17)
  3. Rocking the Night Away (5:10)
  4. Killer Dogs (5:02)
  5. Fight the Fire (5:19)
  6. Axe Dance (3:20)
  7. Light of a Torch (5:44)
  8. Alien Savage (6:10)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Vijf Denen besluiten in 1984 hun debuutalbum op te nemen met traditionele Heavy Metal onder productionele leiding van Henrik Lund in de Easy Sound Recording studio. Zou een mooie quizvraag zijn wat hier zo speciaal is aan dat feitje: dezelfde producer en dezelfde studio als van de eerste twee albums van legendarische landgenoten Mercyful Fate.

Verder zijn er geen raakpunten tussen beide groepen, de stijl is anders en, eerlijk is eerlijk, de productie is veel minder. Laat ik het maar korter houden dan anders: ik vind de beste nummers opener Nightflight to Tokyo, het instrumentale Axe Dance en afsluiter Alien Savage. Muzikaal zit het tamelijk knap in elkaar, enkel de voortdurende hoge zang bevat nogal wat galm, een typische verschijnsel van die tijd, en er zit heel veel melodie in en er is veel ruimte voor gitaarsolo’s zoals in Fight the Fire.

Het is een aardig Hard Rock / Metal album uit de jaren tachtig, verre van essentieel luistervoer, eerder een tof aardigheidje om toch eens te beluisteren. Een iets beter geluid zou misschien een vier opgeleverd hebben. Het is zo’n typisch album waar je heel snel de uitschieters kunt uithalen. Nadien maakte Witch Cross nog enkele demo’s, er verscheen een compilatie in 2012 en dit jaar een nieuw album met de originele bassist en één van de twee originele gitaristen.