Baroness - Gold & Grey (2019)

Rock / Metal
Label: Abraxan Hymns

1. Front Toward Enemy (3:44)
  2. I'm Already Gone (3:50)
  3. Seasons (4:26)
  4. Sevens (2:05)
  5. Tourniquet (5:45)
  6. Anchor's Lament (1:39)
  7. Throw Me an Anchor (4:00)
  8. I'd Do Anything (4:10)
  9. Blankets of Ash (1:04)
  10. Emmet: Radiating Light (4:12)
  11. Cold-Blooded Angels (5:38)
  12. Crooked Mile (0:41)
  13. Broken Halo (4:24)
  14. Can Oscura (2:01)
  15. Borderlines (6:16)
  16. Assault on East Falls (2:19)
  17. Pale Sun (4:14)
avatar van Thenop
De nieuwe Baroness, de laatste in de kleurenseries, volgens de band zelf. De single - Borderlines - klinkt in ieder geval al heel erg Baroness en daar ben ik blij mee. Op de een of andere manier is het, ondanks de herkenbare melodieen, wat spartaanser. Wat kaler lijkt het qua productie (voor zover je iets kunt beoordelen op basis van een single op een streaming platform).

avatar van willemdeux
Inderdaad klinkt goed,borderlines. Toch verwacht ik een album meer in de trend van purple en green/yellow dan red en blue.

avatar van JVT
JVT
Borderlines klinkt heel erg goed!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Eerste video is beschikbaar: BARONESS - Seasons [OFFICIAL] - YouTube.

avatar van Banjo
willemdeux schreef:

Ja ik ook maar ik hoop van niet... Red en Blue zijn mijn favorieten die andere 2 vind ik veel minder.

avatar van Tha)Sven
In zijn geheel te beluisteren via NPR:
NPR Choice page

avatar van steven
bizarre scores op Metacritic 98/100 , na zeven reviews. Ik ga dit weekend wel even luisteren

avatar van namsaap
Eerste rondje van de plaat is bezig. Wat helaas direct opvalt is dat de mastering (vinyl) wederom veel te luid is, net als op Purple. Niet vreemd aangezien hetzelfde team verantwoordelijk is voor de mix en de mastering.

Het zal een artistieke keuze zijn. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat je dit anders een tweede keer laat gebeuren.

Over de nummers zal ik me uitlaten als de plaat is ingedaald .

avatar van Kronos
Klinkt inderdaad keihard, zelfs als je het stil afspeelt. Maar ik vind dat wel bij Baroness passen. John Baizley roept ook meer dan zingen, als uiting van rauwe emotie. Zolang het detail maar niet verloren gaat.

Welke vinyl versie heb je namsaap? Ik kocht de transparant red and blue vinyl. Dat 'rood' is echter het oranje dat ook in de hoes terugkomt en zo ook het (petrol)blauw. Pakt mooi uit.

Kronos schreef:

Heb dezelfde uitgave. De kleuren van het vinyl matchen mooi het het - wederom - prachtige artwork van het album.

avatar van Thenop
Denk dat de overstuurdheid van de sound inderdaad een keuze is. Niet eens in de mastering gedaan zo te horen, mss al in de mix om maximale controle uit te oefenen, het is niet overal evenveel aanwezig.
Qua muziek ben ik wel blij. mensen die en Blue or Red verwachten kunnen deze overslaan, dit gaat veel verder dan Purple. Het lijkt alof ze het experiment dat ze met Green /Yellow probeerden - meer verscheidenheid in de nummers - nu wel succesvol hebben doorgezet.
Maar zoals zo vaak: dit is een subjectief oordeel. Dat ik het mooi vind betekt niet dat ee ander dat ook hoeft te vinden. De kwaliteit van de liedjes vind ik hoog, een uitschiet als Shock Me of Chlorine & Wine ontbreekt na 3 keer beluisteren nog, maar het kan best dat wanneer alles langzaam indaalt er meerdere tussen zitten.

avatar van gigage
Het dynamisch bereik varieert circa 2 a 3 (bizar) tot 10 en 11( prima). het verschilt per track dus.

gigage schreef:

Het hogere dynamische bereik wordt gehaald op de interludes zoals Anchor's Lament en Blanket Of Ash. Zodra de band voluit gaat, keldert het dynamisch bereik.

avatar van Thenop
Mocht er nog twijfels zijn, in dit interview geeft John duidelijk aan dat de productie precies is zoals hij het wilde hebben:
Baroness: "Wir sind die Diener unserer Songs" – laut.de – Interview

(4e vraag van onderen als je niet het hele ding wilt lezen)

avatar van Agony
Songmateriaal een 4,5. Productie een 1. Man man, wat doet dat afbreuk aan het luisterplezier... leuk hoor; die eigenwijze creatievelingen die wat anders willen, maar verneuk de muziek niet met zo'n beroerde productie.

avatar van willemdeux
Cold blooded angels; mooiste nummer. Album ligt duidelijk in het verlengde van de laatste albums.

avatar van Banjo
willemdeux schreef:

De groene gele en paarse dus... zitten er wel harde nummers tussen?.
Dan vind ik Baroness op hun best eigenlijk...

avatar van namsaap
Het heeft me enige tijd gekost om dit album te kunnen waarderen. Waar Purple me overrompelde en vanaf de eerste seconde greep, is dit album toch een stuk subtieler. Aanvankelijk stoorde de productie, met name de vervormde drums, me enorm. Klonk Purple al erg overstuurd, dan is de band met Gold & Grey nog een stap verder gegaan. Niet op elk nummer klinkt dit even geslaagd.

Qua nummers is het album helaas wat wisselvallig. Hoogtepunten zijn voor mij Front Towards Enemy, Tourniquet, Blankets Of Ash, Cold Blooded Angels, Broken Halo en Borderlines. Daarentegen halen nummers als I'm Already Gone en I'd Do Anything het gemiddelde niveau aardig naar beneden. Ook de vele intermezzo's voegen mijns inziens niet veel toe aan het album en halen teveel de vaart eruit.

Score: 81/100