Shining - IV: The Eerie Cold (2005)

Zweden
Label: Avantgarde

1. I Och Med Insikt Skall du Förgå (7:31)
  2. Vemodets Arkitektur (7:52)
  3. Någanonting är Jävligt Fel (6:19)
  4. Eradication of the Condition (6:57)
  5. The Eerie Cold (5:51)
  6. The Claws of Perdition (6:18)
maniac
dit is echt goede doom black metal en orgineel zijn ze ook

avatar van Edwynn
Na een nogal vermoeiend intro start uiteindelijk toch een kleine 40 minuten kwaliteitsmetal uit Zweden. Geworteld in de black metal is er toch opmerkelijk veel ruimte voor melodieuze leadpartijen, akoestische passages en moddervette bangstukken.
Shining stelt niet gauw teleur en doet dat dus hier ook niet.

avatar van Eddie
Ook weer zo'n geniale plaat van Shining, na het optreden van afgelopen vrijdag ben ik gelijk alle platen gaan checken. Ik heb me nog geen moment verveeld met welke plaat van hen dan ook. Ik denk dat dit echter wel een van uitschieters gaat worden. Dat komt misschien wel door het geweldige drumwerk van Hellhammer. Die past in mijn ogen perfect bij de muziek van shining. Ik hoor op achtergrond ook keyboards her en der, die heb ik live overigens wel gemist.

yorgos.dalman
Herkent iedereen in de ballad 'The eerie cold' de stem van Sean Penn?

Briljant nummer, net als de hele plaat trouwens.

shadowboxer
Meh, eigenlijk is het geweldig, maar dit is wederom een band die in de stofhaphoek terugkomt vanwege de vocals. Ik trek dat erg slecht, terwijl de instrumentatie makkelijk 4 sterren krijgt. Ditzelfde geldt dus ook voor de eerste twee volgende platen die met hetzelfde probleem kampen. Superzonde.

leander?
Grappig, voor mij zijn de vocals juist precies wat dit zo goed maakt. Instrumentaal zijn de harde stukken vrij orthodox, maar Kvarvorths zieke stemgeluid doet Shining wat mij betreft de middelmaat ontstijgen.

shadowboxer
Nou, ik geef in ieder geval niet op. Ik had ook niet verwacht jazz te kunnen behappen, dus wie weet ga ik Shining nog trakteren op een fatsoenlijke beoordeling. Muzikaal is het nl. te fijn om links te laten liggen.

avatar van Johnny Marr
Die intro hahahaha stukgaan, doet me denken aan de intro van The Marshall Mathers LP

Heerlijk dat deze band zichzelf totaal niet serieus neemt. Wat jullie AOVV, Don Cappuccino, ArthurDZ en EvilDrSmith?

avatar van Edwynn
Dat intro blijft een ramp.

Trouwens:

wie terugverlangt naar deze Shining luistere naar Länge Leve Döden van Høstsol

Toe dan

avatar van Johnny Marr
Lekker ook dat we het gemiddelde doen dalen met onze 4*, Edwynn.

avatar van Edwynn
Ach, who cares about gemiddelden?

IV is mijn nederige optiek wel goed maar niet zo goed als III en V