Big Big Train - Grand Tour (2019)

Label: English Electric

1. Novum Organum (2:33)
  2. Alive (4:31)
  3. The Florentine (8:14)
  4. Roman Stone (13:33)
  5. Pantheon (6:08)
  6. Theodora in Green and Gold (5:38)
  7. Ariel (14:28)
  8. Voyager (14:03)
  9. Homesong (5:12)
Brunniepoo schreef:
Ik begrijp de uitzinnige commentaren hier toch niet zo goed. Heb het album inmiddels toch al behoorlijk wat keer beluisterd en als dit het eerste album zou zijn dat ik van de band hoorde, dan was ik vast ook heel enthousiast geweest. Nu hoor ik toch vooral een band die een beetje vast begint te zitten in zijn eigen geluid. Ook ditmaal is het allemaal weer kundig gedaan, maar voor mij begint het zo langzamerhand wel als een herhaling van zetten te klinken.
Mijn idee en daarom een beetje een tegenvaller. BBT blijft op hoog niveau, maar van vernieuwing is helaas geen sprake op dit album.

Brunniepoo schreef:

Mssr Renard
Behalve een tegenvaller, vind ik Big Big Train echt een beetje vervelend worden qua sound. Een beetje pathetisch.

Ik snap nu steeds meer waarom de punk zo tegen de progrock ageerde zo eind jaren zeventig. Progressieve muziek kan zo ontzettend vervelend en zeurderig zijn. En echt progressief is het nergens. Ik vind het behoorlijk belegen en een herhaling van wat ik allang ken. Het klinkt ook allemaal erg geforceerd en zeurderig.

Dit soort bands doen er beter aan kortere albums aan te leveren en veel meer te knippen in hun veel te lange composities. Less is more.

avatar van meneer
Mssr Renard schreef:

Ik snap je mening maar als de leden van deze band hier nou ontzettend veel lol in hebben en een groep liefhebbers geniet juist daar intens van, laat ze ! Moet zo’n band nu, omdat jij het vervelend vindt qua sound, pathetisch, belegen, geforceerd en zeurderig, dan kortere albums gaan leveren ?

Maar goed, zoiets heeft ene Genesis ook eens gedaan. En daardoor werd het zelfs commercieel een sterk succes (maar of ‘Less’ dan altijd ‘More’ is ?) En de liefhebbers (lees bv Neal Peart) van het ‘oudere’ werk kunnen daar - anno 2019 - nog steeds over gaan schuimbekken.. ? geintje Nico..

En, mijn beste Mssr Renard, heerlijk dit soort berichten van jou. Maar kijk uit dat je niet soms een voluit kloppend proghart kwetst.. Alhoewel, ain’t that punk ?

Mssr Renard
Beste meneer, muziek bekritiseren is heel belangrijk. Bands lezen echt wel de kritiek op hun platen.

Misschien twijfelen ze tussen een sound die wat puntiger is en een sound die langdradig is, en kan mijn review ze over de streep krijgen.

Dat is mij ook gelukt met anderen. Elke stijlverandering bij elke band ooit, is dankzij mij.

Maar serieus: een muzieksite is toch niet alleen om te loven? BigBigTrain heeft mij daadwerkelijk teleurgesteld en kijk eens naar de video van de leadsingle zonder in lachen uit te barsten. Ik vind het echt pathetisch.

avatar van meesterdch
Ik neem aan dat Mssr Renard het als negatief bedoelde, maar volgens mij is weinig mis met een beetje pathos. Immers:

pathetisch

pathetisch bijv.naamw.Uitspraak: [pate'tis, pɑte'tis] uitdrukking gevend aan heftige emoties.

Dat is inderdaad wat BBT doet mijn zijn muziek. Verhalen vol emotie vertellen, ondersteund door muziek die je die emotie laat voelen. Dat kan overigens ook met kortere nummers, zoals ze al diverse keren hebben bewezen. Dus wat de lengte van nummers met pathetisch te maken heeft ontgaat mij.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat dit album één van een aantal geweldige prog albums in dit jaar is. Maar net als die andere albums (IQ, Neal Morse Band en The Flower Kings.) is het geen allemansvriendje. Dus misschien ook niet voor iedereen op musicmeter. En dat is prima.

Mssr Renard
Dat is ook precies wat ik bedoelde. Maar ik heet wel gewoon Renard, niet Renate.

Pathetisch = aanstellerij. Dat is mijn gevoel hierbij. Of die aanstellerij gepaard gaat met grote gebaren en heftige emoties, zal dan allemaal dan wel.

Mij is het allemaal erg geforceerd en over the top. En echt nergens is het mooi of gevoelig. Sterker nog, het lijkt helemaal gespeend van gevoel.

Door de lengte van het album (want daar ging het mij om) duurt het te lang en is het gewoon niet leuk meer. En dat geldt eigenlijk voor elke band in dit genre. Albums langer dan een uur (of dubbelcd's) vind ik echt veel te veel. En al helemaal bij middelmatige muziek.

Mssr Renard schreef:

Wij hebben het in een pm het er al een beetje over gehad. Je bent negatief over de bands waar je ooit positief over was: pineapple thief, porcupine tree, en nu big big train. Helemaal niet erg, iedereen zijn mening en daar kunnen we ook iets mee. Sterker nog, het lezen van een onderbouwde negatieve recensie kan soms juist bijdragen aan meer waardering omdat ik het er niet mee eens ben. Ik let dan nog meer op de details en ga het album meer waarderen.

Je hebt je progrock fatigue en dat is jammer, maar niet erg. Dat komt wel weer terug, terwijl je sommige bands (camel etc) gewoon blijft waarderen. Als je momenteel naar klassiek en jazzrock luistert, kan ik mij voorstellen dat dit album je niets doet.

Ja ja Big Big Train klinkt als genesis, ik zou zeggen wie niet op enige wijze op een van de grote bands uit die jaren, maar ik luister dan liever hiernaar dan de oude platen weer uit de kast te pakken. Deze jongens maken nog nieuwe muziek en zijn - hoewel schaars - live te bewonderen. Dat is mijns inziens toch leuker dan naar genesis revisited editie 489 te gaan van Hackett, die zijn brood verdient met het herhalen van songs van 45 jaar geleden.

Mssr Renard
Ik heb nooit iets gezegd over Genesis, omdat ik die band slecht ken. Ik heb Genesis nooit leuk kunnen vinden. Maar nu snap ik wel beter waarom BigBigTrain mij is gaan tegenstaan.

Ik houd gewoon niet zo van muziek die lijkt op wat Genesis doet. Terwijl juist de folklore-achtige muziek van Second Brightest Star voor mij het meest aangename van de band was.

Daarom is deze plaat ook zo'n deceptie. Het klinkt helemaal niet zoals ik het graag wil. En ik houd bovendien niet van zulke lange albums. Maar dat is persoonlijk. Sowieso is het allemaal persoonlijk. Ik wil het hier ook graag bij laten. Ik heb niets meer toe te voegen.

Mssr Renard schreef:

Dat laatste gedeelte sloeg ook niet op jou, excuses dat ik dat niet expliciet gemeld heb. Misschien vind jij dan meer de oude prog van renaissance leuk. Progfolk kan ik ook enorm waarderen.

De cd nogmaals opgezet vanwege de discussie ……… Maar ik blijf erbij . Pure klasse . Ok In de beginjaren waren er bands zoals Yes , Genesis, Pink Floyd. En uiteraard borduren zij verder op deze mega bands . Maar wat is daar in Godsnaam mis mee ? BBT is absoluut geen Genesis kloon . maar natuurlijk ik ben een prog liefhebber en voor "andere" zal dit misschien allemaal hetzelfde klinken. Tja ieder zijn ding zou ik zeggen …..

Big Big Train - BIS Concert - Cultuurpodium Boerderij Zoetermeer - cultuurpodiumboerderij.nl
Eindelijk : BBT live in Nederland . Noteer 20 JULI 2020 alvast.

avatar van meesterdch

Ik zit morgen om 10 uur klaar om mijn kaartje te scoren.... kan niet wachten. En dan 's avonds naar IQ. Een zaterdag kan niet veel beter worden.....

avatar van Renoir
Ik ben erbij: eerste rij!

Renoir schreef:
Ik ben erbij: eerste rij!
Krijg je daar geen stijve nek van, zo 2 uur naar boven kijken? Ik heb kaartjes voor de 6e rij, dichtbij de geluidstafel en dichtbij het podium!

avatar van Renoir
Mindscapes schreef:

Er zijn meer voordelen dan nadelen: betere foto's, dichter bij de setlist, niet steeds opstaan voor passerende rijgenoten en lekker de benen kunnen strekken (dan kan je onderuit en voorkom je een stijve nek).

On topic: zojuist Grand Tour weer beluisterd. Boeit nog steeds enorm.

Renoir schreef:

On topic: zojuist Grand Tour weer beluisterd. Boeit nog steeds enorm.

Dat van die passerende rijgenoten en de benen kunnen strekken, beaam ik zeker! Setlist hoor ik wel gaandeweg de show en foto's zie ik daarna online wel passeren (o.m. dankzij jou!). En als de avond lang genoeg duurt, kan ik om middernacht m'n 31e verjaardag nog vieren op de soundtrack (of met een biertje) van/met BBT Grand Tour moet ik dringend nog eens beluisteren. Heb 'm eigenlijk vooral kort na de release een aantal keer beluisterd, maar nu ligt-ie alweer even in het rek... 1 ding is zeker: op 20 juli gaan we keihard genieten!

avatar van Aproxis
Ik heb inmiddels ook 5 kaarten binnen voor 20 juli. Super blij mee. Zat een maandje geleden nog te balen dat ze zo weinig optreden en dan eigenlijk nooit naar Nederland zijn gekomen. Staan ze opeens in Zoetermeer. Die kans kun je niet laten schieten.

Ook ik heb inmiddels een ticket. Al jaren kijk ik hier naar uit.
Grand Tour schijfje word voor mij De nr1 van Top 10 2019 !

Ik heb dit jaar redelijk wat prog aangekocht, waaronder o.a. IQ , Opeth, Flower Kings ……….. maar deze Grand Tour springt er toch uit hoor!

avatar van Aproxis
Laten we hopen dat het concert door kan gaan. Zou enorm balen zijn als dat niet het geval is, maar wel begrijpelijk.

Aproxis schreef:
Inderdaad, ik heb er ook al aan zitten denken. Alvast hun Amerikaanse tourdata in mei zijn geannuleerd, maar juli is vooralsnog safe. Moet een serieuze slag in de portemonnee zijn voor zo'n 13-koppige band die nauwelijks tourt, terwijl BBT voor enkelen toch hun vast werk is (Nick D'Virgilio, David Longdon en Greg Spawton denk ik) ...

Mindscapes schreef:

Ik was van plan om met mijn ouders te gaan en die zijn niet heel gezond meer (COPD, etc). Als het tegen die tijd nog in de lucht hangt in Nederland, dan ga ik hen in ieder geval thuis laten.

Voor BBT lijkt het me inderdaad wel een klap, maar even extra steunen met aanschaf van wat materiaal. Er ontbreken nog een aantal albums aan mijn collectie. Zal ook eens kijken op bandcamp voor een extra digitale aankoop ofzo. Ik moet sowieso de Blu-ray nog even zien te scoren.

Aproxis schreef:

Zou inderdaad zeer spijtig zijn als BBT niet naar Zoetermeer zou komen. Hoe kunnen we deze band dan toch nog een steuntje geven ……. Inderdaad koop cd of platen zodat ze op deze manier toch nog een klein beetje steun krijgen.

avatar van Torch
Dit is nou typisch zo'n band die ik gezien mijn muzikale voorkeuren (Genesis, Pink Floyd, Marillion, Pendragon, IQ, Pain of Salvation, Rush, Neal Morse, Ayreon om maar wat te noemen) geweldig zou moeten vinden, maar die mij volledig koud laat.
Verschillende albums van ze geprobeerd waaronder deze, het kwartje valt nergens.

Torch schreef:
Geen idee waar het aan ligt eerlijk gezegd....

Aan jou waarschijnlijk .... Maar ik snap het wel. Al de door jou genoemde bands staan in mijn top 20 bands, misschien op PF en Pendragon na.... BBT heeft mij heel veel tijd gekost, voor het kwartje viel. En eigenlijk lukte dat pas, toen ik Englisch Electric Full Power mét alle teksten en achtergronduitleg kreeg. Voor mij zijn de nummers van BBT een soort totaalkunstwerk. Alleen de muziek, die doet het niet. Alleen de teksten niet, zelfs de muziek met de teksten niet. Je moet de verhalen achter de teksten erbij lezen en die verhalen interessant vinden. Maar mijn ervaring is, dat als het kwartje valt, je een hele wereld te ontdekken hebt. Maar ook dan geen garanties.... Smaak blijft iets persoonlijks. Wat jij over BBT schrijft, zou ik over Pink Floyd kunnen zeggen. Fijne muziek, maar de wow die andere aanhangers van het prog-genre bij die band hebben, dat heb ik nooit gehad.

Torch schreef:
Geen idee waar het aan ligt eerlijk gezegd....

Verrassend ! Bij mij was het direct liefde op het eerste gezicht. De eerste plaat die ik kocht van BBT was Folklore en het eerste wat in mij opkwam toen ik de plaat draaide was Genesis ( ten tijde van PG ). Ondertussen al een plaat of 5 van deze band angeschaft en ik moet zeggen dat het allemaal een zeer hoog niveau heeft. Maar ja, smaken verschillen soms en dat respecteer ik uiteraard ......

avatar van Torch
En zo is het maar net. Smaken verschillen, en ik blijf het zo af en toe nog wel proberen met BBT

avatar van jorro
Bevalt me een stuk beter dan de voorganger 'The Second Brightest Star'. Dat was een behoorlijke tegenvaller naar mijn mening. Gelukkig dat de stroperige en honingzoete vormgeving van dat album weer plaats maakt voor de wat robuuster aangezette stijl die de band naar mijn mening beter tot zijn recht laat komen. De ziel is terug.
Toch heeft de band bewezen nog een stuk beter te kunnen (The Difference Machine, The Underfall Yard en English Electric Part One), maar er is zeker weer plaats voor een ruime voldoende.

avatar van Rockfan
Stem van zanger David Longdon lijkt erg op die van John Mitchell.

Sommige stukken hebben daarom veel weg van Kino en het latere It Bites.

Is daar iets mis mee dan ? Zeker niet. Hier klinkt het als eerstgenoemde bands maar dan moeilijker of....

Nu ja...het klinkt gewoon goed.