The Raconteurs - Help Us Stranger (2019)

Label: Third Man

1. Bored and Razed (3:35)
  2. Help Me Stranger (3:36)
  3. Only Child (3:41)
  4. Don't Bother Me (2:53)
  5. Shine the Light on Me (3:27)
  6. Somedays (I Don't Feel Like Trying) (4:06)
  7. Hey Gyp (Dig the Slowness) (2:25)
  8. Sunday Driver (3:38)
  9. Now That You're Gone (4:00)
  10. Live a Lie (2:20)
  11. What's Yours Is Mine (2:49)
  12. Thoughts and Prayers (4:42)
Je hoopt er zo op, een ouderwets goede Jack White/Raconteurs plaat. Zeker na de prima singles gehoord te hebben. Dan zet je 'm aan en al snel weet je dat het meer dan goed zit. Want wat is dit een fantastisch (blues/classic) rockalbum geworden zeg! Naar mijn idee nu al één van de beste Jack White platen ooit en dat wil toch wat zeggen. Wat spelen the Raconteurs genadeloos goed en overvol met energie. Alsof het jonge jochies zijn, die hun debuutplaat vol knallen. Die dan ook nog eens vol staat met steengoede songs.

Want kies hier maar eens 3 favorieten uit. Ik vind het haast niet te doen. Laat ik de knallende opener Bored and Razed noemen, de nu al klassieker Help Me Stranger, het hele mooie Only Child, het sublieme Don't Bother Me, het prachtige Somedays (I Don't Feel Like Trying) en de songs van de eerder verschenen single/EP Sunday Driver, wat iets beatlesesque heeft & Now That You're Gone. En laat ik niet de supercatchy songs Hey Gyp (Dig the Slowness) en Live A Lie vergeten. En zo heb ik ze toch bijna allemaal genoemd...
Hartelijk dank heren, voor al dit moois! Is dit een klassieker in wording?

avatar van ZERO
west schreef:
En ik vind Sunday Driver een Beatlesque sound hebben.

Ik kreeg bij Help Me Stranger dan weer het gevoel dat die zo op The White Album had gepast.

Op dit moment vind ik het een moeilijk te beoordelen album. Aan de ene kant vind ik het een heel constant album en is elk nummer geslaagd. Er staan absoluut geen fillers op. Aan de andere kant mis ik een beetje een knaller, en mis ik ook het speelse en stuurloze dat The White Stripes naar mijn gevoel altijd hadden. Het is allemaal wat strakker. Sommigen zullen dat net goed vinden, maar ik vind het bij Jack White eerder een minpuntje.

Zijn solo-albums hebben dat ook een beetje. Ik weet dus niet of het te maken heeft met ouder worden, of dat het gewoon een bepaalde keuze is, of invloed van derden.

Desalniettemin een goed album. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Favorieten: Bored and Razed, Help Me Stranger, Shine the Light on Me

avatar van WoNa
Help Us Stranger is mijn favoriete The Raconteurs album tot op heden. 'Broken Toy Soldier' was het album met die ene waanzinnig sterke single, een van de beste van de jaren 00. "Consolers Of The Lonely' was een goed album zonder een hit in zicht. Inmiddels is het radiolandschap volkomen veranderd. Een hit voor een band als The Raconteurs is net zo onmogelijk als energievriendelijke vliegtuigen. Zeer gewenst, maar gewoon (nog?) niet mogelijk.

Er staan genoeg nummers op Help Us Stranger die het verdienen om een hit te worden. Zowel up tempo als ballads en dat maakt het een gevarieerd en sterk album. Daarnaast staan er een aantal sterke albumtracks op. Ook een beperkt aantal dat ik toch als filler zal bestempelen. Dat maakt het geen wereld album, wel een heel sterk album.

Kennelijk is in 2013 al een poging ondernomen om een nieuw album te maken, wat niet lukte. Wat er toen mis is gegaan, weet ik niet, maar aan de relaxte manier waarop hier gemusiceerd wordt, blijkt uit alles dat deze vier heren, maar voor alles Benson en White natuurlijk, elkaar alle ruimte geven om het beste in zichzelf naar boven te halen. Dat leidt tot een goede wisselwerking waarin een plus een regelmatig drie wordt.

In de discussie wat beter is solo of band meng ik me niet. Beide heren hebben zeer verdienstelijke soloplaten gemaakt om niet te spreken van een paar werkelijk superbe The White Stripes platen natuurlijk. Met Help Us Stranger is The Raconteurs helemaal terug aan het front en daar gaat het om. Genieten voor zolang het weer duurt.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van frolunda
Goed dat ze weer terug zijn the Raconteurs,heeft zo'n tien jaar geduurd maar het wachten is de moeite waard geweest,Help Us Stranger is een prima album geworden.
Na zijn wat vreemde en niet overtuigende laatste solo album was dit ook wel wat Jack White nodig had.Een band waar ie niet alleen de kar hoeft te trekken met als gevolg een uitstekende wisselwerking met Brendan Benson en de twee andere leden.
En dat alles resulteert weer in twaalf boeiende en veelzijdige songs,die een mooie mix van gitaarrock,pop en wat blues opleveren.De drie vooruit gesnelde singles waren al een voortreffelijk voorproefje en dat niveau wordt op Help us stranger grotendeels volgehouden.Heerlijke songs waar het enthousiasme vanaf druipt,inventief en ijzersterk gitaarspel van Jack White,sterk drumwerk van Patrick Keeler en niet te vergeten de vocale progressie van Benson.
In het midden van de plaat zitten wel wat 'modale' nummers maar naast de singles Sunday Driver/Now that you're gone en Help me stranger smaken ook Bored and Razed,Don't bother me en Live a lie erg lekker.
Een geslaagd,krachtig en gevarieerd derde album van the Raconteurs.