The Raconteurs - Help Us Stranger (2019)

Label: Third Man

1. Bored and Razed (3:35)
  2. Help Me Stranger (3:36)
  3. Only Child (3:41)
  4. Don't Bother Me (2:53)
  5. Shine the Light on Me (3:27)
  6. Somedays (I Don't Feel Like Trying) (4:06)
  7. Hey Gyp (Dig the Slowness) (2:25)
  8. Sunday Driver (3:38)
  9. Now That You're Gone (4:00)
  10. Live a Lie (2:20)
  11. What's Yours Is Mine (2:49)
  12. Thoughts and Prayers (4:42)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Te laat voor Best Kept Secret, maar ik ga ervan uit dat ze dan veel van deze nieuwe plaat gaan spelen!

JVT
Als grote Jack White fan vind ik the raconteurs zijn beste project. Ik kijk dus behoorlijk uit naar deze plaat! Hoop op snel nog een nieuwe single, want Juni duurt nog een tijdje.

Als dat de hoes is ???

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
René R schreef:
Als dat de hoes is ???
Hij is inmiddels op meerdere plaatsen bevestigd, dus ik vrees dat dit 'm gaat worden inderdaad

Nu op limited wit vinyl te krijgen op jpc.de (gratis thuis gestuurd).

JVT
Wat zijn de 4 uitgebrachte nummers steengoed zeg!! Behoort tot hun betere werk. Ben heel erg benieuwd zondag op best kept secret. Schijnt dat de heren in topvorm zijn.

avatar van aminam19
Kijk ook erg uit naar dit album! Consolers of the lonely was een ijzersterke plaat, en 1 van de betere in het grote jack white oeuvre. ( qua project vind ik the dead weather net iets beter vanwege het rauwere geluid)
Vind de 4 uitgebrachte nummers alleen wat tam en op de automatische piloot...
Had wel verwacht dat het allemaal iets spannender en expirimenteler zou klinken, helemaal na white zijn laatste solo plaat "boarding house reach".

Hij is gelekt!

Klinkt heel erg lekker allemaal. Bored and Razed is al een tijdje uit maar wat een geweldige opener is dat toch. Only Child ook heel erg goed.

JVT schreef:
Hij is gelekt!

waar?

Gewoon degelijk lekker. Meer heb ik bij dit bandje niet nodig.

Vrij hoog jaren '70 rock gehalte (ik hoor een beetje Led Zeppelin en Queen).

JVT schreef:
Only Child ook heel erg goed.

Dat was liefde op het eerste gehoor ja.

Na 1 keer luisteren: hallelujah!

avatar van overmars89
west schreef:
Na 1 keer luisteren: hallelujah!

Ja dit dus! Hoe bluesrock hoort te zijn! Wat een held toch die Jack White!

Je hoopt er zo op, een ouderwets goede Jack White/Raconteurs plaat. Zeker na de prima singles gehoord te hebben. Dan zet je 'm aan en al snel weet je dat het meer dan goed zit. Want wat is dit een fantastisch (blues/classic) rockalbum geworden zeg! Naar mijn idee nu al één van de beste Jack White platen ooit en dat wil toch wat zeggen. Wat spelen the Raconteurs genadeloos goed en overvol met energie. Alsof het jonge jochies zijn, die hun debuutplaat vol knallen. Die dan ook nog eens vol staat met steengoede songs.

Want kies hier maar eens 3 favorieten uit. Ik vind het haast niet te doen. Laat ik de knallende opener Bored and Razed noemen, de nu al klassieker Help Me Stranger, het hele mooie Only Child, het sublieme Don't Bother Me, het prachtige Somedays (I Don't Feel Like Trying) en de songs van de eerder verschenen single/EP Sunday Driver, wat iets beatlesesque heeft & Now That You're Gone. En laat ik niet de supercatchy songs Hey Gyp (Dig the Slowness) en Live A Lie vergeten. En zo heb ik ze toch bijna allemaal genoemd...
Hartelijk dank heren, voor al dit moois! Is dit een klassieker in wording?

avatar van ni slecht
Voor mij heeft het nooit echt gewerkt met een plaat van Jack of The Raconteurs, en dan is deze vreemd genoeg meteen raak. Het opent met een heel erg sterk drie-luik en eindigt met -misschien wel- de allerbeste song (weliswaar een groeier) van deze plaat, en zonder dat het tussenin ooit gaat vervelen. Het is een kwestie van tijd tot ik verhoog naar 4.5. En nu vraag ik mij nog altijd af waarom ik deze plaat wél zo goed kan pruimen. Vreemd.

avatar van Grecio
Prachtig album, kan zomaar een gooi doen naar beste album van het jaar voor mij. Voor nu 4,5 ster!

avatar van Tempel
Sinds de eerste single Now that you're gone, kijk ik al uit naar het album, dertien jaren geleden al geraakt door Steady as she goes van het album Broken boy soldiers, regelmatig uitgevoerd door Jack bij zijn solo optredens en wat te denken van Carolina drama van Consolers of the lonely uit 2008. Geduld voor wat betreft The Raconteurs moest al behoorlijk op de proef gesteld worden, maar de laatste weken leek het wachten alleen maar langer te duren... gelukkig nog een Help me stranger tussendoor, waanzinnig goede track. En daar is ie dan, zojuist binnen gehaald en beluisterd het hele album, nieuw werk van The Raconteurs en hoe je het ook wendt of keert weer een Jack White hoogstandje. Wat hou ik van alles dat hij voortbrengt. Eerste luisterbeurt voldoet, nee, overtreft mijn verwachtingen, met recht een vijf sterren....

avatar van aminam19
Ondanks dat ik na de eerste singles wat skeptisch was, is toch wel weer echt een heel fijn album geworden zeg!
Het is echt een enorm strak album geworden.
De kwaliteit en het plezier spat er vanaf. In een rap tempo krijg je het ene na het andere sterke nummer voorgeschoteld, overgoten met een fijne 70's rock sound. Ook de singles zijn inmiddels gegroeid bij me, en passen prima bij het album als geheel. Niet zo een enorme uitschieter als carolina drama op het vorige album, alle nummer zijn sterk, maar voor nu is someday (i don't feel like trying) favoriet.

avatar van Kimmyboy
Eerste paar luisterbeurten bevallen alvast zeer goed!

avatar van coldwarkids
Mooie hoes!!

avatar van WoNa
De beluistering van de eerste twee nummers lijkt al te suggereren dat het helemaal raak gaat zijn. Wel af en toe een (te?) bekend klinkend melodietje. ('Only Child' en die little submarines van The Black Keys, (die volgende week aan de beurt zijn) bijvoorbeeld? Of ligt dat aan mij?

avatar van Grecio
Klopt wel WoNa. Ik hoor in Live A Lie ook heel erg QOTSA - Avon bijvoorbeeld.

Grecio schreef:
Klopt wel WoNa. Ik hoor in Live A Lie ook heel erg QOTSA - Avon bijvoorbeeld.

En ik vind Sunday Driver een Beatlesque sound hebben.

avatar van Cannabooze
Sinds El Camino niet meer zo'n heerlijk catchy bluesrockalbum gehoord! Eindelijk weer zo'n voltreffer!

avatar van ni slecht
Pffff wat een intro toch van dat laatste nummer, wondermooi in zijn eenvoud. Het wekt een beetje dezelfde melancholische sfeer als mosquito song van QOTSA.

avatar van Bartjeking
Van de eerste tot de laatst aangeroerde snaar komt het binnen. Meteen, 1e luisterbeurt en na de 6e keer nog steeds. Klassiekertje in wording wellicht. Enig klein kritiekpuntje is dat de eerste 2 nummers niet meer overtroffen worden. Maar eej, het is 35 graden, hier ga ik me niet druk om maken.

avatar van WoNa
Ik durf wel op vier **** in te zetten als openingsbod inmiddels.

avatar van Metalwou
Via een collega van mij deze band leren kennen en wat ben ik hem dankbaar! Dit is een steengoede plaat zonder houdbaarheidsdatum!

avatar van ZERO
west schreef:
En ik vind Sunday Driver een Beatlesque sound hebben.

Ik kreeg bij Help Me Stranger dan weer het gevoel dat die zo op The White Album had gepast.

Op dit moment vind ik het een moeilijk te beoordelen album. Aan de ene kant vind ik het een heel constant album en is elk nummer geslaagd. Er staan absoluut geen fillers op. Aan de andere kant mis ik een beetje een knaller, en mis ik ook het speelse en stuurloze dat The White Stripes naar mijn gevoel altijd hadden. Het is allemaal wat strakker. Sommigen zullen dat net goed vinden, maar ik vind het bij Jack White eerder een minpuntje.

Zijn solo-albums hebben dat ook een beetje. Ik weet dus niet of het te maken heeft met ouder worden, of dat het gewoon een bepaalde keuze is, of invloed van derden.

Desalniettemin een goed album. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Favorieten: Bored and Razed, Help Me Stranger, Shine the Light on Me

ZERO schreef:

Ik denk dat Jack White zich hier - en in zijn andere samenwerkingen - zeker laat beïnvloeden door de andere prima bandleden. Het klinkt dan dus anders dan the White Stripes. Het is ook wel slim, want zo kan hij solo en met zijn bands steeds weer andere muziek uitbrengen (op zijn eigen label ). Maar gelukkig maar, ik had het allemaal niet willen missen.

avatar van Sven Vermant
Ben begonnen met luisteren en compleet weggeblazen. Heb nog niet alle nummers gehoord maar wat mij betreft nu al het beste werk van The Raconteurs. Hopelijk laat het volgende album van Jack White niet zo lang op zich wachten.