Hayden Thorpe - Diviner (2019)

Pop / Electronic

6. In My Name (3:38)
  7. Anywhen (4:14)
  8. Human Knot (3:20)
  9. Spherical Time (2:52)
  10. Impossible Object (3:37)
Mausie (crew)
Heel erg benieuwd naar deze release. Diviner en vooral Love Crimes zijn echt heerlijke nummertjes. Chamber pop met fijne zang, zoals we die kennen van Wild Beasts.

Boy King was het laatste album van Wild Beasts in 2016 en nu is er dan een solo-album van Hayden Thorpe.

Nu is zijn zang altijd wel sfeerbepalend geweest voor Wild Beasts, dus de vraag is of hij in z'n eentje ook nog hetzelfde enthousiasme kan veroorzaken bij mij als toen.

Het antwoord is heel simpel: ja.

Zijn manier van zingen doet me nog steeds wel eens denken aan die van ANOHNI. De muziek is wat onderkoeld hier en daar, maar toch, mede door zijn stemgeluid, blijft het warm aanvoelen. Ik moet een beetje denken aan de stijl van een Prefab Sprout. Geen idee waarom die bij me opkomt. Het ademt ook een beetje Kate Bush jaren '80 (Hounds of Love). Sensueel en toch 'to the point'.

Het lijkt of Thorpe op dit album ook wat bedachtzamer overkomt. Het klinkt ook wat ruimtelijker. Misschien toch een te veel aan karakters binnen Wild Beasts waardoor het hier en daar wat dringen was qua ideeën?

Diviner ademt en is er eentje die na meerdere draaibeurten ongetwijfeld ook meer en meer zal gaan prijsgeven. Wild Beasts mogen dan niet meer bestaan, Thorpe solo is een zeer aangename voortzetting van de rit.

En wat is Anywhen toch een wonderschoon nummer!

avatar van blur8
Wild Beast zat geheel op dood spoor, terecht ontbonden dus.
En als het meest typerende bandlid dan solo gaat op deze manier is het puur winst.

avatar van blur8
Hele album is Wonderschoon. Onverwacht cadeau.

avatar van blur8
Zit al heel dicht tegen de ***** aan. Vooral veroorzaakt door tweeluik: Love Crimes & Stop Motion.
De onderkoelde aanpak van zoveel gecontroleerde emotie. Prachtig.
Het zijn de ingehouden ritmes die alleen maar aanzetten tot...... zodat je zelf de rest kan invullen.
Tot in alle finesses perfecte zangstem.
Een simpel maar tegelijk geniaal piano thema dat in zoveel varianten terug komt, dat de herhaling niet opvalt maar harmonizeert. En JA, dat hoor je allemaal niet in de eerste luisterbeurt.

Mausie (crew)
Album net voor het eerst geluisterd en ben direct erg enthousiast. Ik ben dan ook verbaasd over de geringe aandacht voor dit plaatje tot nu toe. Dit moet toch in het straatje van vele MuMe users vallen? Chamber pop doet het toch meestal wel goed hier.

Het gemiddelde is nu ook kunstmatig laag, doordat 3 notoire laagstemmers op een totaal van 12 stemmen vrij veel invloed hebben. Gaat wel weer bijtrekken denk ik zo.

Mausie (crew)
Door een wat tegenvallend einde blijf ik voorlopig op 4* sterren steken. Favorieten zijn het mij al bekende Love Crimes en nieuwe favoriet Anywhen, wat een genot als die strijkers worden ingezet.

avatar van brakbek
Geweldig album. Favoriet is Earthly Needs.