Peter Gabriel - Rated PG (2019)

Label: Real World

1. That'll Do (3:55)

met Paddy Maloney en The Black Dyke Mills Band

2. Down to Earth (5:58)

met The Soweto Gospel Choir

3. This Is Party Man (6:36)

met The Worldbeaters

4. The Book of Love (3:38)
  5. Taboo (5:47)

met Nusrat Fateh Ali Khan

6. Everybird (4:24)
  7. Walk Through the Fire (4:03)
  8. Speak (6:33)

met Atif Aslam

9. Nocturnal (3:47)
  10. In Your Eyes (5:07)
avatar van Chameleon Day
En wat is dit?

avatar van E-Clect-Eddy
Tussen de track credits op Spotify staan nog een paar bekende namen: Tori Amos, Randy & Thomas Newman, Bob Ezrin en Nile Rodgers!!

That'll Do - geschreven door Randy Newman en Bob Ezrin productie, ingetogen en met weemoedige blazers.
Down to Earth - geschreven door Thomas Newman en Peter Gabriel
This Is Party Man - geschreven door George Acogny, Peter Gabriel en Tori Amos

Walk Through the Fire productie door Nile Rodgers

avatar van gaucho
Gelukkig komt-ie later dit jaar ook 'gewoon' op CD uit. Kan interessant zijn, al vermoed ik dat het wel nummers uit verschillende bronnen en tijdvakken zijn, dus het zal niet meteen een coherente luisterervaring zijn.
De enige track die me direct wat zegt, is Walk through the fire. Van de soundtrack van de film Against all odds. Heerlijk nummer dat bij mijn weten nog niet eerder op een PG-album verschenen is, dus dat is alvast een aantrekkelijk gegeven.

avatar van goldendream
Terwijl Steve Hackett veel nieuw materiaal blijft uitbrengen, komt Peter Gabriel met dit af.

avatar van meesterdch
Ik heb hem een eerste keer geluisterd en het valt mij niet tegen. Natuurlijk heb ik liever nieuwe muziek van PG, maar veel van deze nummers kende ik niet, dus zijn voor mij nieuw. En nieuwe muziek van PG luisteren blijft een mooie ontdekkingstocht.

avatar van E-Clect-Eddy
"Rated PG is a collection of Peter Gabriel songs from the movies" staat op zijn eigen website

avatar van codex
Er zitten leuke nooit gehoorde nummers bij, maar jammer dat PG altijd met van die incomplete releases komt. So 25th anniversary mist bijv Curtains en het prachtige Across The River. Deze filmmuziek-compilatie mist oa Out Out (Gremlins) en het veel recentere The Veil (SNOWDEN).

Het wordt toch eens tijd voor een compleet overzicht van alle b-sides en losse tracks die door de jaren heen zijn uitgekomen. Maar dat zal wel niet gebeuren, want PG heeft blijkbaar toch sterke ideeen over wat opnieuw uitgebracht dient te worden en wat in de vergetelheid mag geraken... Jammer hoor.

avatar van devel-hunt
Leuk al die compilatie platen van Gabriel, maar wel jammer dat zijn laatste plaat met nieuw werk richting de 20 jaar gaat. Blijkbaar een enorm writers block, wie weet. Het is wel duidelijk dat er bij hem fysiek wel veel is veranderd de laatste jaren, wellicht is zijn drive verdwenen om nogmaals creatief te vlammen. Erg jammer voor zo,n unieke artiest.

avatar van Chameleon Day
codex schreef:

Kom, laten we duidelijk zijn wat betreft onze wensen: NIEUW ALBUM, met NIEUW MATERIAAL!!! EEN DUBBELAAR, na al die jaren? Verexcuseer me mijn stemverheffing....hier thuis keek ineens iedereen op. Pardon!

avatar van Alicia
Hier trouwens ook! Maar uiteraard, we missen 'm in dat opzicht. Ik ben wat oud materiaal aan het herontdekken. Ga dit album dadelijk ook maar gelijk even opnieuw beluisteren!

avatar van codex
Chameleon Day schreef:

Ik heb die hoop al laten varen. Up was een aardig album dat het niet haalde bij Us of So, laat staan het eerdere werk. Het Scratch My Back project bestond uit covers, ook niet echt inspirerend. Al meer dan 15 jaar spreekt PG over een album project met nieuwe nummers, talloze ideeën heeft hij er al voor. Maar het wil er maar niet van komen... Kauwen op oudere nummers is dan het beste alternatief...

avatar van Poles Apart
Chameleon Day schreef:

"I/O" zou het beestje toch gaan heten? Ik denk dat ie een perfectionist is die ruimschoots de tijd neemt en zich door niemand van z'n spoor laat af brengen. Een beetje de mannelijke Kate Bush zeg maar. Heb zeker wel goede hoop dat er in de komende vijf (?) jaar wel een nieuwe studio plaat van Gabriel verschijnt.

Ga deze ook nog wel checken.

avatar van E-Clect-Eddy
Na de eerste beluisteringen bevallen de eerste twee nummers en Taboo nog het meest.

Walk Through the Fire (een co-productie met Nile Rodgers) lijkt uit de periode van Sledgehammer te komen. En de zanglijnen op Nocturnal doen denken aan Games Without Frontiers.

Deze (remix?) versie van In Your Eyes is korter dan die op het album So staat.

De rest zouden gemakkelijk op een willekeurige Disney soundtrack kunnen staan

avatar van gaucho
E-Clect-Eddy schreef:

Klopt aardig, die komt van deze soundtrack uit 1984. Dus net voor het verschijnen van So. Maar geluidstechnisch komt-ie inderdaad wel dicht in de buurt.

E-Clect-Eddy schreef:
Deze (remix?) versie van In Your Eyes is korter dan die op het album So staat.

Het is een geheel andere, nieuw opgenomen versie, die is gebruikt in de romantische komedie Say anything uit 1989. Ik begrijp eruit dat het de originele 7" promo versie is. De originele 12 inch versie is nog steeds niet officieel verkrijgbaar op CD.

En dat brengt mij op een ander kritiekpunt van Record Store Day. Er wordt dus eerst een gelimiteerde persing als picture disc uitgebracht, waarvan de website van Peter Gabriel zelf stelt dat die wellicht niet voldoet aan de kwaliteitseisen van zwart vinyl:

"Due to the nature of the picture disc manufacturing process the sound quality may not be comparable to our recent black vinyl releases. For the audiophiles amongst you a hi-res download code is included."

Wat ik op zich al tamelijk lachwekkend vind, want een LP koop je toch juist vanwege de superieure geluidskwaliteit? Ik lees op het web al diverse recensies over het knapperend haardvuur en/of de golfslag die gratis wordt meegeleverd bij het afspelen...

Maar goed, er komt dus later nog een zwart vinyl-editie, en ook een CD-versie. Maar je ziet hier dus dat de CD-versie wordt gelimiteerd door de vinyl-uitgave, want het ding heeft een speeltijd van 50 minuten (al tamelijk lang voor een plak vinyl, en zeker voor een picture disc), terwijl er binnen dit kader nog meer meer niet of nauwelijks eerder uitgebrachte muziek te vinden is.

Zo bestaat er een alternatieve versie van Blood of Eden uit een Wim Wenders-film en bestaan er filmsoundtracks met Gabriel-nummers als Out Out, Animal Nation, Why Don't You Show Yourself (nooit eerder officieel uitgebracht) en een instrumentale versie van Signal to Noise.
En er zijn er vast nog meer. Kortom, die CD-versie is gemakkelijk op te vullen met meer moois, maar dan zullen de vinyl-fanboys wel weer gaan klagen...

avatar van Alicia
gaucho schreef:

Bont gekleurd vinyl, dus ook de picture-disc, was altijd al minder van kwaliteit dan de zwarte vinyl versie. Lijken mij dan ook meer dingetjes voor aan de muur of zo. Gelukkig zit er dan wel weer een hi-res download bij. Ik wil eigenlijk alleen de download. Even kijken op Qobuz. (Ja, gevonden!)

avatar van Broem
Nog niet helemaal (echt goed) geluisterd maar Taboo met Nusrat is er wel eentje zeg. Sodeju wat een nummer is dat. Een echte PG parel.

avatar van meneer
Geluisterd. Grotendeels wel bekend. Een advies van mij aan het adres van de heer P. Gabriel om deze onvolprezen Peter Gabrielmeter van Martial eens op zijn eigen site zetten. Komt hij misschien nog wat leuke nummers tegen om op een ander 'nieuw' album uit te brengen

Verder verwacht ik niet veel van Gabriel in de toekomst. Ik vond zijn laatste werken niet echt bijzonder en meestal meer een echo van veel beter werk van wat hij eerder heeft uitgebracht. Sting heeft daar ook deze dagen wat last van. Ik vind, persoonlijk, dat La Bush kwalitatief beter werk heeft afgeleverd als ze weer eens zin had om aan haar piano te gaan zitten.

"Kill your Idols" ? Nee, echt niet. Alle respect voor wat hij gedaan heeft maar als je 69 jaar oud bent is mijn begrip voor dat het moeilijk is om vernieuwend productief bezig te zijn (na meer dan 50 jaar productief te zijn geweest) ook zeer groot.

avatar van Parlotones
Ik kom per toeval nog een album van Peter Gabriel tegen op YT uit 2018 die niet op MuMe staat en dat is het album ALMOST NAKED Unpublishid compulation by R&UT [Rare & unreleased tracks]. Hoor hier ook bekende nummers rustiger en ook door andere mensen gezongen.

avatar van E-Clect-Eddy
Almost Naked lijkt me een soort mix-tape door een fan.

De suggestie is dat ze van officiële releases komen maar hier dus bij elkaar zijn gezet.

Peter Gabriel - Almost Naked - YouTube

Met andere woorden Peter heeft genoeg materiaal om een Volume 2 te maken van Rated PG