Sam Fender - Hypersonic Missiles (2019)

Label: Polydor

1. Hypersonic Missiles (3:57)
  2. The Borders (5:32)
  3. White Privilege (3:29)
  4. Dead Boys (3:23)
  5. You're Not the Only One (4:35)
  6. Play God (3:45)
  11. Call Me Lover (3:21)
  12. Leave Fast (3:44)
  13. Use [Live] (3:31)
avatar van blur8
Debuut Album oogt als een verzameling, geslaagde singels van afgelopen 2 jaar. (track 1 4 6 7 9 12).
Aangevuld met van concerten bekende songs (2 3 8 11), maar er ontbreken ook setlist-favo's (All Is on My Side). Maakt alles bij elkaar een [weinig nieuws onder de zon] zomer release. Nu maar hopen dat het totaalplaatsje meer is dan de optelsom.

avatar van Boris1
Knap debuut. The Boss meets Buckley, of zoiets..

avatar van coldwarkids
Boris1 schreef:
Knap debuut. The Boss meets Buckley, of zoiets..

Borders = The Killers + Bruce Springsteen

Afgelopen lente live gezien in Nijmegen. Puik plaatje! Veel invloeden van Springsteen, maar dat is helemaal niet erg. Ik ben heel benieuwd wat hij nog meer gaat maken, het debuut is in ieder geval veelbelovend.

avatar van alpeko

Nah

avatar van alpeko
coldwarkids schreef:

Nah

Het is dat het niet is toegestaan hier maar ik zou Kink, maar ook The Guardian of Ptichfork kunnen quoten. In het bijzonder The Borders is overduidelijk geïnspireerd op... al zijn die dan weer geinsprireerd door The Boss.

avatar van joko150
Toch een halfje er bij gedaan want wat een heerlijke nummers staan hier toch op!

Dim
Ed Sheeran, Nothing But Thieves en The War On Drugs in een blender. Lekker hoor.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prachtig debuut met veel stijlen. Tekent de veelzijdigheid van deze man

avatar van jerome988
Dead Boys kwam net voorbij in mijn shufflelijst en ik dacht even dat het een Arcade Fire-klassieker was. Knappe muziek van Sam Fender.

avatar van -SprayIt-
Verslavend plaatje met sterke songs, mooie ontdekking uit de top 100 van het vorige jaar. Lekkere mix van stijlen, heerlijke productie, goed gedaan.

Thekillers87327
Hele leuke nieuwe indie rock band!
Je hoort duidelijk de invloeden van The Killers, Bruce en ook wel een beetje Keane.
Toch zijn ze ook wel vernieuwend en heeft hij ook wel echt een eigen geluid
De eerste helft is wel duidelijk beter dan de 2e.

Favs: The borders, Dead Boys en het openingsnummer

Hopen op meer snel!

avatar van Poepie34
Wat is "use" toch een mooi nummer. Vond trouwens Sam Fender live in Palladium Keulen afgelopen jaar heel erg goed, mooi optreden geen moment verveeld. Ben benieuwd naar zijn nieuw werk.

avatar van bertkruijswijk
Omdat ik zeer te spreken was over het recente album van Sam Fender, heb ik deze ook maar beluisterd. Over de gehele linie weer zeer sterk, alleen op het eind zakt het wat in, maar dat weerhoudt mij er niet van om het 4,5 sterren te geven. Moeilijk om een favoriet uit te kiezen, maar voorlopig ga ik voor The Borders.

avatar van dominicano fonso
Een knap debuut van een zanger waarvan we het laatste nog niet van hebben gezien.

Ik moet zeggen dat ik veelal van die indie bandjes het zelfde vindt klinken. Niet echt een onderscheidend geluid zoals we vroeger zagen. Sam wijkt hier echt van af door een eigen sound te creëren. Hoogtepunt is toch wel the borders, in mijn opinie een van de beste platen van afgelopen jaren. Daarnaast nog wat pareltjes als hypersonic missiles, dead boys en play god. Echt een aanrader dit album!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Rikkerto schreef:

Los van wat ik van de muziek vind (hij heeft echt een paar mooie liedjes gemaakt), maar zijn sound kan ik echt moeilijk onderscheidend noemen. Het ademt wel heel erg hard Bruce Springsteen en The War On Drugs bijvoorbeeld, heartland rock uit het boekje.

avatar van popstranger
Zeker geen zoveelste solo-artiest, als je een nummer als White Privilege kan schrijven dan vat je de tijdgeest en het daarbij behorende gevoel van de 'jonge witte middenklasse' samen. Ook Dead Boys grijpt aan wegens relevant. Sam Fender durft songs te schrijven die verder gaan dan wat navelstaren en liefdesverdriet. Het zal mij dan ook een raadsel zijn waarom hij niet zo breed wordt opgepikt als weliswaar veel bekendere maar ook veel mindere sterren dan...(lijst zelf in te vullen met namen van popsterren die de hitlijsten aanvoeren met vaak weinigzeggende songs).

avatar van dumb_helicopter
Geslaagd debuutalbum met enkele voltreffers en een mooi vol geluid, zonder dat het bombastisch klinkt. Voelt vaak beter aan dan Springsteen die wel in die bombastische geregeld trapt.