VR Sex - Human Traffic Jam (2019)

Electronic / Rock
Label: Dais

1. Surrender (5:38)
  2. Downgrade (3:39)
  3. An Epiphany in Gridlock (1:23)
  4. Sacred Limousine (5:48)
  5. Maiden China (5:08)
  6. Psycho Cybernetiks (3:59)
  7. Cheek Detritus (4:08)
  8. Facts Without Faces (6:04)
  9. Corridor (Epilogue) (8:11)
avatar van E-Clect-Eddy
Alhoewel ik nog geniet van de nieuwe van Hapax - Monade (2019) is dit een heel fijne eerste beluistering.

Deathrock aldus Discogs en volgens hun eigen Bandcamp pagina: Punk, Ambient, Post-Punk, Power Pop, Synth Punk. Dat Ambient zit hier en daar in de intro's van de nummers. Punk en Power Pop passen minder goed, Post-Punk / Synth Punk passen veel beter. En de zang doet net als dat bij Hapax wat denken aan Gothic Rock bands. Lekker smerig gespeeld.

Favoriet: Maiden China
Terwijl op Last.fm Surrender en Sacred Limousine het meest populair zijn.

avatar van ROZZ
Ik vind dit beter dan het nieuwe album van Drab Majesty. Zijn dan ook niet voor niets twee verschillende projecten van dezelfde artiest. Goed debuut dit.

avatar van Alicia
Streep 'melancholie' en 'dromerig' weg! Verstop 'melodie' in de onderste lade, voeg een bijna ondoordringbare, monotone bak herrie toe plus zware vervorming van de zangpartijen en... voilá, je zit meteen in het andere hoofd van Andrew Clinco. In het chaotische hoofd welteverstaan en daar moet je van houden. Soms kan ik het heel even hebben, maar nu toch maar liever niet!

avatar van ROZZ
Is wel erg hard opgenomen, viel me ook al op. Komt het geluid niet helemaal ten goede.

avatar van E-Clect-Eddy
Ben wel te spreken over dat "hard opgenomen" volgens mij het ruige en kille geluid van acts zoals Alien Sex Fiend, Christian Death en Bauhaus?

Was destijds niet zo een fan van dat geluid maar deze van Andrew Clinco bevalt goed... voornamelijk omdat hij dat gitaargeluid heeft of imiteert van Marco Pirroni de belangrijke man naast Spear of Destiny / Adam Ant - de man die regelmatig ook Sinéad O'Connor bijstond op haar albums.

Dat gejaagde geluid van Maiden China is heerlijk, single waardig.

E-Clect-Eddy schreef:

Het 'harde geluid' stoort mij ook niet. Overeenkomsten met Christian Death hoor ik hier ook terug.

avatar van E-Clect-Eddy
Dat gepraat in Psycho Cybernetiks doorbreekt wel de lekker opgebouwde sfeer van de eerste helft.

En de lange Ambient-achtige / instrumentale afsluiter Corridor (Epilogue) had ook niet gehoeven, of minstens wat korter. Zonder die 2 tracks zou dit album heel snel 4* hebben gescoord.

Maiden China is ook alweer zo'n woordgrapje bedacht ik me net (Made in China).

avatar van ROZZ
Die afsluiter had voor mij ook niet gehoeven. De rest is oké.

avatar van ROZZ
Hoe vaker ik dit draai hoe beter het wordt. Dit is meer gothic/death rock dan postpunk en kon zomaar een nieuw album van (de vroege) Christian Death of Mephisto Walz zijn. De afsluiter Corridor geeft wel wat rust na al het loeiharde geweld. Interessante kant van Andrew Clinco die me beter bevalt dan de laatste van Drab Majesty. De spoken-word-songs zijn een aanklacht tegen al het uiterlijk vertoon van deze tijd en de vervreemding van de mens.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik sla, tegen mijn gewoonte en tegen mijn zin, enkele nummers van dit album regelmatig over. De rest is erg fijn.

E-Clect-Eddy schreef:
De rest is erg fijn. Naast de opener en Maid in China ook Sacred Limousine met An Epiphany in Gridlock als intro.

Ook mijn favoriet.