Tyler, the Creator - IGOR (2019)

Hip-Hop / Soul
Label: Columbia

1. IGOR'S THEME (3:20)

met Kali Uchis

2. EARFQUAKE (3:10)

met Charlie Wilson, Devonté Hynes en Playboi Carti

3. I THINK (3:32)
  4. EXACTLY WHAT YOU RUN FROM YOU END UP CHASING (0:14)

met Jerrod Carmichael

5. RUNNING OUT OF TIME (2:57)

met Frank Ocean

6. NEW MAGIC WAND (3:15)

met A$AP Rocky en Santigold

7. A BOY IS A GUN (3:30)
  8. PUPPET (2:59)

met Kanye West

9. WHAT'S GOOD (3:25)
  10. GONE, GONE / THANK YOU (6:15)

met CeeLo Green

11. I DON'T LOVE YOU ANYMORE (2:41)
  12. ARE WE STILL FRIENDS? (4:25)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Nadat ik Tyler een keer live heb gezien op BKS, hou ik zijn nieuwe platen in de gaten. Vandaag een nieuwe plaat uitgebracht en de eerste luisterbeurt bevalt zover prima.

avatar van Snoeperd
Oeh, dat is een mooie verrassing. Flower Boy vond ik Tyler's beste plaat tot nu toe dus ben erg benieuwd.

avatar van niels94
Soort Tyler-esque neo-soul. Ik kan er helaas niet zoveel mee.

avatar van aerobag
Tyler bewijst toch wel heel wat in zijn mars te hebben en is niet bang om nieuwe wegen in the slaan. Soort soul meets hiphop en dat terwijl Tyler nou bepaald geen klassieke Soul stem heeft. Met zijn eigenzinnige visie, humoristische invalshoeken en slim in mekaar gezette liedjes komt hij hier wel mee weg en levert weer een erg geslaagde album af. Productie klinkt weer erg gelikt en de geslaagde features zijn de kers op de taart.

avatar van Mathough
Ben blij dat het geluid op IGOR in het verlengde van Flower Boy ligt. Neo-soul past hem toch veel beter dan die 'grimy shit' uit zijn beginjaren. De nadruk ligt nu meer op het melodische aspect in plaats van zijn weinig bijzondere raps. Beats bakken en mooie melodieën verzinnen kan hij daarentegen goed! De refreinen zijn over het algemeen raak en ik hoor in bijna ieder nummer wel een productioneel hoogstandje (bijvoorbeeld de beat switch in I THINK rond 2:05!). Al met al een goed album, maar IGOR kan voor mij echter niet tippen aan Flower Boy.

avatar van Fathead
De man heeft altijd prachtige hoezen, nu ook weer!

avatar van Bruno_6
Ik heb de clip van EARFQUAKE toegevoegd. Geweldig!

avatar van ArthurDZ
Wat een leuk plaatje, het plezier spat eraf. Lekkere producties ook! Ik ben tevreden...

avatar van Simon Smith
Is deze plaat nog niet fysiek in NL te krijgen?

avatar van Poeha
Fathead schreef:
De man heeft altijd prachtige hoezen, nu ook weer!
Vreselijk (inderdaad?) En dan die HOOFDLETTERS in de titels, nog erger. Maar Tyler en soul? Misschien moet ik hem dan toch een kans geven?

avatar van Benjaminjow
Mag ik aan nemen dat dit album momenteel hoger staat in de rating dan Flower boy doordat enkel de grote Tyler fans hebben gestemd op IGOR tot nu toe? Kan me niet voorstellen dat dit album over een aantal weken nog boven Flower boy staat... Het is een goed album begrijp me niet verkeerd, maar het haalt haast nergens het niveau van zijn voorganger.

avatar van davevr
4 nummers lang lijkt het of ik naar N.E.R.D. luister of Pharrell zijn solostuff. Dan wordt het goed. Echt goed met momenten maar nergens zoals de voorganger. Dus een halve goede plaat.

avatar van Silky & Smooth
Bijzonder goede muziek voor een album dat op mij overkomt als een grap. Natuurlijk is Tyler weer lekker melig af en toe, maar muzikaal zit het gewoon prima in elkaar. Soms slaat hij net iets te ver door, maar daartegenover staan geweldige nummers als I THINK, EARFQUAKE en WHAT'S GOOD. Het heeft inderdaad wat van Pharell, maar gelukkig hoor je ook duidelijk Tylers eigen, kenmerkende stijl qua zang en producties.

Een geslaagd project zou ik zeggen. Het staat al een tijdje op repeat hier.

avatar van nico1616
Leuke plaat, maar die guest features: Frank Ocean? Kali Uchis? A$AP Rocky?
Lijkt me allemaal fake news te zijn

avatar van aerobag
nico1616 schreef:
Leuke plaat, maar die guest features: Frank Ocean? Kali Uchis? A$AP Rocky?
Lijkt me allemaal fake news te zijn

De feature lijsten die op het internet circuleren, daar klopt inderdaad geen reet van. Geeft hij zelf ook aan op zijn insta trouwens:

Tyler, The Creator on Instagram: “IGOR HELPING HANDS”

avatar van Obscure Thing
Ik blijf dit album maar draaien, heel bijzonder en gedurfd album. Af en toe bijna kitch, maar dan op de goede manier. Het voelt bijna als een rap-opera of iets dergelijks

avatar van overmars89
Igor is toch iets minder verfijnd dan zijn voorganger Flower Boy. Hoewel ik de producties en de topics fantastisch vindt. Is het wel heel vaak randje vals. En best wel vaak gaat Tyler over dat randje heen.

Desalniettemin toch nog wel een hele bijzondere listen en verveel ik me nooit. Persoonlijk favoriet: A Boy Is A Gun. Wat een heerlijke sample!

avatar van KampF
Flower Boy klinkt misschien wat rijker, maar dit persoonlijker.
Daarnaast is Tyler een mega creatief ventje, ik geef extra punten voor zijn clips.

avatar van overmars89
Het is inderdaad eigenlijk gewoon een concept-album over verliefd worden/relaties/aftermath en dat verpakt in een heerlijk muzikaal sausje. Ik ben ook wel benieuwd of dit dan slaat op 1 persoon en wie dat dan is.

avatar van vinylbeleving
overmars89 schreef:

Jayden Smith toch, of was het een grapje dat Tyler en hij verkering hadden?

avatar van lowieke
Geniaal album. Echt een instant classic, geeft me hetzelfde gevoel toen ik '...in search of' hoorde.

De hele lijn schiet alle kanten op en toch blijft het een geheel.

Voor nu vind ik het slot nog het aller mooiste Gone gone/i dont love you anymore/are we still friends. Die laatste had N*E*R*D zelf kunnen maken als Pharell nog wat creativiteit in zich had.

avatar van KampF
Ik draai dit album minstens 1x per dag, soms 2x
Zijn Apple optreden is ook eentje om te kijken: Tyler The Creator IGOR Apple Music Concert Live FULL - YouTube
24:00 new magic wand hmm en het einde die man is dan helemaal op

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Binnengekomen in de Billboard 200 op nummer 1 - Tyler wordt mainstream!

avatar van Silky & Smooth
Maartenn schreef:
Binnengekomen in de Billboard 200 op nummer 1 - Tyler wordt mainstream!

Schijnbaar ook het eerste zelfgeproduceerde- en gecomponeerde hip-hop album ooit dat nummer 1 heeft behaald.

(Tyler was toch al een tijdje mainstream?)

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Toch sinds Yonkers/Goblin, ja. Hevige hype geweest, dat Odd Future.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Dat openingsnummer is fantastisch, met de rest kan ik helaas weinig. Maar dat openingsnummer, tjah, dat is fantastisch.

Fijn album met veel afwisseling en de hiphop niet eens echt de hoofdmoot.
Zit veel pop en soul in en de productie is erg goed.
Heeft een tijdloze vibe en apart ook de synths die hier veelvuldig te horen zijn.
Duidelijk wel een conceptplaat zoals eerder gememoreerd hier.

avatar van Obscure Thing
Steeds blijf ik deze weer opleggen en telkens verander ik mijn favoriete nummers, een teken dat het echt een pareltje is. Absoluut mijn album van het jaar tot nu toe. De plaat heeft een rauwheid en directheid. En dat in combinatie met de mix van stijlen is fenomenaal.

avatar van lowieke
Het valt me nu pas op dat dit album op Columbia is uitgekomen.... Vreemd dat het niet bij OF uitkomt.

avatar van iHateDolphins
Poeha schreef:
Vreselijk (inderdaad?) En dan die HOOFDLETTERS in de titels, nog erger.

Die songtitels in capitals is een marketing ding toch? Volgens mij om op Spotify meer op te vallen oid. Meer artiesten doen dat. Ziet er idd niet uit.

avatar van MeesBowieFan1
hele goede sound en vette gozer!!