Mike Patton & Jean-Claude Vannier - Corpse Flower (2019)

Verenigde Staten / Frankrijk
Label: Ipecac

1. Ballade C.3.3 (3:21)
  2. Camion (3:23)
  3. Chansons D'amour (4:22)
  4. Cold Sun, Warm Beer (3:40)
  5. Browning (3:14)
  6. Hungry Ghost (3:48)
  7. Corpse Flower (2:53)
  8. Insolubles (4:08)
  9. On Top of the World (3:20)
  10. Yard Bull (4:21)
  11. A Schoolgirl's Day (3:27)
  12. Pink and Bleue (3:14)
avatar van E-Clect-Eddy
Mike Patton die een alternatieve crooner uithangt op de ingetogen single Chansons D'amour... Ik hou hier wel van, verwacht Easy.... maar dan een donkere variant daarvan.

Er zit een passage in de andere single is On Top of the World die doet denken aan Surfs's Up van The Beach Boys... met een vleugje FNM bombast.

Het is geen stampende Faith No More, maar afgaande op de 2 single Mike's herinterpretatie van de vroege 70s. Mike's side-kick Jean-Claude Vannier is mij onbekend maar is volgens Wikipedia een grote jongen uit de alternatieve rock die naast Serge Gainsbourg zou mogen staan, actief sinds begin van de 70s.

Lijkt me een heel interessant album, misschien wel eentje voor de jaarlijstjes...

Mike Patton & Jean-Claude Vannier - On Top Of The World - YouTube - audio

avatar van E-Clect-Eddy
single nummer drie: ook deze klinkt weer lekker, goed toegankelijk en sluit prima aan bij het wat donkere thema van de eerste twee singles.

Mike Patton & Jean-Claude Vannier - Browning - YouTube - audio

avatar van E-Clect-Eddy
Een heerlijke bonte verzameling... Patton de 'crooner' op z'n 2019's.

A Schoolgirl's Day had op een FNM album kunnen staan.

avatar van CWTAB
Bij openingstrack Ballad C.3.3. lijkt Patton z'n stem bij momenten zo hard op Nick Cave dat het beangstigend is (naar het einde is dit wel eu minder )

avatar van philtuper
Verrassing! Mike Patton. Held natuurlijk. Van de allerbovenste plank als je het mij vraagt. Deze plaat had ik niet zien aankomen, maar mijn eerste indruk is zeer goed! Inderdaad een beetje een dark Easy'achtige sound. En dat dark vind ik dan wel weer heel lekker! Benieuwd hoe het volledige album het er vanaf zal brengen maar ik laat me in ieder geval graag te grazen nemen door de heren Patton en Vannier. Encore!

avatar van milesdavisjr
Lekkere 'Patton kitsch', jaren 60 setting, mooie arrangementen en dito sfeer. Mike is natuurlijk een geweldenaar, de beste man kan bijna met elk denkbaar muziekgenre uit de voeten. Er staan een aantal prima songs op de plaat, de hysterische gekte blijft (grotendeels) achterwege echter het geheel heeft ook iets vrijblijvends. Dat heb ik wel vaker met platen van Patton, of het nu Mr. Bungle, Fantomas of een ander samenwerkingsverband van hem is, als een idee uitbloeit tot iets moois is het tijd om de bakens te verzetten en weer een vreemde of chaotische draai aan de song te geven. Dat vormt wellicht ook wel de charme van Patton. Dit plaatje is relatief rustig van aard en bestaat uit gefluister, Franse chansons, jazzy stukken, wat strijkers en het gecroon van Mike. Browning is onweerstaanbaar. Het overige materiaal is wat minder van aard, het is echter een vermakelijk plaatje.