The Allman Betts Band - Down to the River (2019)

Blues / Rock
Label: BMG

1. All Night (4:44)
  2. Shinin' (4:29)
  3. Try (2:54)
  4. Down to the River (4:43)
  5. Autumn Breeze (8:42)
  6. Good Ol' Days (3:38)
  7. Melodies Are Memories (4:04)
  8. Southern Accents (4:32)
  9. Long Gone (6:32)
avatar van HenkiO
De appels zijn iets te ver van de boom gevallen.
Ze doen hun best om te klinken als en dat lukt (nog) niet zo goed.

Hoewel Bert er anders over denkt:
(De naam verraadt het al, de jeugd neemt de fakkel over van de oude generatie. Devon Allman - zoon van Gregg - maakt al geruime tijd muziek met zijn Devon Allman Project en het was tijdens een tribute aan zijn overleden vader dat hij muzikaal ondersteund werd door Duane Betts - zoon van Dickey. Duane speelde eventjes met Dawes en korte tijd solo maar vindt in Devon een ideale partner om de southern rock van de vaders voort te zetten. Op bas vinden we Berry Duane Oakley - zoon van Berry de bassist van The Allman Brothers Band die krap een jaar na Duane Allman onder vergelijkbare omstandigheden verongelukte. Chuck Leavell - oud keyboardspeler van de Allmans - is te vinden onder de gasten.

Recensent: Bert Dijkman, verschenen in Platomania 359, Waardering 8.0)

Aardige cd, duane betts goed. Stem van Devon Allman niet te pruimen. Mogen (nog?) lang niet in de schaduw staan van hun vaders. Helaas.

avatar van deedee
Lekkere plaat met degelijk eigen songmateriaal. 1 cover: een mooie uitvoering van Tom Petty’s Southern Accents, waarop Devon Allman slechts begeleid wordt door piano en incidentele slide. Dit was gisterenavond in Paradiso ook een van de hoogtepunten.

Ondanks dat Duane Betts ook een paar vocals doet, doet de plaat nog het meest denken aan een soloplaat van Devon Allman. Geen schande, want dat zijn stuk voor stuk uitstekende platen.

De invloeden van de vaders zijn duidelijk te horen, maar leiden niet tot kopieergedrag. Voldoende eigen smoel. Het niveau van de ABB wordt wellicht niet gehaald, maar ik ken zeer weinigen die dat wel halen.

Gisterenavond in Paradiso bleek dat ze live nog ietsje beter en heftiger zijn. Mooi spetterend concert met veel ABB invloeden met Devon als sympathiek en charismatisch middelpunt.

avatar van frolunda
De zonen van,iets wat we overigens nu meteen achterwege kunnen laten want de beide heren zijn inmiddels al ruimschoots de veertig gepasseerd,voegen met hun eerste gezamenlijke groepsalbum een best sterk hoofdstuk toe aan de geschiedenis van de Allman brothers band.Niet dat dit hun eerste muzikale schreden zijn want beide zijn al jarenlang actief in diverse bands en solo projecten.En eigenlijk hoor je dat ook wel aan Down to the River af,de plaat klinkt geen moment alsof hier onervaren muzikanten aan het werk zijn die zich heel graag willen bewijzen.Juist het tegenovergestelde,het eerste album van de The Allman Betts Band klinkt heel ongedwongen en je krijgt geen moment de indruk dat het duo zich aan het forceren is.
De sound ligt wel behoorlijk in het verlengde van de Allman brothers band maar ze weten er toch redelijk een eigen gezicht aan te geven,onder andere door de zang,Devon die de meeste nummers zingt heeft zeker geen slechte stem en Betts laat in Autumn Breeze horen dat ie voor niks de voornaam Duane heeft gekregen.
Daarmee heb je ook meteen het beste nummer van Down to the River te pakken,en verder zijn Shinin',Long gone en titelnummer erg sterk,al moet ik er wel bij vermelden dat het niveau van de songs vrij constant is.Inclusief een geslaagde cover van het Tom Petty & the Heartbreakers nummer Southern Accents.
Een goede en veelbelovende eerste plaat van The Allman Betts Band.

avatar van gastheerg
Voldoende eigen smoel en ik heb het album nu een paar keer gehoord en wil deze beslist op vinyl hebben.
Ik hoop wel dat deze jongens snel met een live album komen want die paar clips die ik gezien heb wordt ik wel vrolijk van.

Vergelijken met de ABB is een kansloos traject. De ABB (zeker de eerste bezetting) is van zo'n bizar niveau dat als we alles links laten liggen wat minder is er in dit genre weinig overblijft