The Allman Betts Band - Down to the River (2019)

Blues / Rock
Label: BMG

1. All Night (4:44)
  2. Shinin' (4:29)
  3. Try (2:54)
  4. Down to the River (4:43)
  5. Autumn Breeze (8:42)
  6. Good Ol' Days (3:38)
  7. Melodies Are Memories (4:04)
  8. Southern Accents (4:32)
  9. Long Gone (6:32)
avatar van HenkiO
De appels zijn iets te ver van de boom gevallen.
Ze doen hun best om te klinken als en dat lukt (nog) niet zo goed.

Hoewel Bert er anders over denkt:
(De naam verraadt het al, de jeugd neemt de fakkel over van de oude generatie. Devon Allman - zoon van Gregg - maakt al geruime tijd muziek met zijn Devon Allman Project en het was tijdens een tribute aan zijn overleden vader dat hij muzikaal ondersteund werd door Duane Betts - zoon van Dickey. Duane speelde eventjes met Dawes en korte tijd solo maar vindt in Devon een ideale partner om de southern rock van de vaders voort te zetten. Op bas vinden we Berry Duane Oakley - zoon van Berry de bassist van The Allman Brothers Band die krap een jaar na Duane Allman onder vergelijkbare omstandigheden verongelukte. Chuck Leavell - oud keyboardspeler van de Allmans - is te vinden onder de gasten.

Recensent: Bert Dijkman, verschenen in Platomania 359, Waardering 8.0)

Aardige cd, duane betts goed. Stem van Devon Allman niet te pruimen. Mogen (nog?) lang niet in de schaduw staan van hun vaders. Helaas.

avatar van deedee
Lekkere plaat met degelijk eigen songmateriaal. 1 cover: een mooie uitvoering van Tom Petty’s Southern Accents, waarop Devon Allman slechts begeleid wordt door piano en incidentele slide. Dit was gisterenavond in Paradiso ook een van de hoogtepunten.

Ondanks dat Duane Betts ook een paar vocals doet, doet de plaat nog het meest denken aan een soloplaat van Devon Allman. Geen schande, want dat zijn stuk voor stuk uitstekende platen.

De invloeden van de vaders zijn duidelijk te horen, maar leiden niet tot kopieergedrag. Voldoende eigen smoel. Het niveau van de ABB wordt wellicht niet gehaald, maar ik ken zeer weinigen die dat wel halen.

Gisterenavond in Paradiso bleek dat ze live nog ietsje beter en heftiger zijn. Mooi spetterend concert met veel ABB invloeden met Devon als sympathiek en charismatisch middelpunt.