Pixies - Beneath the Eyrie (2019)

Label: Infectious

1. In the Arms of Mrs. Mark of Cain (4:12)
  2. On Graveyard Hill (3:26)
  3. Catfish Kate (3:08)
  4. This Is My Fate (3:21)
  5. Ready for Love (2:34)
  6. Silver Bullet (3:45)
  7. Long Rider (3:33)
  8. Los Surfers Muertos (2:54)
  9. St. Nazaire (2:27)
  10. Bird of Prey (2:37)
  11. Daniel Boone (4:52)
  12. Death Horizon (2:05)
wow!!

avatar van Poles Apart
"On Graveyard Hill" de eerste single.

avatar van E-Clect-Eddy
ca 100 minuten geleden in premiere gegaan

PIXIES – On Graveyard Hill (Official Audio) - YouTube

avatar van raymondkeuters
Veelbelovende eerste track!

Klinkt heel goed !!!

avatar van Manfield
Verassing! En een heel behoorlijke eerste track. Weer iets om naar uit te kijken.

avatar van Aazhyd
Eerste single klink retro, maar wat is er met de stem van Frank gebeurd? Klinkt zo laag.

avatar van E-Clect-Eddy
Iemand enig idee wat de hoes voorstelt (een soort paddo?) en of dat enige relevantie heeft met de titel "Beneath the Eyrie"

kan het een (bewuste) typo zijn?
Eyrie = Arendsnest
eerie = griezelig

avatar van Lost
Ik weet niet waarom, maar ik moet steeds aan Pet semetary van de Ramones denken als ik luister naar hun nieuwe single die best ok is.

Aazhyd schreef:

Is dit überhaupt wel Frank Black? Klinkt als een andere zanger...

avatar van Aazhyd
Volgens mij is het hem wel, maar hij zingt flink lager dan-ie vroeger deed. Ik vind het een pak minder.

avatar van HansVon
Holy shit.... wat een geweldig nummer is dit toch.... weet zeker dat Frank de zang doet met Paz op de achtergrond. Ben super benieuwd naar de rest. Heb spijt dat ik geen kaartje heb gekocht voor een van de concerten in october.

avatar van RichardKoning
Ik kijk hier reikhalzend naar uit!

De Pixies zullen het nooit echt fout doen bij mij. Je hebt Pixies deel 1 (t/m Trompe Le Monde) en je hebt Pixies deel 2 (vanaf Indie Cindy).
Tussen deze twee periodes zitten wel verschillen. Een aantal fans kunnen niks meer met de laatste albums, en zullen dat met Beneath the Eyrie ook wel niet hebben.

Want wat horen we op dit album? Puntige punkpoprock nummers zoals we ze kennen. Minder scherp dan op een Surfer Rosa of Doolittle wellicht, maar wel degelijk pakkend. Gladder? Een beetje, maar dat was op de twee voorgangers ook het geval.

Ik voel hier een Trompe Le Monde vibe, een album dat ook al niet door iedereen de hemel in werd geprezen, maar ik vond het toen echt heel sterk.
En sterk vind ik Beneath the Eyrie dus ook. En weet je wat? Ik vind het nu al de beste van Pixies deel 2.

Frank Black/Black Francis lijkt hier wat zwaarder te zingen (iets minder speenvarken-geluid zeg maar) en dat is al te horen op opener In the Arms of Mrs. Mark of Cain, wat ik al een ijzersterke start van het album vind. Lekker dat dreigende sfeertje. Doet me zelfs een beetje aan Muse denken, maar ik weet niet echt goed waarom. Gelijk wel het hoogtepunt van Beneath the Eyrie als je het mij vraagt.

On Graveyard Hill kennen we al en dat is toch best een behoorlijk Pixies nummer?!

Vervolgens krijgen we in hoog tempo uitstekende nummers te horen zoals Catfish Kate, dat een beetje als een Frank Black solo-nummer klinkt. Vrij luchtig en melodieus.
Of wat te denken van het bijna poppy, luchtige uptempo nummer This Is My Fate. Doet me denken aan bepaalde bandjes uit de jaren '80, maar welke nou toch?1 Zo hoorden we Pixies niet eerder. En ook Ready for Love klinkt vrij luchtig.

Op Silver Bullet klinkt Frank ook weer anders qua zang. Als nummer zit het lekker in elkaar (een beetje zoals zijn nummer Los Angeles). En Long Rider is lekker meezingen, waar Los Surfers Muertos met Paz Lenchantin in de hoofdrol zou qua titel op Surfer Rosa kunnen staan., qua nummer haalt het dat niveau niet. De surfsound gaat erg lekker op St. Nazaire, dat het eerste 'schreeuwertje' blijkt te zijn op dit album (met Tom Waits grom).

Bird of Prey huppelt lekker voort, Daniel Boone klinkt niet echt als Pixies, maar is gewoon een mooi liedje en afsluiter Death Horizon is bijna een kampvuur-liedje dat helaas iets te gemakkelijk dooft aan het einde.

Als kritiekpuntjes zou je kunnen zeggen dat het soms allemaal wat netjes is en misschien wat te glad. Het klinkt net even te veel als een solo-plaat van Frank Black, maar dan wel een zeer goede wat mij betreft.
Verder heb ik weinig kritiek; de band wordt ook ouder en dat mag je best terughoren. Ik vind dit een zeer fijn album en zoals gezegd misschien wel de leukste van de laatste drie.

avatar van RichardKoning
Silver Bullet is een waanzinnig mooi nummer.

Qua cijfer loop ik (vooralsnog) met aERodynamIC mee.

Dikke 4*!

aERodynamIC schreef:

Puike review weer. Echter dat het “te glad” zou klinken (volgens jou), daar verbaas ik mij trouwens over. Ik vind het bij vlagen behoorlijk vuig klinken. Vooral een nummer als St. Nazaire (wat een ongelofelijk GAAF nummer! ) laat Bossanova-tijden weer doen schitteren. Vrouwe Paz Lenchantin heeft dit keer meerdere bijdragen. Leuk dat ze meer van de partij is! Doet wat mij betreft definitief niet onder naast Kim Deal.
Knappe verschijning ook!

De bandleden hebben smaak.

RichardKoning schreef:
[Echter dat het “te glad” zou klinken (volgens jou), daar verbaas ik mij trouwens over. Ik vind het bij vlagen behoorlijk vuig klinken. Vooral een nummer als St. Nazaire (wat een ongelofelijk GAAF nummer! ) laat Bossanova-tijden weer doen schitteren.

Nu noem je ook wel gelijk het enige nummer dat wat ruiger klinkt. Maar in vergelijk met de eerste albums vind ik dit wel degelijk wat 'netter' en zelfs 'gladder'. Ik heb daar overigens geen problemen mee, want dit is gewoon een puik plaatje.

Ik heb ook geen idee hoe dit verder ontvangen wordt.

avatar van Poles Apart
Een goede stap vooruit na het slappe en wat gemakzuchtige "Head Carrier".

Maar toch, de scherpe randjes zijn er af, en de meeste nummers niet al te memorabel, niet geheel onlogisch, de heren worden immers net als iedereen ouder en de drive van de jonge jaren is zo goed als verdwenen. Dat ze het toch nog kunnen, bewijst een nummer als "St Nazaire".

Hoop dat ze de volgende keer de studio induiken en alles in één take opnemen, zonder de poetsdoek en vijl te hanteren. Ruw en vlijmscherp, dat zijn de Pixies die ik het liefst hoor.

avatar van Germ
De Oor is deze maand niet mals over het nieuwe werkje van de Pixies, maar ik ben toch wel weer benieuwd. Head Carrier vond ik ook prima te pruimen.

avatar van Hoedijk
Wat jammer dat m'n iconische Pixies beeld steeds verder vertroebelt door het zeer middelmatige nieuwe werk. Ik denk dat ik nog maar eens keertje Surfer Rosa opzet. Zucht...

Hoedijk schreef:

Maar Hoedje toch... je hebt anders zowaar geen slechte smaak !
Als ik naar je top 10 kijk ... en dan ook nog Surfer Rosa op nummer 1
De nieuwste Pixies niet kunnen waarderen . Ik heb dat dus totaal niet.
Ze hebben wmb ook wel wat mindere albums gemaakt, maar nergens scoren ze onder de 4.
Nu ben ik ook wel een vreemde eend, want wie heeft nu als Pixiefan Indie Cindy op 5 staan ?

avatar van Hoedijk
HansVon Ik zeg ook niet dat het slecht is, maar de nummers die ik gehoord heb, vind ik middelmatig. Toen Surfer Rosa uitkwam, had dat album zo'n enorme impact dat ik de Pixies, Breeders en Frank Black nog jaren live gevolgd heb, totdat Frank Black solo niet meer om aan te horen was. De tijd heeft Pixies inmiddels ingehaald. Er zijn zoveel goede nieuwe releases (zoals onlangs nog Tool, Lana del Rey), maar de impact die Surfer Rosa op mij had zal geen enkel album ooit meer op mij hebben (misschien Hand.Can.Not.Erase van Steven Wilson een beetje). Door de vele nieuwe releases en streaming verliezen albums sneller m'n aandacht en tsja, de Pixies waren eind jaren 80 natuurlijk gewoon uniek. Maar natuurlijk ga ik wel gewoon op 4 oktober naar 013. Om te genieten van al het mooie werk wat ze ooit maakten.

avatar van itchy
Alleraardigst plaatje, waarschijnlijk de beste van Pixies 2.0.

Maar dit was wel de band met de meest perfecte discografie ever, ouwe. Vier keer in de roos. De discografie waaraan alleen maar afbreuk kan worden gedaan. En dat gebeurt nu gewoon. Indie Cindy: mwoah. Head Carrier: meh. Deze: goed, vergeleken met die twee.

Maar zelfs als je deze naast de meest relaxte 1.0-plaat legt (Bossanova), is het verschil evident. 100x minder venijn. En dat is toch de kurk waarop Pixies moeten drijven. Ik hoor één nummer dat voor mij voldoet: St. Nazaire. De rest is veel te keurig. Nog een paar sterke nummers, waar te weinig mee wordt gedaan, en een handvol weinig zeggende. De plaat gaat ook nog eens uit als een nachtkaars.

Ik hoor bij die groep nare fans die denken dat ze een band bezitten. Alsof de Francis en co. niet gewoon de gemeentebelasting hoeven te betalen. En vanuit dat standpunt zeg ik: maak het nou niet erger jongens. Waar ben je mee bezig... Stop deze bezoedeling van je erfenis!

avatar van mattman
Ik schrik een beetje van het feit dat deze hier ‘de beste van Pixies 2.0’ genoemd wordt. Dit vind ik toch een pak minder dan Head Carrier, wat voor mij toch wel een kleine opflakkering was voor Pixies. Sterker: ik vond het gewoon een sterke, vitale plaat met veel goed geschreven nummers.

Hier vind ik zowel de songwriting als de uitvoering echt ondermaats. Flauwe, brave doorslagjes van wat ze op de vorige plaat een stuk beter deden. Jammer!

avatar van davevr
3 goede nummers. Misschien 4. En de rest middelmaat. In het patheon van mijn jeugdhelden mogen de Pixies blijven.

Maar als ik een playlist maak met 50 nummers van The Pixies gaat er geen enkele van deze plaat instaan. Ook niet van de vorige 2.

Dus in hun backcatalogue niets toevoegend. Ik vind Frank wel goed van stem.

avatar van Hoedijk
itchy Bossanova vond ik destijds een superrelaxte zomerplaat. Maar dat ze geen plaat met van het kaliber Bossanova kunnen maken, ben ik het niet helemaal mee eens. Als Cash, Cohen en Bowie het wel kunnen... Probleem is dat Kim weg is en al zou ze terugkomen, de chemie van toen is nu weg. Pixies 2.0 is voor mij nu Frank Black/Black Francis +. Het nieuwe album klinkt overigens zeker niet slecht, heerlijk weer om Joey Santiago op gitaar te horen. Maar Charles' zang is wel een stukje achteruit gegaan. Een stuk minder venijnig en het bereik van vroeger (Tame!) heeft hij niet meer. Maar wie weet, komen ze ooit nog in de originele bezetting bij elkaar en weten ze zich te "heruitvinden". Maar goed, ik zal het album vandaag nog eens goed beluisteren. Ik begin er al een beetje in te komen.

avatar van Shffl
Alle Pixies deuntjes na Trompe Le Monde klinken als b-kantjes.

avatar van CWTAB
Shffl dan zijn pakweg What Goes Boom, Snakes, Magdalena 318, Another Toe In The Ocean & Baal's Back dan toch van het niveau van de b-kantjes vanop Oasis hun The Masterplan.

Deze plaat is tamelijk glad voor Pixies begrippen maar bevalt mij al meer dan de vorige (die voor mij dan aanvoelde als een gemiste plaat, Indy Cindy apprecieer ik nog altijd het meest van de post Trompe Le Monde periode).

Maar inderdaad graag bij de volgende plaat: meer tanden, ruwer en mss nog wat meer Paz op stem?