Radiohead - MiniDiscs (Hacked) (2019)

1 stem

17. MD127 (26:49)
  18. MD128 (41:52)
avatar van lowieke
west schreef:

En nu 'chanteren' ze hun fans door hier 20 euro voor te vragen?

Als je 20 euro voor 16 uur aan muziek van een plaat van deze waarde chantage wilt noemen dan weet ik het echt niet meer.

Ik kan bij mezelf in elk geval geen negativiteit of cynisme bespeuren om een dergelijke actie

avatar van Tony
gaucho schreef:
Maar het punt is dat dat hele verhaal van die hacker dus niet klopt...

Fake Plastic News!

lowieke schreef:
Omdat ze een chanteur een loer willen draaien.

Ik bedoelde: waarom was dat niet gelukt als ze het gratis aan de fans aanboden?

lowieke schreef:

Juist die 16 uur geeft wel aan dat het geen normale, kwalitatieve release is. Ik moet er niet aan denken om me hier doorheen te worstelen, maar als megafan zou ik me toch soort van verplicht hebben gevoeld er geld aan uit te geven.

Het voelt als een beeldend kunstenaar die zegt: “Hier heb je een stuk rots. Als je goed bijtelt kom je een kunstwerk van me tegen, maar een niet zo goeie. En oh ja, je betaalt er trouwens evenveel voor als voor mijn vorige kunstwerken.”

Je kunt de minidics (tijdelijk?) gratis streamen via Bandcamp, dus dat ze fans hiermee een loer zouden draaien is onzin. Je kunt kostenloos kijken of dit wat voor je is voordat je er geld aan uit hoeft te geven.

avatar van Rudi1984
Vind ik dus niet, want als fan voel je toch een soort verplichting om de artiest te steunen door de release aan te schaffen.

Maar goed, m’n mening hierover zal inmiddels wel duidelijk zijn dus ik houd het hier verder bij.

avatar van corn1holio1
Rudi1984 schreef:

Echt?

Ik ben maar eens naar de muziek gaan luisteren...

Om te beginnen natuurlijk MD111 en die is alvast de moeite waard. Uit een toelichtende tekst die ik ergens vond, begreep ik dat alle gepraat tussendoor eruit gefilterd is. Daardoor loopt de muziek mooi in elkaar over. En de muziek is wat rauwer, meer demo-achtig, maar meestal nog steeds de moeite (meer dan) waard. Opvallend: er zit ook flink wat live materiaal tussen.

Edit: MD111 is zeker voor fans de moeite waard om op een cd'tje te zetten, mocht je die nog gebruiken.

Op Discogs staat bij dit 'album' een link naar onderstaand document van W.A.S.T.E. Central met daarin de verschillende tracks op de minidiscs:
RADIOHEAD – OK MINIDISC (OK COMPUTER ARCHIVES) - Google Documenten - docs.google.com

Alleen staan de minidiscs niet in dezelfde volgorde en zijn de tijden soms wat langer, omdat er op de definitieve versie minder gepraat tussendoor staat. Je moet dus wel even puzzelen. Als ik het goed heb zijn MD111 & MD112 wel Disc 1 en Disc 2.

MD112 is overigens een stuk rommeliger dan MD111. Er staan veel early rehearsals op, afgebroken solo's en op het einde een unreleased track. Tussendoor kan je ook nog even naar de Tjechische metro luisteren...

avatar van zaaf
de band weet mij met deze release niet voor zich te winnen

zaaf schreef:
de band weet mij met deze release niet voor zich te winnen

Ik heb niet eens zin er aan te gaan beginnen.

avatar van SilverGun
west schreef:
Tussendoor kan je ook nog even naar de Tjechische metro luisteren...

Ah, dat zal dan de opname zijn voor de opening van A Reminder. Dat nummer begint met het geluid van de Tsjechische metro en de omroepstem die je daarin hoort.

avatar van bonothecat
Wat dingetjes geluisterd. En klinkt soms helemaal niet slecht. Maar 18 uur is wel een ietsie pietsie te veel van het goede. Ik wacht wel op een "best of" van de minidiscs.

avatar van gaucho
Korreltje Zout schreef:
Degene die hier een mooie selectie uit kan maken, en dat toegankelijk maakt, krijgt van mij 5 sterren en een loftrompet.

Ja, waar is Phil Spector als je hem nodig hebt?

Ik voel wel een beetje mee met wat zowel Rudi1984 als bonothecat hierboven schrijven. De overstelpende hoeveelheid ontneemt mij de lust om hier überhaupt aan te beginnen, maar ik kan me indenken dat hier een heel aardige enkele (bonus?) CD van samen te stellen is, zonder alle halfbakken oefenhok-pogingen en al het andere geneuzel. Maar wel met een tien tot vijftien afgeronde songs, die dan van mij geluidstechnisch nog wel wat opgekalefaterd zouden mogen worden. Een beetje zoals Let it be van The Beatles.

Met als uitgangspunt die lijst die bloempje24 ontleent aan dat artikel in The Guardian:

Lift (1:00:15 op MD126)
True Love Waits (15:43 op MD111)
Attention (37:42 op MD115)
Hurts to Walk (52:21 op MD112)
Last Flowers (2:42 op MD117)
Screechy Song (57:01 op MD113)
I Need a Job (22:10 op MD117)
Paranoid Android (5:36 op MD115)
Nude (49:54 op MD115)
A Reminder (0:00 op MD128)

Want als ik die nieuwe versie van bijvoorbeeld Lift beluister, is dat gewoon een goede, pakkende song, waarvan het zonde zou zijn als die onder het puin van deze uitgave verborgen zou blijven. Ik kan me ook voorstellen dat Thom Yorke juist besloot om dat nummer niet aan de oorspronkelijke tracklist van OK Computer toe te voegen vanwege het hit-effect: het zou zomaar een tweede Creep geworden kunnen zijn...

Kortom, ik blijf deze release wat halfslachtig vinden, vooral omdat-ie is ingegeven door geruchten die niet waar bleken te zijn. Maar een gereviseerde versie die de hoogtepunten eruit licht en deze zooi terugbrengt tot de essentie, daar zou ik wel voor zijn. Dan heb je kans dat ik - en zo te zien ook anderen - daadwerkelijk gaan luisteren.

Ik sluit niet uit dat het er nog eens van gaat komen, want ik lees vanmorgen dat Rolling Stone en Pitchfork ook al een poging gedaan hebben. Maar dan wel graag op CD en/of LP. Of voor mijn part op minidisc - daar kan ik ook nog mee uit de voeten...

avatar van gaucho
En ook op Pitchfork: eindelijk een goed stukje journalistiek over de achtergronden van de hack en de vermeende losgeld-eis: The Pitch - pitchfork.com