The Beatles - Let It Be (1970)

Label: Apple

1. Two of Us (3:36)
  2. Dig a Pony (3:54)
  3. Across the Universe (3:48)
  4. I Me Mine (2:25)
  5. Dig It (0:50)
  6. Let It Be (4:03)
  7. Maggie Mae (0:40)
  8. I've Got a Feeling (3:37)
  9. One After 909 (2:55)
  10. The Long and Winding Road (3:37)
  11. For You Blue (2:32)
  12. Get Back (3:07)
avatar van pmac
De tweede rehearsel cd is wel leuk. Gimme some truth, All things must pass in een regelrechte basisuitvoering klinkt gewoon interessant. Net als I me mine. Wat mij betreft hadden ze een complete cd kunnen vullen met nummers die later als solowerk uitgebracht zou worden.

pmac schreef:
De Glynn Jones mix bewijst nu wel dat het inderdaad een rommelige plaat zou zijn geworden. Het is wel op zich leuk om andere versies te horen.

Het is zeker leuk om die andere versies te horen. Ik had de Glynn Jones mix al op bootleg LP, maar nu compleet en remastered vind ik het echt geweldig om deze pure versie van Let It Be (officieel) te horen. Klinkt beter en heeft ook nog eens een veel betere titel: Get Back.

Ik heb mijn box set weer verkocht. De 'nieuwe mix' klinkt voor het eerst niet echt vernieuwend. De aanvullende sessies zijn voor het eerst grotendeels niet echt bijzonder en de EP is dat ook al niet. Alleen de Glynn Jones mix is de moeite waard en het bijgaande boek. Deze box set komt niet in de buurt van de vorige drie box sets, wat ook weer wat over het album Let It Be zegt.

avatar van nlkink
Ik heb onlangs de twee CD versie gekregen als wederdienst voor het helpen in de CD & platenzaak in mijn woonplaats. Het doel was om op basis van de ervaringen met de dubbel-CD op termijn de beslissing te nemen om al dan niet de box set aan te schaffen.
Na diverse luisterbeurten heb ik besloten om de box set niet aan te schaffen of dat pas te doen als ik 'm echt voor een dumpprijs kan krijgen. Het tweede schijfje vind ik heel aardig om naar te luisteren, maar ook niet zou dat ik daar nog een eentje van wil horen. En de Glynn Johns mix had ik al op bootleg.
Er komt nog zoveel moois uit van andere artiesten en groepen.

avatar van Duco van Deugen
Ik begin er niet eens aan. Als fan van het eerste uur stuit het mij steeds meer tegen de borst dat The Beatles een verdienmodel en melkkoe zijn geworden. Na "Love" uit 2006 van Cirque du Soleil ben ik ermee gestopt.

Duco van Deugen schreef:
Na "Love" uit 2006 van Cirque du Soleil ben ik ermee gestopt.

Dan heb je wel wat gemist, want de drie boxsets hiervoor vond ik zeker de moeite waard.

nlkink schreef:
Er komt nog zoveel moois uit van andere artiesten en groepen.

Bij de dubbel cd is het tweede cdtje de eerste rehearsel cd uit de box. Het tweede rehearsel cdtje is echter veel leuker om naar te luisteren.
Die maakt de box met de Glynn Jones cd leuker.
Het boek bij de box is ook een hebbeding met o.a. foto's van de januari 1970 sessies (had ze nooit eerder gezien).

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verplaatst naar The Beatles. De gesprekken over de documentaire zijn interessant maar, ondanks de link met dit album, horen meer thuis op de artiestenpagina.

avatar van Duco van Deugen
Wil niet flauw doen, maar heb het idee dat de meeste bezoekers alleen maar de reacties / updates lezen en niet of nauwelijks andere pagina's...

cosmic kid schreef:

zo zeg, ineens mist er nogal wat.. jammer, want ik vind deze discussie echt heel boeiend bij dit album.

cosmic kid schreef:

lennon schreef:

Eerlijk gezegd ben ik het met lennon eens. De documentaire gaat juist om dit album, hoe het opgebouwd wordt, wat de betekenissen zijn, de instrumenten, wie er aan mee werkten, hoe de sociale processen van invloed (kunnen) zijn op zowel de teksten als de opnames. Hoe het album tot stand is gekomen. Daar werd toch veel naar verwezen hier de afgelopen dagen.

De discussie hier omtrent Harrison en Ono vond ik wel bij de artiestenpagina horen. Nu zijn alle berichten (van de afgelopen dagen) naar de artiestenpagina verwezen. Dat had beter (met wat meer verdieping in de geschreven berichten van de users) ge-edit (en gescheiden) kunnen worden hier.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Heren, ik volg jullie. Wederom het bewijs dat overmatig en ook wat overhaast ingrijpen niet altijd leidt tot een beter of interessant gesprek. Excuus, ik kon mijn mod-impulsen blijkbaar niet bedwingen.

avatar van captino
Ik heb de docu ook bekeken. Vond het fantastisch, maar heb soms wel een paar stukken geskipt. Echt een top inkijk. Ik had het gevoel vaak dat ik bij ze in de 'deur opening' meekeek bij het tot stand komen van Get Back/Let It Be.

Altijd al een zwak gehad voor de nuchterheid van Ringo, maar dat is door deze docu nog meer geworden....

avatar van meneer
Waar ik het meest van op sta te kijken is dat ze ergens 2/3 januari beginnen met het opzetten van dit album en dat ze een dikke drie weken later dit album (en nog wat andere nummers) hebben gecreëerd. En wat voor een album ! Deze band was zo goed, upperclass and beyond..

avatar van Stijn_Slayer
Als je niet van McCartney op z'n zoetst houdt (Let it Be, Long and Winding Road) wordt de spoeling op Let it Be toch wel erg dun. Na bijvoorbeeld Tomorrow Never Knows, I Am the Walrus of A Day in the Life zijn Two of Us, Dig A Pony en One After 909 maar niemendalletjes. Zelfs Get Back stelt met z'n drie akkoorden en crappy solo (door Lennon!) niet veel voor. Wat ook niet helpt, is dat de productie van het hele album niet bepaald verfijnd is. De gitaren klinken vlak en groezelig en de stemmen zijn niet altijd even in synch met elkaar. De rauwe back-to-basics-live-vibe heeft zijn charme, maar een meesterwerk is het beslist niet.

Across the Universe vind ik wel een van Lennons beste nummers en George's bijdragen mogen er ook nog zijn, ook al hield hij zijn beste werk achter.

meneer schreef:

Heb jij dit bericht met deze waardering niet bij het verkeerde Beatles album geplaatst?

west schreef:

Yep, ik weet wat je bedoelt: The Beatles - Let It Be... Naked (2003) - MusicMeter.nl Zal hem daar ook nog plaatsen. En ach, 2 x de 5 score misschien ook wel aardig. Schouderklopje naar mister Spector

Was enthousiasme

avatar van Wickerman
Potverdikke, na die documentaire weer helemaal into dit album. Of beter, de versie met ‘Don’t Let Me Down’ van Glyn Johns. Die Billy Preston voegt echt wat toe. En dat maakt dit album, in mijn ogen, fijner dan Abbey Road.

avatar van meneer
de muzikant waar ik het meest van over mijn nek ga is toevallig Phil Collins

Dan heb je hem iets te diep geslikt.

Maar goed, ik ben heerlijk wakker geworden met je 1e bericht over dit album. Ik kan dat altijd wel waarderen als mensen tegengas gaan geven over bejubelde albums. Je had hier een paar jaar geleden ook zo’n user (Buizen heette hij geloof ik) die scheurde helemaal uit zijn kleren als iemand iets positiefs over The Beatles schreef. Altijd lachen !

The Beatles ! Ik ben momenteel het boek The Beatles: Hier, daar en overal van Craig Brown aan het lezen. In Duitsland werden ze, in hun beginjaren, ‘Ze Peedles’ genoemd. Oftewel ’De Piemeltjes’. . Goed boek !

Maar daar ga je natuurlijk niet van over je nek.

avatar van musician
Ik zat mij eigenlijk af te vragen, waar de single The Ballad of John & Yoko in die tijd is gebleven.
Met een albumduur van 35 minuten (en een nummer 1 hit in Nederland) had het zeker niet misstaan.

Zelfs het b-kantje Old brown shoe (van George Harrison) zou nog hebben gekund.
Ook de geremasterde cd-versies of Let it be....naked (2003) hebben geen toegevoegde Ballad of John and Yoko.

Ik heb liever Let it be.....naked, ik vind het ook prima dat McCartney het album bij nader inzien nog eens een keer flink onder handen heeft genomen.
Het ene album van The Beatles is meer je favoriet dan het andere.

Alleen in een systeem van punten uitdelen, waar je een album dus afzet tegen alles dat ooit is uitgebracht, is een 0,5* score eigenlijk een onmogelijkheid. Dan zou Let it be vallen onder de slechtste albums aller tijden. En dat is natuurlijk niet zo.

musician schreef:

Hier ! The Ballad of John and Yoko and George met z’n oude bruine schoenen . Te koop voor een tientje !

avatar van Stijn_Slayer
Ergens is het wel ironisch: het album werd als Get Back tot vier keer toe afgewezen door de Beatles. En, ik heb het niet nageteld, is nu zo'n beetje het meest uitgebrachte Beatlesalbum: de Spector-versie, op Anthology 3 staat in wezen een alternatieve versie, Naked en met de 50th anniversary-versie dan eindelijk Get Back zelf en nog twee discs aan sessies.

musician schreef:

Zelfs het b-kantje Old brown shoe (van George Harrison) zou nog hebben gekund.

Het ene album van The Beatles is meer je favoriet dan het andere.

The ballad of John en Yoko past in die zin niet er bij omdat de Beatles alweer in een andere fase zaten. Paul en John waren allebei in hun witte broodsweken en de zakelijke verschillen lagen nu open en bloot op tafel. Het meedoen van Paul op deze prePlastic Ono band achtige single is een geste van McCartney om de afbrokkelende vriendschap nog in stand te houden.
Old brown shoe had er wel op gekund. De basis voor dit nummer werd in de laatste week van januari 69 geïntroduceerd op 3 Savile row.