Radiohead - MiniDiscs (Hacked) (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

18. MD128 (41:52)
avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
we've been hacked
my archived mini discs from 1995-1998(?)
it's not v interesting
there's a lot of it

if you want it, you can buy the whole lot here
18 minidisks for £18
the proceeds will go to Extinction Rebellion

as it's out there
it may as well be out there
until we all get bored
and move on
Gedetailleerde tracklist: RADIOHEAD – OK MINIDISC (OK COMPUTER ARCHIVES) - Google Documenten - docs.google.com

Deze collectie is 18 dagen beschikbaar via Radiohead - radiohead.bandcamp.com.

avatar van dix
dix
Plaat van het jaar

avatar van GrafGantz
Reactie op FB n.a.v. artikel op Pitchfork:

Radiohead is the most leaked band. I can't understand if they do it voluntarily or their iCloud password is "creep1234"

avatar van jellecomicgek72
Wat is dit dan in vredesnaam?

avatar van Johnny Marr
Iedere scheet die ze laten is schuimbekkend geniaal, dus dit zal ook wel weer kapot briljant zijn. Heb wel een uurtje of vijftien op overschot, dus ik zal dit zeker eens checken.

avatar van arcade monkeys
Stiekem al naar een aantal stukken zitten luisteren toen het vorige week lekte (vooral vroege versies van Motion Picture Soundtrack en Let Down en dé versie van Lift op disc 15) en dat was allemaal zeker de moeite. Nu staat er ongetwijfeld nog veel materiaal op dat wat taaier is, maar dat zien we dan wel weer.

avatar van reptile71
Hoe triest om een band te chanteren. Gelukkig heeft Radiohead het op deze manier opgelost.

avatar van Arrie
jellecomicgek72 schreef:
Wat is dit dan in vredesnaam?

Staat toch in de eerste post?

avatar van Korreltje Zout
Degene die hier een mooie selectie uit kan maken, en dat toegankelijk maakt, krijgt van mij 5 sterren en een loftrompet.

avatar van gaucho
Eindelijk... de onverkorte, volledige versie van Fitter happier. Daar was ik al jaren nieuwsgierig naar...

Zonder gekheid: is dit een verlate 1 aprilgrap ofzo? Als ik het goed begrijp, zijn de MiniDiscs van Thom Yorke gestolen, da's toch wat anders dan gehackt? En de opnamen waren vorige week al deels gelekt, dus waarom zou je dat willen tegengaan door ze nu officieel uit te brengen?

Bovendien brengt dat statement van gitarist Jonny Greenwood me nogal in verwarring: Someone stole Thom’s minidisc archive from around the time of OK Computer, and reportedly demanded $150,000 on threat of releasing them...
Hoezo 'reportedly'? (vrij vertaald: 'naar verluidt') Dat zal de band toch zelf het beste weten? Ik vind het maar een raar verhaal. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er helemaal geen hack is geweest en dat dit een slimme manier is om deze opzienbarende release onder de aandacht te brengen.

Al is het wel netjes dat de opbrengst gaat naar een club die zich inzet voor meer bewustwording rond het klimaatprobleem. Als dat het eindresultaat is - en het gaat kennelijk hard met de verkoop cq opbrengst - ben ik zelfs geneigd te zeggen: Hail to the thief...

avatar van bloempje24
Je weet het nooit Gaucho. Je kan het zien als het ombuigen van iets negatiefs richting het positieve. Anderen zullen suggereren dat het op een 'makkelijke manier' aandacht genereert voor Radiohead, Bandcamp en het klimaat.

avatar van namsaap
gaucho schreef:

Bovendien brengt dat statement van gitarist Jonny Greenwood me nogal in verwarring: [i]Someone stole Thom’s minidisc archive from around the time of OK Computer, and reportedly demanded $150,000 on threat of releasing them...

Zoals op bandcamp staat zijn de 'gearchiveerde minidisc's' gehacked. Oftewel, de minidisc's zijn overgezet op harde schijf. Anders zouden de opnames nu ook niet te koop zijn op bandcamp .

Zelf de opnames alsnog uitbrengen is juist een logische stap naar mijn mening. In de eerste plaats als signaal naar de hacker/afperser, maar ook als gebaar naar je fans. Niet iedereen wil/kan illegaal downloaden. En op deze manier geven ze ook nog aandacht aan een goed doel.

avatar van Brunniepoo
Ik vind het ook wel een positieve actie. Of ik verder echt immens gelukkig word van ruim vijftien uur aan allerhande los materiaal: mwah. Uiteindelijk kun je toch beter de definitieve versies opzetten, want echt lekker wegluisteren doen die tapes niet...

avatar van gaucho
Tja, Nu.nl heeft het dus ook over gestolen minidiscs, en daarmee slaan ze dus ook de plank mis, net als ik hierboven...

Overigens: wie interesse heeft in het ware achtergrondverhaal, moet vooral even doorklikken op de link van die ene reactie die eronder staat. Daar beschrijft een insider de ware toedracht, en ook dat er niks klopt van dat losgeldverhaal: RADIOHEAD – OK MINIDISC (OK COMPUTER ARCHIVES) - docs.google.com

(met 'The group' bedoelen ze hier overigens niet de band Radiohead, maar - naar ik aanneem - de community van de direct betrokkenen op W.A.S.T.E. Central Discord, de social network-site van de fans van Radiohead).

Tja, internetjournalistiek en nepnieuws anno 2019: iedereen neemt maar van elkaar over...

avatar van Poles Apart
@gaucho: diezelfde link plaatste CHIEP in de eerste reactie hier op de site ook al.

avatar van gaucho
Ja klopt, maar volgens mij stond dat nieuwe statement - dat uitgebreide verhaal dus - er toen nog niet op. Anders zou dat losgeldverhaal toch al eerder ontkracht zijn geworden?

avatar van Raspoetin
Thom Yorke heeft niet bepaald een academisch handschrift zeg.

Rudi1984
Als het niet 'v interesting' is, waarom laten ze hun fans er dan geld voor betalen? Los van of de opbrengsten naar een goed doel gaan?

avatar van lowieke
Omdat ze een chanteur een loer willen draaien.

reptile71 schreef:
en kunnen wij mooie muziek luisteren. Hail to the thief!

lowieke schreef:
Omdat ze een chanteur een loer willen draaien.

En nu 'chanteren' ze hun fans door hier 20 euro voor te vragen?

avatar van lennon
west schreef:

En nu 'chanteren' ze hun fans door hier 20 euro voor te vragen?

Het is wel voor een goed doel he....

Overigens vind ik het redelijk normaal dat je iets betaalt als je iets wilt hebben wat een ander creëert

lennon schreef:

Dat vind ik natuurlijk ook. Alleen wilden ze dit eigenlijk niet uitbrengen al was het maar vanwege de kwaliteit. Dus ze hadden bijvoorbeeld ook de helft kunnen vragen, om maar wat te noemen.

avatar van Jazper
west schreef:

Ze hadden er natuurlijk ook 40 euro voor kunnen vragen.

avatar van gaucho
Of 'wat de gek ervoor geeft', dat hebben ze tenslotte eerder gedaan bij In Rainbows. En dat was een hele nieuwe manier om geld te verdienen aan een 'gratis' album.

Ik behoor niet tot de belangstellenden, maar op zich vind ik 18 GBP een redelijke prijs; da's een pond per minidisc-opname. Voor fans die alles willen hebben/weten of zich graag verdiepen in de totstandkoming van OK Computer kan dit een leuk 'fly on the wall' inkijkje geven.

Maar het punt is dat dat hele verhaal van die hacker dus niet klopt, zoals uit die pagina op die fansite blijkt. De leden van Radiohead lijken zich te beroepen op geruchten ('reportedly') en die te gebruiken als excuus om deze minidisc-opnamen in zijn geheel uit te brengen via Bandcamp. Dat lijkt me een zwaktebod en versterkt mijn indruk dat ze sowieso van plan waren om dit uit te proberen.

Het is natuurlijk een opzienbarende release en een heel nieuwe manier om demo-achtige opnamen aan de man te brengen. Maar Radiohead is sowieso sterk in het aanboren van nieuwe wegen om muziek onder de aandacht te brengen. Zoals ze ook de meeste gehackte band uit de geschiedenis zijn, volgens mij. Daar moeten ze misschien toch eens iets aan doen...

The Guardian heeft er overigens daadwerkelijk naar geluisterd en komt met een interessante recensie.

In navolging op Gaucho's bericht zijn dit dan de 10 aanbevelingen:

Lift (1:00:15 op MD126)
True Love Waits (15:43 op MD111)
Attention (37:42 op MD115)
Hurts to Walk (52:21 op MD112)
Last Flowers (2:42 op MD117)
Screechy Song (57:01 op MD113)
I Need a Job (22:10 op MD117)
Paranoid Android (5:36 op MD115)
Nude (49:54 op MD115)
A Reminder (0:00 op MD128)

bloempje24 schreef:
In navolging op Gaucho's bericht zijn dit dan de 10 aanbevelingen:

A Reminder (0:00 op MD128)

Deze kan ik niet goed plaatsen: 0:00?

avatar van bloempje24
Ik vermoed vanaf de start.

avatar van Renoir
Dan zal Lift dus vermoedelijk niet 1 uur en 15 seconden doorgaan...