Status Quo - Backbone (2019)

Label: earMusic

1. Waiting for a Woman (4:27)
  2. Cut Me Some Slack (4:21)
  3. Liberty Lane (3:42)
  4. I See You're in Some Trouble (3:46)
  5. Backing Off (4:11)
  6. I Wanna Run Away with You (3:23)
  7. Backbone (3:03)
  8. Better Take Care (3:34)
  9. Falling Off the World (3:28)
  10. Get Out of My Head (3:24)
  11. Running Out of Time (3:28)
  12. Crazy Crazy * (3:19)
  13. Face the Music * (3:27)
vielip schreef:
Laat je vooral niet door mij tegenhouden hoor! Voor hetzelfde geld vind jij 'm goed

Je bent wel erg negatief over deze cd. De gemiddelde recensies zijn voldoende tot goed. Sommigen vinden het zelfs de beste cd. vanaf 1985. Dat is ook wat overdreven, maar het is 100% Status Quo wat je hoort. Als je geen fan bent, is dat uiteraard ieders goede recht, maar de productie is uitstekend en de zang van de 79- jarige Rossi bijzonder goed. Het enige kritiekpunt wat ik heb, is dat er geen echt hoogtepunt op staat, een Song die eruit springt als bijv. Hold you back op Rockin' all over the World. Het is allemaal consistent. En ik had graag een wat langer nummer erbij gehad. Dat zit er anno 2019 niet in. Ik vind het bewonderenswaardig dat je na 52 jaar zo'n album maakt.

avatar van Marco van Lochem
Status Quo is sinds de tweede helft van de jaren ’70 één van mijn favoriete bands. Een zeer matige periode in de jaren ’90 met slechte albums en overbodige cover versies zorgde voor een minder positief gevoel richting de boogie rockers uit Engeland. Sinds het album “IN SEARCH OF THE FOURTH CHORD” uit 2007 lijkt het erop alsof ze het heilige vuur weer gevonden hebben. Vooral “QUIT PRO QUO” uit 2011 vind ik een geweldig album. Status Quo bracht zijn eerste album “PICTURESQUE MATCHSTICKABLE MESSAGES FROM STATUS QUO” in 1968 uit en scoorde zijn eerste grote hit met ‘PICTURES OF MATCHSTICK MEN”. De eerste periode maakte de band psychedelische pop/rock, maar vanaf rond 1970, toen de “Frantic Four” bezetting definitief werd, werd het geluid steeds meer rock ’n roll met boogie-woogie invloeden. Klassieke albums als “HELLO”, “QUO” en ‘WHATEVER YOU WANT” volgden en het viertal scoorde hits met “ROLL OVER LAY DOWN”, “DOWN DOWN”, “ROCKIN’ ALL OVER THE WORLD”, “AGAIN AND AGAIN” en “WHAT YOU’RE PROPOSING”. Vanaf 1982 kwam de klad erin toen drummer John Coghlan de band verliet, gevolgd door bassist Alan Lancaster in 1985. Die laatste was erg belangrijk voor Quo, door zijn composities en lead vocalen op enkele legendarische songs. De gitaristen en zangers Francis Rossi en Rick Parfitt bleven achter en gingen stug door met het maken van albums en het geven van live concerten. Op 24 december 2016 overleed Parfitt, die al een slechte gezondheid had en daarmee leek de “backbone” van de band verdwenen. Parfitt stond bekend om zijn krachtige en karakteristieke ritmegitaar bijdragen en de vraag was of ze dat konden opvangen. Het antwoord daarop is “ja”! Na meer dan 30 studioalbums is “BACKBONE” een typische Status Quo plaat geworden met een aantal geweldige songs, zoals het aan de jaren ’70 herinnerende “CUT ME SOME SLACK” en het titelnummer, dat een heerlijke melodie heeft. “BETTER TAKE CARE” heeft ook die herkenbare Quo vibe met mooie zangpartijen en staan er tussen de 11 tracks en een gezamenlijke speelduur van iets meer dan 40 minuten meer mooie songs. Richie Malone heeft de plaats van Rick Parfitt ingenomen en dat doet hij met verve. Ook zijn zang past perfect in het geluid van de groep. Verwacht geen album dat zich kan meten met de toppers uit de seventies, maar een degelijke plaat waarop Status Quo laat horen er nog steeds te zijn. In november 2020 zal de band een optreden in AFAS in Amsterdam en songs van “BACKBONE” zullen in de setlist ongetwijfeld opgenomen zijn en die passen goed tussen de classics uit het verleden.